Originally posted by steffuz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Valg av 15 eller 18
Collapse
X
-
Kan anbefale deg å sjekke ut Sundown SA-15 om du vil ha en sub som er billig og spiller rått:-)
http://sundownaudio.no/sundown-audio-sa-15-d2-p-44.htmlCerwin-Vega! Stroker PRO 15
Hifonics XX-Colossus II
Kinetik HC2400
Club 140dB +
Comment
-
Originally posted by trustno1 View PostDu har ikke nok plass til sikkelig kasse for 2x12, så derfor velger du å gå for 2x15" isteden ?
Men kassa til de to på 15" skal være på rundt 140L, da er slisseport og elementene regnet med også fikk jeg høre. og kickerene skal ha 92l hver, og der er ikke port + elementene tatt bort fra regnestykket så havner på over 200L. Har 165L til rådighet uten at det blir for høyt i bilen. Vil ha det under vinduene
Nå har faktisk kickerene ristet i stykker bilen snart. Div plastik har løsnet/løsner, samt listene på utsiden av døra har begynt å løsne.. Da må man inn med noe større ja!
Comment
-
Større/flere elementer betyr ikke automatisk mer bass. Kjør heller på med en god 15'' med sikkelig kasse, plassering og tuning, så vil du få ett mye bedre resulat til en vesentlig billigere penge. Du sparer både på elementer, forsterkerkraft og strømoppgraderinger.
Man kan ikke bare "slenge inn" 4kw med effekt uten å gjøre de nødvendige tiltakene og tro at det vil funke bra.
Edit: ta turen til dynabel på dbdrag i dag, så kan du få en demo av hvor mye man kan få ut av 2x12" med ett semikorrekt oppsett :-)Last edited by trustno1; 08-06-2013, 03:06.
Comment
-
Det er sant. Men om opptimal tuning for to 15" er i mindre kasse enn hva to 12" er, så er jo det bare vinn for meg, vil jeg si. Sant det med å spare penger. Ekstra batteri baki osv har jeg fra før av. Men da må nok dynamo oppgraderes osv, så ja, det vil gå ekstra penger der også. Men får se. Sitter fortsatt i tankeboksen
Skulle gjerne vært der idag! Men så er det sånn at jeg jobber fra 13-22 idag
Comment
-
Min Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 1.75, 49.6
Max Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 3.25, 92.1
så du kan også lage en kasse på 120L til de elementene...// Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
//94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
Mvh
Rune Kvaal
Comment
-
hmm. har vurdert på å bare bygge en ny kasse til mine kickere.
Men, skal jeg da lage til sånn at jeg får stor nok kasse så må jeg ta med nedi hjulbuen også, da blir det å støpe bunnen å bygge resten i MDF.
Men jeg sliter litt da, for om jeg gjør dette, har jeg ingen steder å sette batteriet eller forsterkeren... NOen som har forslag da? Vurderte å sette batteriet å forsterkeren på gulvet ved baksetene, sånn at når folk sitter der så har de enten forsterkeren eller batteriet mellom bena, ettersom hvor de sitter. Men har jo heller ikke stor plass til dette.. lite plass suger
Skal inn i en civic ek9 (hatch), kassa skal ikke over vinduene, og setene skal ikke bort (enda)
Comment
-
du får måle ut hva du har plass til og inngå kompresisser .
ville heller ha gjort som jeg har gjort tidligere i mine kasser.. å laget rom til batteriet i kassn, og plassere forsterkern på toppen av kassen .. ja er bare å tenke å planlegge godt hva som passer deg og bilen!// Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
Mvh
Rune Kvaal
Comment
-
Ja, den tanken slo meg faktisk, å sette batteriet i kassen, men hva med eventuelle kortsluttninger og eller om noe skjer med batteriet som da ligger inni kassa? Er jo ikke noen måte å få slukket det på om det begynner å brenne, før alt er overtent osv..? Men ja, god idè! Da må det jo borres svære hull i kassa for å få dratt igjennom 50mm2 kabler da. Lime rundt kablene, eller fylle rundt med silicon for å lage hullene helt tette? Ser jeg får en 40L +- til om jeg støper litt så
Comment
-
Hmm. Så ikke den ene posten din før nå ang å lage en kasse på 120L HLS.
Den kassen de kommer i er jo på 110L allerede.
Står også på nettsidene til kicker, inni databladet til L712 at VentedSPL/deepbass (maxium enclosure volume) er på 92L.
Det vil jo si at jeg ikke skal gi de større kasse enn det, men kanskje litt under. da vil jeg heller legge meg på over 160L på kassa. Virker det dumt? Vil da heller legge meg tett oppunder, og må jo regne med 20L går bort til porten + litt på elementene. Enig/uenig?
Tusen takk for svar forresten, selvom jeg selv ser at jeg er vanskelig. Er bare kjipt å begynne å bygge, så blir det dårligere enn det allerede er :P godt med innputt fra erfarene byggere
Comment
-
så lenge du kan lage kasse på 160L og ja ca 20L til port/elementer ...
må regnes litt på akkurat volum .
ingen er vanskelige , bare forskjellige meninger å krav
men viss du får større kasse og lavere tuning så kan det være de får en annen effekt/lyd
men det finnes ingen fasit! men orginalkassen er dårlig! det er eneste faste svaret hehe.// Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
Mvh
Rune Kvaal
Comment
-
Ikke vær redd for å lage for stor kasse, du må ha den ekstremt mye for stor for at det skal by på noe problem. Litt for stor er veldig mye bedre enn litt for liten. Dessuten om du lager en ekstra stor kasse har du også mer plass til å lage en stor port, så sikrer du at du unngår portstøy.
Nb!
jo større areal på porten, jo lengre må den også være for å beholde tuningen.
Comment
-
Good. Ja, vil heller være for nære maximum volum på kassa enn for lite.
Blir slisseport, men vurderer å lage den opp ifra kassa sånn at jeg ikke mister noe volum innvendig, om dere skjønner?
Har bygget 3 kasser før, å har ikke slitet med portstøy eller noe annet. Fått ganske bra respons, til å med på 10". Da får man bruke tankeboksen litt til
Comment
Comment