Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips til ny 12" i bagasjerom

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger tips til ny 12" i bagasjerom

Har planer om å kjøpe en ny sub til oppsettet mitt,da den jeg har spiller litt slapt, får ikke punchen og dypbassen jeg er ute etter. Har for tiden en Polk Audio DB1240DVC som drives av bakkanalene på en en Harman Kardon CA470.

Alt ligger i bagasjerommet, og ser slik ut:

Ikke pent, bare veldig praktisk. Kassen er ca på 25liter (+/-) og er uten port, men det er ingen problem å få laget evt.

Derimot så har jeg noen krav:
    12" element
    Mounting Depth Bottom Mount skal max være 15cm siden kassen er lav
    Skal være relativt lettdrevet, og gjerne 2 ohm, forsterkeren yter 4x135 i 2 ohm eller 4x85 i 4 ohm.
    Spille godt i liten og lukket kasse, men kan også spille bra i portet om jeg bestemmer meg for det.
    Pris: 1000-2000,-.

Kom med gode tips! :-)
    Last edited by Han5y; 05-06-2013, 14:20.

Nå er kanskje ikke elementet du har av de aller sprekeste, men håper du er klar over at kassa er 10x viktigere enn elementet, og du kan ikke forvente all verden av en 12" i en 25 liter lukket kasse, uansett prisklasse og merke.

Comment

Det er nok ikke suben som er det største problemet her nei... Kassa di er nok ikke veldig optimal. Og du har vel nå også koblet spolene fra suben til hver sin forsterkerutgang, så den får 2x70 watt, noe som er alt for lite. Jeg ville heller kjøpt en mere egnet forsterker slik at du kunne paralellkoblet suben og kjørt i 2ohm, og laget en ny kasse...

Comment

Takk for hjelpen gutter :-) Først og fremst, forsterkeren spiller i 2 ohm, og subwooferen er brokoblet til 2ohm, dvs 2x135w eller 1x270w i teorien. Forsterkeren gir mer en nok kraft, og har aldri slitt noe med kraft eller forvregning hittil selv om volumet har vært langt over volumet jeg vanligvis spiller i. Hadde elementet tidligere i en portet kasse på ca 23liter, og kassen jeg har nå låt veldig mye bedre. Kassen er nok langt fra optimal, men det er mitt første kassebygg, og det får bli den kassen inntil videre, så får jeg heller gjøre det beste utav det med å kjøpe et nytt element og/eller gjøre kassen om til en portet kasse.

Comment

Originally posted by Han5y View Post
          Takk for hjelpen gutter :-) Først og fremst, forsterkeren spiller i 2 ohm, og subwooferen er brokoblet til 2ohm, dvs 2x135w eller 1x270w i teorien. Forsterkeren gir mer en nok kraft, og har aldri slitt noe med kraft eller forvregning hittil selv om volumet har vært langt over volumet jeg vanligvis spiller i. Hadde elementet tidligere i en portet kasse på ca 23liter, og kassen jeg har nå låt veldig mye bedre. Kassen er nok langt fra optimal, men det er mitt første kassebygg, og det får bli den kassen inntil videre, så får jeg heller gjøre det beste utav det med å kjøpe et nytt element og/eller gjøre kassen om til en portet kasse.
          Ikke så rart det låter bedre nå enn i en portet kasse på 23 liter. Dette er alt for lite til å få noe som ligner på en fornuftig tuning.
          Nå har jeg ikke sjekket specs på ditt element, men typisk portet kasse på en 12" ligger på alt fra 50-100 liter.

Btw, man brokobler ikke en subwoofer. Man enten parallell eller seriekobler spolene

Du kan derimot brokoble en forsterker.

Comment

Selvfølgelig, mange ord og utrykk for en newbie :-) Slik jeg har koblet idag er slik, flau tegning forøvrig. Elementet er 2x4 ohm [url]http://www.tromsobilstereo.no/products/polk-audio-db1240dvc[/img] og har 2 terminaler på hver side. + er koblet til pluss på ene siden,så videre til pluss på andre siden, samme med -.

Er det samme som slik?

Du har helt rett på størrelsen, etter litt lesing vil en lukket kasse på 25 liter være perfekt, og en portet på rundt 42liter.

Comment

Originally posted by Han5y View Post
              Selvfølgelig, mange ord og utrykk for en newbie :-) Slik jeg har koblet idag er slik, flau tegning forøvrig. Elementet er 2x4 ohm [url]http://www.tromsobilstereo.no/products/polk-audio-db1240dvc[/img] og har 2 terminaler på hver side. + er koblet til pluss på ene siden,så videre til pluss på andre siden, samme med -.

Er det samme som slik?

Du har helt rett på størrelsen, etter litt lesing vil en lukket kasse på 25 liter være perfekt, og en portet på rundt 42liter.
              Nei det er ikke to like måter å koble på.
              Den øverste er parallellkobling av spolene som gjør at en 2x4ohm sub havner på 2 ohm. Den nederste er seriekobling av spoler og en 2x4ohm sub havner på 8 ohm.
              mail

Comment

Ser at du trenger minst en dobbelt så stor kasse(L) for ditt element. OM jeg ikke tar feil, at VAS sier noe om hvor stor kassa burde være. Jo mer VAS, jo "Løsere" er elementet, jo mer luft trenger det i kassa om jeg ikke har skjønt helt feil her nå. 4 nattevakten på rad å 4 timer søvn gjør en surrete

Comment

Ville gådd noen tommer ned på elementet, eller finne et element som ikke krever en stor kasse.

Comment

Polk foreslår 25 liter til den suben, men av erfaring så spiller den ganske mye bedre i 30-40 liter kasse.
                    Hvis du har koblet suben i paralell, og forsterkeren er brokoblet, så kjører forsterkeren i 1ohm nå, noe som mange forsterkere ikke liker noe særlig. H/K forsterkeren din takler det hvis du har nok strøm (kabler, jording osv) noe du da tydligvis har.

Når jeg ser på bildet ditt, så kan du jo ha ganske mye større kasse hvis du bruker hele hjulbrønnen og heller flytter forsterkeren en plass du kan felle den ned i gulvet feks, evt lager deg et nytt gulv i mdf og får alt helt strøkent og som du selv vil ha det... Regner ikke med at du har gulvplata liggende over suben sånn det er nå??

Comment

Takk for mange gode tips! :-) Har lenge vurdert et slim-element som krever små kasser for å spille bra. Kenwood sin WPS1200 er i vurderingen da prisen er fin og krever en kasse som ikke er all verden i størrelse (rundt 22liter), samtidig er den lettdrevet.

Cossie: For å få elementet til å spille 2ohm så skal jeg flytte den ene kabelen som står i forsterkeren på RL+ til RR+? Eller missforstår jeg nå?

Comment

Hans husk på at WPS 12ern e enkelspola 4ohm. Så spørs kor mye krutt du får ut av den me forsterkeren du har no

Comment

Drar opp denne tråden da dette er aktuelt igjen.

Huseby lyd og design driver å bygger ny kasse til meg nå, som er veldig mye bedre enn den gamle, og da er det mest sannsynligvis aktuelt med en ny subwoofer igjen:
                          - 12"
                          - Kasse på rundt 35liter
                          - Lukket
                          - Effekt på rundt 225w (2ohm) eller 170w (4ohm), så burde være relativt lettdrevet
                          - Hører på alt, electronica, rap, pop, rock.
                          - Ønsker mer SQ, enn SPL. Kanskje SQL?
                          - Elementet kan ikke være lengre enn ca 17cm
                          - Pris; 1500-2500,-

Comment

Om 11" går bra så har jeg en Focal Utopia 27WX som spiller fortreffelig i 35l lukket kasse. Og kan selges for 1500kr.
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Kraftig magnet, masse effekt og litt EQ er vel løsningen for mye godlyd i liten kasse. Skal du ha noe som spiller markant bedre enn det du har nå, må du nok belage deg på en litt heftigere forsterker. Hvis elementet i tillegg må være under 15cm dypt tror jeg du vil slite litt. Pris-størrelse-lyd trekanten er en fin regel her.

Comment

Working...
                              X