Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger kassehjelp til DD2515c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger kassehjelp til DD2515c

    hei, har et helt nytt DD2515c element som skal i en BMW E39 Sedan med skiluke. er min første subkasse så kunne dra nytte av litt hjelp. bygge kassen skal jeg klare selv, men er litt usikker på plassering, kassevolum og portvolum/tuning.

    har lest at mange mener man burde ha elementet spillende gjennom skiluka, mens andre mener det ikke vil ha noen effekt uten å tette det hundre prosent med byggskum eller lignende. derfor tenkte jeg å spørre her å høre deres meninger.

    kassen skal brukes til musikk og jeg hører på det meste egentlig. høy og kraftig "lavbass" er ønsket fremfor hardslående stram bass.

    har heller ikke bestemt meg for forsterker enda så hadde vært fint med noen innspill på det også, står nå mellom DD M1c og DD CM1000, men er selvfølgelig åpen for andre produkter også


    Link til produkter omtalt i tråden:
    DD2515c - http://www.ddaudio.com/products/mobi...rs/2500-series
    DD M1c - http://www.ddaudio.com/products/mobi...amplifiers/m1c
    DD CM1000 http://www.ddaudio.com/products/mobi...lifiers/cm1000
    Last edited by jkjersem; 20-06-2013, 22:03.

  • #2
    kassen skal brukes til musikk og jeg hører på det meste egentlig. høy og kraftig "lavbass" er ønsket fremfor hardslående stram bass.
    Med ett godt konstruert og tunet anlegg så får du begge deler


    Siden du tydligvis har lest kommentaren min om at det har liten effekt å sikte subben inn mot skiluka uten at du får det tett rundt, så har du også kanskje lest denne guiden som ble linket i en annen post?
    Den forklarer veldig godt hvorfor.

    http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming

    Comment


    • #3
      Originally posted by trustno1 View Post
      Med ett godt konstruert og tunet anlegg så får du begge deler


      Siden du tydligvis har lest kommentaren min om at det har liten effekt å sikte subben inn mot skiluka uten at du får det tett rundt, så har du også kanskje lest denne guiden som ble linket i en annen post?
      Den forklarer veldig godt hvorfor.

      http://www.installer.com/tech/index.php?page=aiming
      Nei, den fikk jeg ikke med meg, og har også sett andre skrevet det samme som du i andre tråder

      Men er det snakk om sedaner i denne guiden? eller går det for det samme?
      Har også lest at det funker å plassere subben på ene siden av bagasjerommet med element og port så langt bak som mulig, hva tror du om det?

      Comment


      • #4
        Originally posted by jkjersem View Post
        Nei, den fikk jeg ikke med meg, og har også sett andre skrevet det samme som du i andre tråder

        Men er det snakk om sedaner i denne guiden? eller går det for det samme?
        Har også lest at det funker å plassere subben på ene siden av bagasjerommet med element og port så langt bak som mulig, hva tror du om det?
        Refleksjoner gjelder om du har sedan eller ikke

        Element på ene siden og så langt bak som mulig er nok optimalt. Da blir refleksjonene mest mulig i fase med resten av bølgene

        Comment


        • #5
          Originally posted by trustno1 View Post
          Refleksjoner gjelder om du har sedan eller ikke

          Element på ene siden og så langt bak som mulig er nok optimalt. Da blir refleksjonene mest mulig i fase med resten av bølgene
          http://forums.themustangsource.com/a...k-09-03-06.jpg
          Var slik som det her jeg tenkte, blir jo i "litt" større dimensjoner selfølgelig, var det slik du og tenkte eller bare ha kassa midt i bagasjerommet så langt bak som mulig med elementet på ene sida av kassa, og pekende mot bagasjeluka?

          Comment


          • #6
            Originally posted by jkjersem View Post
            http://forums.themustangsource.com/a...k-09-03-06.jpg
            Var slik som det her jeg tenkte, blir jo i "litt" større dimensjoner selfølgelig, var det slik du og tenkte eller bare ha kassa midt i bagasjerommet så langt bak som mulig med elementet på ene sida av kassa, og pekende mot bagasjeluka?
            tror det var sånn som bildet han mente
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              Hei! Siden du skal bygge kasse selv, kan du i utangspunktet bare lage en helt vanlig firkantet kasse med netto volum på 120 liter eller større hvis du har plass, med en tuning på rundt 34hz og et portareal på minst 250cm2. Element og port skal peke mot seteryggen.
              Kassa bygger du akkurat like høy som bagasjerommet for å få det tettest mulig der. Så bygger du på sidene av kassa slik at disse går frem til bakseteryggen med riktig vinkel. Da holder det om du har på ei skumgummi-list eller lignende rundt hele fronten på kassa, og fester den så tett inntil seteryggen som mulig så det lir mest press på lista. Da slipper lyden lettere ut igjennom skiluka og vil dermed ta den veien. Jeg har lang erfaring med dette fra egne E34 sedaner, og utallige kasser jeg har designet til både andre e34'er og e39'er. Fungerer utmerket
              Hvis du trenger, send meg en PM så regner jeg ut kasse for deg.

              Mvh
              Julian Sommer
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

              Comment


              • #8
                Originally posted by Custom View Post
                Hei! Siden du skal bygge kasse selv, kan du i utangspunktet bare lage en helt vanlig firkantet kasse med netto volum på 120 liter eller større hvis du har plass, med en tuning på rundt 34hz og et portareal på minst 250cm2. Element og port skal peke mot seteryggen.
                Kassa bygger du akkurat like høy som bagasjerommet for å få det tettest mulig der. Så bygger du på sidene av kassa slik at disse går frem til bakseteryggen med riktig vinkel. Da holder det om du har på ei skumgummi-list eller lignende rundt hele fronten på kassa, og fester den så tett inntil seteryggen som mulig så det lir mest press på lista. Da slipper lyden lettere ut igjennom skiluka og vil dermed ta den veien. Jeg har lang erfaring med dette fra egne E34 sedaner, og utallige kasser jeg har designet til både andre e34'er og e39'er. Fungerer utmerket
                Hvis du trenger, send meg en PM så regner jeg ut kasse for deg.

                Mvh
                Julian Sommer
                Det høres jo kjempebra ut har skumgummi plater med lim på baksiden, og for å presse de inn mot ryggen kan jeg bruke de to feste punktene som er i bilen og bruke en jekkestropp på de men visst kassa bli like høy som bagasjerommet, bli det ikke omtrent umulig å få inn kassa da? er det ikke bare å ha plate både på undersida og oversida i tillegg da, og så ha kassa litt lavere?
                og skal det være stort eller lite volum mellom elementet (fronten på selve kassen) og seteryggen ?
                og når jeg har tatt vekk selve skiluka så er det et lite åperom rundt hele hullet, altså mellomrom mellom seteryggen og selve stålveggen. der skulle jeg nok tetta mest mulig, har du noen tips til hva jeg kan bruke der ?
                Last edited by jkjersem; 21-06-2013, 13:56.

                Comment


                • #9
                  Hadde selv en 15" GZ i en E39 sedan, og der var kassa 39 høy, 80 brei og rundt 50 dyp tror jeg. kan sikkert finne det ut. men da var det NESTEN umulig å få den inn, og det gikk akkurat med mye jokking frem og tilbake. Så dette bør du ta høyde for når du bygger.

                  Mtp. å få det tett bygget jeg kassa først med noen skrå vinkler i front slik at de kunne tvinge bassen inn gjennom skiposeluka, men da blir jo kassa veldig stor og vanskelig å få inn. Endte da med å kutte de av slik at kassa ble firkantet, og bygde heller noen separate vinkler som jeg monterte i seteryggen og dyttet kassa helt inntil. For å få det HELT tett kan det også være en idé å bygge en hel ramme, med både vinkler på sidene, en plate i toppen og eventuelt i bunnen, som du legger skumgummi på og dytter kassa helt inntil. Bygger du toppen på den ramma like dyp som slaglengden på elementet slipper du i tillegg å risikere at elementet slår i seteryggen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Custom View Post
                    Hei! Siden du skal bygge kasse selv, kan du i utangspunktet bare lage en helt vanlig firkantet kasse med netto volum på 120 liter eller større hvis du har plass, med en tuning på rundt 34hz og et portareal på minst 250cm2. Element og port skal peke mot seteryggen.
                    Kassa bygger du akkurat like høy som bagasjerommet for å få det tettest mulig der. Så bygger du på sidene av kassa slik at disse går frem til bakseteryggen med riktig vinkel. Da holder det om du har på ei skumgummi-list eller lignende rundt hele fronten på kassa, og fester den så tett inntil seteryggen som mulig så det lir mest press på lista. Da slipper lyden lettere ut igjennom skiluka og vil dermed ta den veien. Jeg har lang erfaring med dette fra egne E34 sedaner, og utallige kasser jeg har designet til både andre e34'er og e39'er. Fungerer utmerket
                    Hvis du trenger, send meg en PM så regner jeg ut kasse for deg.

                    Mvh
                    Julian Sommer
                    Det høres jo kjempebra ut har skumgummi plater med lim på baksiden, og for å presse de inn mot ryggen kan jeg bruke de to feste punktene som er i bilen og bruke en jekkestropp på de men visst kassa bli like høy som bagasjerommet, bli det ikke omtrent umulig å få inn kassa da? er det ikke bare å ha plate både på undersida og oversida i tillegg da, og så ha kassa litt lavere?
                    og skal det være stor eller lite volum mellom elementet (fronten på selve kassen) og seteryggen ?
                    og når jeg har tatt vekk selve skiluka så et lite åperom rundt hele skihulle, altså hull mellom seteryggen og selve stålveggen. der skulle jeg nok tetta mest mulig, har du noen tips til hva jeg kan bruke der ?

                    Comment


                    • #11
                      Nå har jeg ingen personlig erfaring med denne bilen slik som custom, men jeg syntes det virker som unødendig mye styr å prøve å "sette elementet inn" i mot skiluka og prøve å få dette tett. Setter du elementet bakerst slik som du først tenkte på i linken du posta så tror jeg dette blir vel så bra. En fordel til er at du ikke begrenser volumet i kupeen like mye, noe som også er fordelmessig med tanke på refleksjoner av lange lavfrekvente bølger. (du har kanskje vært borti fenomenet at bassen spiller mye bedre med dørene åpne, spesielt på dype frekvenser)

                      Eneste du bør tenke på med en montering i bagasjerommet med elementet bakerst er at bagasjerommet bør dempes godt for å unngå tap i bagasjelokk/rom.

                      Personlig hadde jeg også tunet en god del dypere enn 34hz om du ønsker dyp lyd med god SQ.

                      Selv bruker jeg 2x9512 i en ca 200 liters kasse tunet til omtrent 27hz og syntes det låter bra.

                      Comment


                      • #12
                        blir 120L netto volum, volumet før eller etter element og port er på plass?

                        Comment

                        Working...
                        X