Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til å regne ut tuning/portstørrelse

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til å regne ut tuning/portstørrelse

Hei. Skal bygge basskasse til en kompis sin Volvo 850 sedan. Byggingen skal nok gå fint, men trenger forslag til tuning og hjelp til å regne ut portstørrelse. Skal spille gjennom skiluka, kassa blir cirka 80 liter brutto og elementet er 1 Kicker CVX 12". Har liggende en 4" port på 30cm som jeg gjerne skulle få brukt opp, kan gjerne dele det i 2 da jeg har 2 par flenser.

Takk for hjelpa

Sq/dypbass eller spl? Hvor mye effekt skal brukes? Når du sier brutto, mener du utvendig eller innvendig?

Før du går videre med "spille gjennom skiluka" anbefaler jeg å lese noen av de andre nylige trådene rundt kassebygging.

Originally posted by Skarstein View Post
    Hei. Skal bygge basskasse til en kompis sin Volvo 850 sedan. Byggingen skal nok gå fint, men trenger forslag til tuning og hjelp til å regne ut portstørrelse. Skal spille gjennom skiluka, kassa blir cirka 80 liter brutto og elementet er 1 Kicker CVX 12". Har liggende en 4" port på 30cm som jeg gjerne skulle få brukt opp, kan gjerne dele det i 2 da jeg har 2 par flenser.

Takk for hjelpa

Comment

Dypbass. 600w. 80 liter innvendig

Tror jeg går for 15cm av et 4" rør. Da havner jeg vel på en tuning rundt 36hz?

Comment

Originally posted by Skarstein View Post
        Dypbass. 600w. 80 liter innvendig

Tror jeg går for 15cm av et 4" rør. Da havner jeg vel på en tuning rundt 36hz?
        80l og 15cm 4" port er nærmere 37hz, etter du har trukket fra volumet porten og elementet tar nærmer du deg 38hz. Da nærmer det seg mer midbass for mine ører.

Nå kjenner jeg ikke specs på elementet, men personlig hadde jeg satset på å bruke hele røret om du er ute etter dypbass. Da havner du rundt 29-30hz tuning.

Comment

Da gjør jeg det! Takker

Comment

Working...
          X