Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge kasse eller vegg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge kasse eller vegg?

    God kveld godtfolk!

    Sitter her å lurer på om jeg skal jeg bygge kasse med elementer og port spillende oppover, eller rett og slett en vegg.

    Grunnen til at jeg nylig har vurdert vegg, er for å få større kassevolum, og da snakker vi rundt 1000 liters innvendig bruttovolum.
    Det jeg vil spørre dere om, er hvordan disse to forslagene vil låte lydmessig og trykkmessig opp mot hverandre?
    Med et utgangspunkt at kassa og veggen er bygget i samme materiale, og like god kvalitet i bygget, lik tuning osv osv.

    Noen formeninger?

    Har fått informasjon om en her på forumet at om jeg skal bygge kasse med element og port oppover, bør det være minst 30-40 cm mellom element og tak på bilen. Det blir vanskelig å bygge ei kasse på 1000 liter, og fortsatt ha 40 cm igjen mellom element og tak, det er derfor jeg nå har begynt å vurdere å bygge vegg.

    Bygget kommer ikke til å bli startet før i begynnelsen av 2014, mulig enda senere, da økonomien må strekke til
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    hva er det du skal ha i veggen/kassa?
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment


    • #3
      Og i hvilken bil ?
      Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
      | Gladen 75c6 - DD m4a |
      | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

      Comment


      • #4
        Bilen blir en stasjonsvogn av en eller annen sort, Passat, Bmw 3/5 serie eller Audi A4. Baksetene skal ut!
        Planen er å montere 4 stk DD9518 subwoofere, om lommeboka strekker til. Om jeg ikke får til dette, ser jeg også på LIB 1881 som et billigere alternativ. Men utgangspunktet skal bli tatt i 4 stk DD9518
        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

        Comment


        • #5
          Hva vil du oppnå med dette da?? Vil du ha det best mulig, så må du ha kasse, med mindre du skal fore ut og stive opp hele bakdelen av bilen din så den blir helt "død". Joakim har fått inn 2stk DD18 i en lupo, så 4stk i en stor stv uten bakseter bør ikke bli noe stort problem....

          Comment


          • #6
            blir jo fortsatt kasse selv om det er vegg. ville målt opp og sett hva du har plass til


            mvh kim

            Comment


            • #7
              Originally posted by kimafro View Post
              blir jo fortsatt kasse selv om det er vegg. ville målt opp og sett hva du har plass til


              mvh kim
              Ja, men 1.5mm stålplater blir ikke spes bra som vegger i en kasse

              Comment


              • #8
                nei det egner seg ikke hehe


                mvh kim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by cossiemk1 View Post
                  Hva vil du oppnå med dette da?? Vil du ha det best mulig, så må du ha kasse, med mindre du skal fore ut og stive opp hele bakdelen av bilen din så den blir helt "død". Joakim har fått inn 2stk DD18 i en lupo, så 4stk i en stor stv uten bakseter bør ikke bli noe stort problem....
                  Det med at den trenger å være så død er jeg helt uenig i, det er kassa, altså veggen, som må være død.

                  Om veggen er bygget godt så har du nesten ingen vibrasjoner i bakre del av bilen. F.eks min bakdør lager mye mindre støy nå med vegg enn da jeg hadde to stk 3518 i kasse. Poenget er at ingenting spiller bakover, alt spiller frem foran veggen. Du oppnår en ting til, å redusere bilens innvendige volum markant slik at trykket kan oppleves som større.
                  Skal du ha vegg bør du tenke om det er ved c-stolpe eller b-stolpe. Sistenevnte er å anbefale med hensyn til bølgelengde og lydkvalitet vil jeg si, mindre fare for "grums" hvis elementene står lenger unna. B-stolpe kan gi myyye mere kassevolum, men du kan fort få det ganske trangt på førerplass litt avhengig av bilmodell.

                  La meg bare også si at å bygge vegg er dritkult. Men det kan overhodet ikke sammenliknes med ei kasse, det er vanvittig mye mere jobb etter min erfaring.. Klarer du å bygge kassa til veggen utenpå bilen, for deretter å sette den inn og tette veggen er det enklest. En grov tipping er at jeg brukte 150-200timer på selve veggen i min bil.

                  Til sist må jeg bare minne om at om du skulle klare å få til 1000l volum i en sånn bil (noe jeg ikke tror du gjør lett) så må du legge inn vesentlig mer materialer for å få det dødt enn i en 500l kasse. Vi snakker hundrevis av kilo i vekt .

                  Konklusjon: lag vegg. Det er awesome. Bare vær klar over størrelsen på prosjektet.
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by cossiemk1 View Post
                    Ja, men 1.5mm stålplater blir ikke spes bra som vegger i en kasse
                    Entent tror jeg du har missforstått, eller så har jeg det. Man bygger vel kasse bak, selv om man har vegg?

                    Comment


                    • #11
                      Nå er min erfaring med vegg meget begrenset, men jeg vil tro en ulempe er at det er vanskelig å få god dypbass med vegg pga man begrenser volumet i kupeen mye. Kanskje noen med erfaring kan si mer om dette.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by trustno1 View Post
                        Nå er min erfaring med vegg meget begrenset, men jeg vil tro en ulempe er at det er vanskelig å få god dypbass med vegg pga man begrenser volumet i kupeen mye. Kanskje noen med erfaring kan si mer om dette.
                        Hvorfor skulle det skje? Her må du begrunne mer! Jeg peaker på ca 31-32hz, det er dypt nok for de fleste typer musikk som jeg spiller...

                        Her er en video med 3x18" vegg som trykker bra på 26hz.

                        http://m.youtube.com/watch?v=yTc1MiEKtyc

                        Eller hva med Lenny som her spiller 157.6db på 30hz og 156db på 25hz.
                        http://m.youtube.com/watch?v=kcK9rbzXtQA
                        Hvis ikke det er dypbass i dine ører så vet ikke jeg...
                        Last edited by bass-freek; 07-07-2013, 16:39.
                        never enough!

                        Comment


                        • #13
                          Ok, jeg skal prøve å utdype.

                          Når du begrenser volumet i kupeen kraftig så vil du ikke lengre få plass til hele lengder av lange dypfrekvente lydbølger. Dette fører til at reflesjonene i kupeen delvis utslukker de dypeste frekvensene.

                          Dette merker man spesielt om man åpner dører/vinduer etca i bilen så vil du gjerne få en bass som høres fyldigere og dypere ut. Jo dypere frekvensen er, jo mer vil du merke dette. Samme med mindre kupeer, da merker du også denne effekten.

                          Det er klart man kan oppnå høye tall også på dype frekvenser om man putter på nok membranareal og effekt. Hvor godt det låter er en helt annet sak.

                          De vegg-bilene jeg har hørt, har iallefall fungert desidert best med en åpen dør/vindu/takluke etc.

                          Comment


                          • #14
                            Du snakker om avstander, altså i forhold til bølgelengde. Og der er vi enige. Men volumet i seg selv er irrelevant for lydkvaliteten mener jeg. Det var jo akkurat derfor jeg anbefalte ham å vurdere c-stolpe-vegg for å få litt "stand-off" til mellom baffelen og lytteposisjon. Det er uansett ikke noe umulig mattestykke å beregne bølgelengde i meter ved en gitt frekvens for å se i forhold til bølgetopp eller bunn i lytteposisjon.
                            Min bil spiller helt definitivt høyest og penest med lukka dører og vinduer.
                            Og du insinuerer at det ikke vil låte pent nok, det er en smakssak. Folk som bygger vegg gjør det nok primært fordi det skal være BRUTALT, ikke fordi de skal sitte og nyte nyansene i nymoderne jugoslavisk orgelmusikk på moderate volum.

                            Det er greit at du og vi påpeker ovenfor trådstarter, noen av utfordringene med vegg kontra vanlig kasse, men jeg synes du lar dine personlige preferanser (eller fordommer) skinne for klart igjennom min gode mann.
                            never enough!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bass-freek View Post

                              Og du insinuerer at det ikke vil låte pent nok, det er en smakssak. Folk som bygger vegg gjør det nok primært fordi det skal være BRUTALT, ikke fordi de skal sitte og nyte nyansene i nymoderne jugoslavisk orgelmusikk på moderate volum.

                              Det er greit at du og vi påpeker ovenfor trådstarter, noen av utfordringene med vegg kontra vanlig kasse, men jeg synes du lar dine personlige preferanser (eller fordommer) skinne for klart igjennom min gode mann.
                              Herregud, snakk om å putte ord, setninger og hele holdninger i munnen på andre! Eneste som er sagt her er "god dypbass", og fra dette klarer du å dra fram både det ene og det andre om preferanser og fordommer.

                              Fei for din egen dør først, hele posten er jo ikke annet enn å trø dine egne meninger om andre i trynet på de. Min gode mann.

                              Sånn tilbake til tema så kan det være et problem å få 4x18" + port som er stor nok i en vegg i en normal stasjonsvogn. Selv om den har mye plass bakover i litervolum. Se f.eks på 240'en til Jonas og Ølberg, der er det "kun" 4x15", og de står fra tak til bunn, og sidevis fyller de + port hele bredden. Skal man gå opp til 18", så blir det desto mindre plass til port, selv om de trenger ennå mer portareal enn 4x15".

                              Alternativet blir å legge de veldig i vinkel i en typ clamshellkasse slik som her. http://www.youtube.com/watch?v=QvizD...kTFPBs0tsTUCxQ

                              Originally posted by trustno1 View Post

                              Dette merker man spesielt om man åpner dører/vinduer etca i bilen så vil du gjerne få en bass som høres fyldigere og dypere ut. Jo dypere frekvensen er, jo mer vil du merke dette. Samme med mindre kupeer, da merker du også denne effekten.

                              De vegg-bilene jeg har hørt, har iallefall fungert desidert best med en åpen dør/vindu/takluke etc.
                              Ikke bare vegg-biler, gjelder ofte på biler med vanlig kasse også. Åpner man bak forsvinner mye av dypbassen, er alt lukket er det en mellomting, og åpner man vindu/før foran så øker dybbassen og trykket mye.

                              Lupoen som er nevnt over her er det veldig stor forskjell på med åpne vindu/dører, både slik den er nå som Joakim har bygget i den, og når jeg hadde den før, med 1x18" FI BTL. Og forøvrig alle andre subber som sto i den.
                              Last edited by Haakon O; 07-07-2013, 20:25.
                              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                              Comment

                              Working...
                              X