Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan skal jeg få brukt disse 8"´erne med forskjellig motstand?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan skal jeg få brukt disse 8"´erne med forskjellig motstand?

Noen har sikkert fått med seg at jeg skal til å lage et old school Lanzar-anlegg i en boble.

Har nå fått tak i noen elementer, men det ble ikke helt så enkelt som jeg hadde trodd, da de har forskjellig motstand...

Hadde tenkt å bruke 2x8" + 1x10" eller 12", men jeg vet ikke helt hvordan dette er gjennomførbart.

Har 3 stk Lanzar DC 8, men den ene er 8 ohm, den andre 4 ohm og den tredje er 2x4 ohm (dvc)

Kan jeg bruke den som er 8 ohm sammen med den på 2x4 ohm koblet i serie, slik at jeg får 2 stk på 8 ohm, eller kan jeg bruke den på 4 ohm sammen med bare en av spolene på den som er 2x4 ohm, eller blir dette bare jalla uansett...?
    Lurer ikke på hvordan det skal kobles, men om det er mulig/lurt å lage et par utav disse 3.
    Har tenkt å bruke en optidrive 2500 på disse, som gir 2x250w@4 ohm, 2x500w@2 ohm eller 1x1000@4 ohm.

Originally posted by Ricecooker View Post
    Noen har sikkert fått med seg at jeg skal til å lage et old school Lanzar-anlegg i en boble.

Har nå fått tak i noen elementer, men det ble ikke helt så enkelt som jeg hadde trodd, da de har forskjellig motstand...

Hadde tenkt å bruke 2x8" + 1x10" eller 12", men jeg vet ikke helt hvordan dette er gjennomførbart.

Har 3 stk Lanzar DC 8, men den ene er 8 ohm, den andre 4 ohm og den tredje er 2x4 ohm (dvc)

Kan jeg bruke den som er 8 ohm sammen med den på 2x4 ohm koblet i serie, slik at jeg får 2 stk på 8 ohm, eller kan jeg bruke den på 4 ohm sammen med bare en av spolene på den som er 2x4 ohm, eller blir dette bare jalla uansett...?
    Lurer ikke på hvordan det skal kobles, men om det er mulig/lurt å lage et par utav disse 3.
    Har tenkt å bruke en optidrive 2500 på disse, som gir 2x250w@4 ohm, 2x500w@2 ohm eller 1x1000@4 ohm.
    Jeg holder en knapp på det uthevede

Det er josåklart mulig å koble opp, og lyd blir det sikkert. Men tviler på dette blir så veldig bra.

Comment

Det er akkurat magefølelsen sier også, selv om det ikke vises, og kanskje ikke høres heller, så vet jeg at det er en jallaløsning. For 15 år siden hadde jeg sikkert gitt blaffen, men med dette prosjektet her har jeg tenkt å holde en så proff linje som jeg greier.

Da blir det falkeblikk ut over ebay framover!

Comment

ville forsøkt å få tak i flere like elementer før jeg satte igang

Comment

2x8" og 8ohm + 2x4 i serie og separate kammer i kassa, så burde det egentlig bli ok.

Comment

Originally posted by ss242 View Post
            2x8" og 8ohm + 2x4 i serie og separate kammer i kassa, så burde det egentlig bli ok.
            Da har du kun tatt hensyn til motstanden i høyttalerelementene. Er det kun det man skal ta hensyn til da? Er det ikke lyden som er i fokus?
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Jeg hadde ikke gjort det. En ting er den oppgitte impedansen, men den er jo ikke helt konstant eller 100% nøyaktig, ihvertfall ikke når du koble flere elementer i serie eller parallell. Ville iallefall benytta to separate forsterkere! Kan du ikke bare benytte 2x8" eller 1x12"?
              never enough!

Comment

Kassene blir med separate, en til hver 8", og en egen kasse til 12"ern. Planen er en stk optidrive 2500 i stereo til 8", og en annen 2500 i mono til 12'ern.

8'erne skal brukes som midbass, da det blir for lite punch i frontsettet. Bruker slike ferdiglagde kickpaneler til boble, men det blir så lite volum i de, kanskje bare en drøy liter. Derfor trenger jeg litt "påfyll" i midbassområdet, så 12ern kan få konsentrere seg om kun de laveste frekvensene.

Comment

- En liten forskjell i dempefaktor, effekttålighet, impedanse eller effektkompresjon - sannsynligvis.
                  - Hørbart? Tvilsomt.
                  - Skadelig? Neeh.

Prøv å måle frekvens- og faseresponsen til to like elementer montert i hver sin fremdør, så tror jeg man vil se ganske digre forskjeller på høyre og venstre

Hadde utvilsomt testa litt på ghetto-vis først om du hadde klart å leve med å vite at de er ulike Kan fort lure seg inn litt placebo bare der.
                  Last edited by epifant; 18-07-2013, 22:10.

Comment

Kloke ord fra epifant der.
                    Godt mulig at det ikke gir noen hørbare forskjeller, jeg vet jeg selv hadde mislikt det bare fordi jeg vet det er litt forskjell. Men 2,5kw på midbasser(?!) ja det blir sikkert moro!
                    Hold oss oppdatert på hvordan det blir i alle fall!
                    never enough!

Comment

Etter en del tenking nå, så tror jeg at jeg hvertfall tar de med i beregningene, og begynner å bygge kasser. Kan jo hende det dukker opp en DC8 til før jeg er halvferdig?
                      Eneste problemet er at det er ganske forskjellige kasseforslag for svc og dvc elementer, men om jeg bygger en mellomting er jeg jo helgardert.
                      Var ganske stort "slingringsmonn", anbefalt lukket kasse var vel mellom 0.15-2 cu.ft, så det blir vel en mellomting uansett. Er vel ikke så inni hampen nøye til midbass heller, om hvor stor kassen er. Får heller prøve å lage så stor kasse som mulig til 12´ern.

Blir ikke 2,5kw på midbassene nei, forsterkeren er på 2x250w i 4 ohm, og da blir det vel akkurat passe i 8 ohm tenker jeg, skal jo kjøre i stereo.

Comment

Working...
                      X