Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuning på kasse til L7

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tuning på kasse til L7

Har en kompis med to l7 elementer som vi skal bygge en kasse til

Vi kjører portet da lyden han er ute etter er punch og trykk.
    Lineær frekvensrespons er ikke høyt prioritert for å si det sånn

Skal ikke være med i noen konkurranser e.l. så er kun ute etter mest mulig "trykk" på musikk.

Noen som har en formening om hvilken tuning vi skal gå for?
    Jeg tenker litt høy tuning (rundt 35-36hz?), men klarer ikke helt bestemme meg for dette.
    Tipper kassen havner på 175-185 liter en plass

Klarer de fleste utregningene selv, men klarer ikke besetmme meg for tuning frekvensen.
    Noen som har noen formening om hvordan tuningen burde være for mye punch og trøkk, men ikke så alt for nøye med lineær frekvensrespons og dypbass
    Last edited by Lopas1; 24-07-2013, 18:21.
    mail

Om det kommer punch, sinus waves etc. fra basskassa kommer ann på sangene du spiller av. Hvordan du skal konstruere en kasse til å lage punch og trykk lurer jeg og på.

Hvis du er ute etter mest mulig lyd per watt, en effektiv konstruksjon, så kan du bruke simuleringsprogrammer for å se hvilket volum i kassa som gir deg mest SPL, samtidig se på hvor tuningen havner.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Originally posted by Jørgen View Post
      Om det kommer punch, sinus waves etc. fra basskassa kommer ann på sangene du spiller av. Hvordan du skal konstruere en kasse til å lage punch og trykk lurer jeg og på.

Hvis du er ute etter mest mulig lyd per watt, en effektiv konstruksjon, så kan du bruke simuleringsprogrammer for å se hvilket volum i kassa som gir deg mest SPL, samtidig se på hvor tuningen havner.
      Jeg har litt inntrykk av at litt lysere bassfrekvenser (rundt 30-40hz), oppfattes som sterkere og "hardere".
      Hvis dette er tilfelle så vil vel en kasse med høyere tuning gi mer av det jeg oppfatter som punch og trykk da?
      Altså at den spiller bedre(høyere) på disse områdene?

Mulig jeg har totalt feil på området og det lønner seg å tune kassa til 5hz for alt jeg vet, jeg bare blander det jeg har av kunnskap og fantasi og håper på det beste

(fortell meg gjerne at og hvorfor hvis jeg har totalt feil)
      Last edited by Lopas1; 24-07-2013, 18:34.
      mail

Comment

Originally posted by Lopas1 View Post
        Jeg har litt inntrykk av at litt lysere bassfrekvenser (rundt 30-40hz), oppfattes som sterkere og "hardere".
        Hvis dette er tilfelle så vil vel en kasse med høyere tuning gi mer av det jeg oppfatter som punch og trykk da?
        Altså at den spiller bedre(høyere) på disse områdene?

Mulig jeg har totalt feil på området og det lønner seg å tune kassa til 5hz for alt jeg vet, jeg bare blander det jeg har av kunnskap og fantasi og håper på det beste

(fortell meg gjerne at og hvorfor hvis jeg har totalt feil)
        Om jeg ville katogorisert 30-40hz som "lysere bassfrekvenser" er jeg noe usikker på. Dette er temmelig dypt.

Grunnen til at høyere frekvenser blir oppfattet som "sterkere og hardere" er nok gjerne for det er i dette området som slaginstrumenter ligger. Dessuten er det enklere å få høyere lyd i disse frekvensene da det krever mindre effekt og spille høyt dersom kassene er tunet til det.

Vil tippe på tuningen du er ute etter er rundt 40. Da får du mye lyd fra ca den frekvensen og oppover. Men som Jørgen sier, beste er å simulere litt så kan du se på grafene om det er noe du liker.

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
          Om jeg ville katogorisert 30-40hz som "lysere bassfrekvenser" er jeg noe usikker på. Dette er temmelig dypt.

Grunnen til at høyere frekvenser blir oppfattet som "sterkere og hardere" er nok gjerne for det er i dette området som slaginstrumenter ligger. Dessuten er det enklere å få høyere lyd i disse frekvensene da det krever mindre effekt og spille høyt dersom kassene er tunet til det.

Vil tippe på tuningen du er ute etter er rundt 40. Da får du mye lyd fra ca den frekvensen og oppover. Men som Jørgen sier, beste er å simulere litt så kan du se på grafene om det er noe du liker.
          hehe, lysere enn de bassfrekvensene jeg vanligvis liker å ha kassene mine tunet til da
          Har rota litt rundt med winisd og bassbox og tipper at vi lander på 37 sånn ca
          i verste fall er det bare å lage på nytt.

takk for alle svar i alle fall
          mail

Comment

30Hz er ganske dypt ja. Skader ikke å "få meg seg" de frekvensene fra kassa, blir bare bedre grunnlag til å spille musikk.
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Originally posted by Jørgen View Post
              30Hz er ganske dypt ja. Skader ikke å "få meg seg" de frekvensene fra kassa, blir bare bedre grunnlag til å spille musikk.
              Helt enig med dette. Mye bedre å tune dypt. Det låter bedre og etter min mening blir det mye råere lyd av en sub som går dypt enn en peaky "one note wonder" sub.

Hvor store L7'r er det forresten prat om her?

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
                Helt enig med dette. Mye bedre å tune dypt. Det låter bedre og etter min mening blir det mye råere lyd av en sub som går dypt enn en peaky "one note wonder" sub.

Hvor store L7'r er det forresten prat om her?
                er helt enig selv, men dette er ikke en kasse til meg, men en kompis (som syns den orginale L7 kassa låter dritbra).

og hver sin smak, så da går vi nok for en høy tuningfrekvens
                er 12"
                Last edited by Lopas1; 25-07-2013, 12:39.
                mail

Comment

Hadde 1stk 12" L5 i en 50-55l lukket kasse en gang. Det spilte bra, og med bra "punch" som du sier
                  It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                  Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Originally posted by Lopas1 View Post
                    (som syns den orginale L7 kassa låter dritbra).
                    Skal ikke mye til for å overgå originalkassa der, den er utrolig lite effektiv og spiller i et mindre frekvensområde enn en bandpasskasse.

Comment

Working...
                    X