Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalt portstørrelse til 2x DD3518

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anbefalt portstørrelse til 2x DD3518

Hei. Lurer på om noen kan si fortelle meg hvor stor(e) port(er) jeg må ha for å oppnå en tuning på 28hz (er ikke dette greit til musikk med disse subbene?) på en kasse med innvendige mål på ganske nøyaktig 400 liter?

Dersom det skal være slisseport har jeg ikke så veeeeldig mye å gå på i lengden, må måle litt nøyaktig (porten blir gående ned mot hjulbrønnen). Men aeroporter hadde vært veldig fint mtp. plassering, dersom det ikke er noe spesielt negativt med det.

Så på andre tråder at effekten subbene skulle få kunne ha noe å si på portarealet man burde ha? Uansett, de skal hver drives av en BF7501, altså 5000w rms til sammen.

Takk for svar

Det eksakt samme spørsmålet er dikutert tidligere her, (da jeg bygde med de elementene):
    http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=5800&page=35

Da sa, alment erklært kasseguru, Dag Johansen dette:
    Bygg en kasse på 420 liter, port 800cm2 - 50cm lang. Dette gir en tuning på 30'ish Hz som låter bra. Jeg har regnet porten inn i kassa, så ikke trekke fra eller legge til. Mvh Dag Johansen

Jeg endte på 870cm2 port ca 50cm lang, og rundt 350l netto. med tuning på ca 36 hvis jeg husker rett.

Du skal ikke tenke på portstørrelse utfra effekt såvidt meg bekjent. Jeg mener 28hz tuning kan være litt lavt, men det er smak og behag. mht musikkpreferanser osv.

kassa MÅ være ekstremt solid, der brant jeg meg litt. kjørte 2,5kw pr element. dine bf7501 yter vel det ikke 5kwrms hver slik som du hevdet?!?
    Uansett, gjør du det rett blir det dritbra, 18" er moro og de tåler masse masse juling.
    never enough!

Comment

Hevdet jeg det? Tror det står til sammen :P uansett, takk for svar, men jeg har ikke plass til en 50cm lang port, da må isåfall porten være nærmest bakseteryggen og elementene nærmest luka, og må lage en sånn L port på en måte.. Kan det da være en fordel med aeroporter isteden?

Comment

har funnet ut at hvertfall 9518 er glad i stor kasse å stor port nå har jeg 1stk 9518 370liter kasse og 700cm2 port tuna til 25hz bra respons helt ned til 22-23 hz
        Last edited by Hagalien; 18-08-2013, 17:18.
        FI SP4
        LIB
        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
        DD4LIFE

Comment

370 liter på 1 ? var ikke det litt overkill? :P

Comment

Kan få til en sllisseport på 800cm2 med lengde på 50cm dersom den er nærmest bakseteryggen og elementene nærmest luka. Er det å foretrekke over aeroporter som jeg har plass til å plassere bakerst? og for å oppnå 800cm2 med hele bredda av kassa blir porten rett under 9 cm "tykk". Er det nok til å unngå portstøy om jeg er flink med avrundinger?

Comment

9cm er kanskje i grenseland, det kan beregnes, men jeg tror det er nok for å unngå portstøy.
              Ang plassering av port så må du ha åpent rom et stykke foran porten. Den kan ikke ha åpning som ligger helt tett inntill bakseterygg, det blir jo ikke hensiktsmessig.
              Det er lettere å treffe eksakt portareal med slisseport kontra bassrefleksrør. Og mye lettere å justere på den.
              Du må gjøre litt mer research, du kan lett lage en L-form på porten med 90grader bøy, og dermed oppnå ønsket portlengde selvom kabinettet ikke er så dypt.

Jeg er enig med deg i at Hagalien har laget en stor kasse, men det kan fortsatt funke fint, og han har svært dyp tuning.
              never enough!

Comment

hva mener du med et åpent rom foran porten? vet ikke om jeg har nevnt det, men både elementer og porter kommer til å spille oppover, om du trodde at jeg ville ha portene MOT seteryggen.

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                  Du skal ikke tenke på portstørrelse utfra effekt såvidt meg bekjent. Jeg mener 28hz tuning kan være litt lavt, men det er smak og behag. mht musikkpreferanser osv.
                  Om 28Hz er for lavt kommer vel ann på hvorvidt det spiller flatt, og har ikke noe med smak & behag å gjøre?

Hvis du får kassa til å spille flatt nedover med 36Hz tuning, ja da er det akkurat passe.
                  Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Originally posted by Skarstein View Post
                    370 liter på 1 ? var ikke det litt overkill? :P
                    Nei til mitt bruk så fungerer det veldig bra! et av mine mål var å spille dyyypt, og da må man ha litt volum og stor port. Det er vertfall mine erfaringer. Har simulert litt å jeg har en liten peak på 24hz i teorien, men i praksis er det ganske flatt og fint.

Den første kassa jeg laga var på 220 liter netto (280l brutto) Port var på 680 cm2 tuna til 35hz. Var fornøyd med det den gangen, men den kassa jeg nå har fungerer mye bedre til den musikken jeg spiller nå. Spiller skikkelig dypt å med fin punch i bassen.
                    Last edited by Hagalien; 18-08-2013, 23:06.
                    FI SP4
                    LIB
                    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                    DD4LIFE

Comment

Working...
                    X