Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gain og bass

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gain og bass

God kveld. Litt om gains og bass boost igjen. Satt gainen min med et multimeter i dag. Regnet ut at jeg skulle stille opp gain til multimeteret viste 56V med en 2x12" 2x2 Ohm sub. (800W RMS pr element). Koblet fra bass ledningene og satte opp spilleren til 2\3 volum. Da jeg kom på ca 49V, begynte forsterkeren å klippe. Kom summelyder fra den. Dette er en Gladen SPL 1800W RMS monoblokk. Stilte da tilbake, vil jo ikke ha noe klipping. Merket at bassen ikke heller var like kraftig som den ene 12" jeg hadde før. Hva kan det komme av at forsterkeren begynte å forvrenge seg på 49V? Skulle jo ha gått litt til etter formelen. Har tatt bort den lille remote bass level control bryteren. Stiller denne på Bass Boost, eller Gain? Vurderer å sette i denne på nytt for å se om det blir noe bedre. Hva tror dere?
    Ingen basskasse for øyeblikket :\
    Gladen SPL 1800c1 monoblokk
    Gladen M-Line høyttalere
    Gladen M-Line tweeters

Bare for å spørre: hvilen formel brukte du?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Har du koblet elementet i serie eller parallell? Når du får 56 som sqrt. ser det ut som at du har koblet i serie, noe folk sjeldent gjør

Å stille gain på den måten er uansett sjeldent noe suksess om man har mer enn bare sub i stereooppsettet. Med mindre man definerer suksess etter hvor "riktig" gain er stilt da - og ikke hvor bra anlegget spiller musikk..
      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Hmm. Ja, koblet disse enkeltvis, så alle 4 utgangene fra forsterker er i bruk. + på + og - på -. Formelen jeg brukte var: 800 + 800W RMS * 2 Ohm = 3200W, så ta sqrt som blir på 56,5V. Er en Dynabel boombox 2x12" med 2x2 Ohm elementer.

Leste i manualen til forsterkeren, at hvis jeg koblet basskassa enkeltvis, ved bruk av alle de 4 terminalene på forsterkeren, ville jeg ende opp i 2 Ohm. Men Dynabel kassa spiller ikke like bra som den enkle 12" jeg hadde før i BP kasse. Men før hadde jeg bass på 6 av 12db på spilleren, og da hadde jeg også Remote Bass bryter koblet opp. Det har jeg ikke nå.

Prøvde å sette opp Remote bass kontrollen, men det var ikke noe liv i den lille lampen som er på den. Den virket helt fint på den gamle forsterkern fra Mac Audio, men ikke på Gladen forsterkeren. :\
        Last edited by Mac Audio; 25-08-2013, 01:10.
        Ingen basskasse for øyeblikket :\
        Gladen SPL 1800c1 monoblokk
        Gladen M-Line høyttalere
        Gladen M-Line tweeters

Comment

Utgangene på forsterkeren er vel koplet sammen internt, om det er monoblokk.. da har du koplet de 2 ohm's elementene i paralell som gir forsterkeren 1 ohm's motstand.. Så også du nevnte at det var veldig trangt rundt portene, så trangt at dette er årsaken til at du ikke får frem så mye lyd?

Comment

Working...
          X