Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til design av kasse

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger hjelp til design av kasse

Hei, har ein Ground Zero Plutonium Limited Edition 12" på 3000rms som eg skal lage kasse til, lurer på om her er noen dyktige folk som kunne ha hjelpt meg litt med og designe den, har aldri desginet kasse før men har bygget. Har eit bilde som viser til specs av subben her: *

Der står noen kassemål der men lurer på om noen kan designe ein kasse etter målene kansje ?

På forhånd takk og håper på hjelp !

H40 x D35 x B55 = 77. Innvendige mål.
    Element og porter oppover.
    Trekker du fra volumet av de anbefalte bassrefleksrørene, litt avstivning og elementeter du på rundt 60L som burde passe greit. Dimensjoner på rør står jo på bildet i posten din, det er 4".

Ikke for å være spydig, men dette er jo grunnskolematematikk.
    never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
      Trekker du fra volumet av de anbefalte bassrefleksrørene, litt avstivning og elementeter du på rundt 60L som burde passe greit. Dimensjoner på rør står jo på bildet i posten din, det er 4".

HAHA takk for svar Freek ! men der står 2x 10/4" rør, det betyr vell at det skal være 2 4" rør eller 1 8" ?

Comment

Stemmer, det er likegyldig hvorvidt du velger to firetoms rør eller ett åttetommers.
        Alternativt kan du lage slot-port, men den kan jeg ikke beregne her og nå.
        never enough!

Comment

neida, kjøper et slikt rør http://www.bassbrothers.no/display.a...00&prodid=2069
          men der såt at lengda skal være 35cm, blir det lavere eller høyere hz/tuning av det? for den eg la med som link er 30cm

Comment

Det røret du linket til er bare 8cmdiameter, du skal ha 8tommer, som er ca 20cm. Kjøp heller f.eks to av disse 10cm rørene, kapp til ønsket lengde og sett på aeroport-flenser i begge ender; http://www.dynabel.no/Shop/Product/B...00x40cm/BR7910
            De kan lakkes gule om du ønsker samme spesielle look...
            never enough!

Comment

Stemmer, det er likegyldig hvorvidt du velger to firetoms rør eller ett åttetommers.
              Alternativt kan du lage slot-port, men den kan jeg ikke beregne her og nå.
              Hei du mister, om du ikke har bedre peiling på porter enn dette her så er det kanskje like greit å holde tipsene for seg selv.

1 8 toms port tilsvarer 4stk 4" porter, kanskje friske opp sin egen grunnskolematematikk først og fremst?

Her har du litt hjelp:

4" port > 5x5x3,14 = 78.5 cm2 areal, 2stk = 157cm2 areal
              8" port > 10x10x3,14 = 314cm2 areal.

Forøvrig så er 1stk 6" port tilnærmet lik (10% større) 2stk 4" porter.
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                Hei du mister, om du ikke har bedre peiling på porter enn dette her så er det kanskje like greit å holde tipsene for seg selv.

1 8 toms port tilsvarer 4stk 4" porter, kanskje friske opp sin egen grunnskolematematikk først og fremst?

Her har du litt hjelp:

4" port > 5x5x3,14 = 78.5 cm2 areal, 2stk = 157cm2 areal
                8" port > 10x10x3,14 = 314cm2 areal.

Forøvrig så er 1stk 6" port tilnærmet lik (10% større) 2stk 4" porter.
                ja var ein kompis av meg som fortalte at 2 4" tilsvarer 6" rør så det kan nok stemme ! Takk for hurtig svar og god hjelp ! skal legge ut et bilde av kassen når den skal bygges ! rør skal bestilles iløp av kvelden !

BTW: er det noen bestemte plasser lufte hullet skal plasseres ifohold til subben ? tenkte og ha subben og luftehullet på samme side !

Mvh Andreas. !

Comment

Min feil, det gikk litt fort i svingene. Du har selvsagt rett i at arealet av sirkelen blir slik du fremstiller det. Beklager feilinformasjon fra min side, det er lenge siden jeg har jobbet med runde porter. Det jeg mente å si eller burde sagt var at så lenge det samlede portarealet blir det samme har det mindre betydning om det er én eller to porter. Forutsatt at de ikke blir for små selvsagt.
                  Takk for at du rettet denne Haakon .
                  never enough!

Comment

Den kan også være en idè å lage kassa skrå inn mot seteryggen, så sparer du masse plass

Comment

Working...
                    X