Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp, lite bass i 2 15". Hvordan koble til forsterker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hjelp, lite bass i 2 15". Hvordan koble til forsterker?

Hei, lurer på om noen kan svare meg på om hvordan ohm jeg skal koble disse elementene i? Har nå koblet i 4 ohm, å dette spiller ikke noe bedre en den 12ern jeg hadde før.

har 2 av disse subbene: http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p3d4-15

på denne forsterkern: http://www.earthquakesound.eu/car-au...amplifier.aspx

Hei.
    Ser forsterkeren er 1ohms stabil, å leverer mye mer kraft lastet slik.
    (2000wrms i 1ohm vs 850 i 4)
    Subbene dine er dobbel 4ohms spoler. Og kan da kobles i 1ohm.
    Legger ved ett bilde du kan se på for kobling.

Da vil du nok få dytta litt mer effekt ut
    Attached Files

Comment

Tåler subbene dette da?

Comment

Subbene er på 600wrms pr stk, så di vil få litt mer power enn oppgitt.
        Det vil nok gå kjempefint sålenge du spiller med vett å fornuft

Comment

Okei! takk, da ska jeg prøve det!

Comment

Bare hyggelig. Kom gjerne med feedback på resultatet

Ser det er 2x15" , hvordan kasse kjører du disse i? Liter etc.
            Har MYE på lyden å si, om ikke omtrent alt.

Comment

Kassa er en jeg har bygget, første kassa jeg har bygget. Det er en portet kasse som er på 180liter ca. med en port på 25cm i lengde inn i kassen. kassen er veldig lav, å det måtte den være for at jeg skulle få den inn i bilen. Lurer på om jeg må ha en port til inn, men aner ikke hvor jeg kan sette denne. HAr noen problemer med kassen og. Den flekser ganske mye, og hopper litt når det spiller. Så er på tur nå for å prøve å lage støtte invendig i den, Kassa er bygget i 16mm mdf da det var det eneste jeg kunne få tak i å for at volume skulle bli rett invendig medtanke på tykkelsen.

Legger ved er bilde!

Comment

Se her ja. artig.
                Hvordan kommer lyden inn i bilen?
                Tett seterygg?

Størrelsen på porten? Så kan man regne ut tuning
                Legger ved ett bilde av box spec på subben.
                Siden du har 180ltr så ligger du over anbefalt minstekrav hvertfall
                Attached Files

Comment

Er det mulig å snu kassa slik at elementene peker bakover, og porten opp?? Kassa er nok et problem her, men hvis det ikke spiller noe mer enn en 12", så misstenker jeg at du har koblet feil pluss minus på en eller flere spoler.
                  Er kassa skrå så den passer inntil seteryggen? Er MYE plass å spare på å lage den sånn, også bør du nok lime og skru et lag til med mdf utenpå det du har nå for å stive av, + litt avstiving inni kassa

Comment

Mrtical: Hvordan lydn kommer inn i biln er vell via skiluka, er ikke tett seterygg nei. Porten er 4" 10". Lurer på om jeg må ha en til port egentlig. men aner ikke hvor jeg kan plassere denne. da jeg ikke har plass der den porten jeg har står.

Har også koblet det til 1 ohm å det ble MEGET mye bedre, men nå har jeg et annet problem. å det er at kassa lager no jævlig med bråk. Flekser å styrer å høres helt jævlig ut. Kassa er helt tett. Dette er første "stor" bygget jeg har gjort. å har ikke så mye peiling på dette..

cossiemk1: Elementene peker oppover fordi jeg ikke har plass til de noen andre plasser da kassa måtte være ganske lav for at jeg skulle få den inn i bilen. så den er bare 32cm høy. Kassa er bygget skrå bak etter seterygger ja. Viss jeg legger på et til lag med mdf får jeg ikke kassen inn i bilen, er det som er problemet mitt. er også 3 stag inni kassen som jeg har lakt til avstiving. Men det virket ikke til å funke helt.

Noen forslag? høres helt for jævlig ut tror jeg taper litt lyd på det og.

Comment

Ah, lyden kommer inn skiluka, og du har i tillegg kassa heeelt inntil seteryggen?
                      Da taper du mye bare der, mtp bassere opp og porten helt bak.
                      Okei, på min kasse (enkel 15" lib) har jeg 2x4,3" x 30cm porter.
                      Antar du har en veldig portstøy/blåselyd nå?
                      Tror en 6" hadde vært bedre
                      Di avstivningene dine skrudd godt fast?

Du kunne vel klart å skråstilt veggen såpass att du får basserne fremover uten at magneten går nedi? (Hvis du skjønte)

Regnet med det ville hjelpe en del ja

Comment

sånn at subbene hadde spilt mot setene bak? vis jeg skal klare å skrå den så jeg får den inn der må det være ganske skrått, tror jeg vil slite med både plass å holde literene rett. er en smule blåselyder, men det overdøves av selve subkassen som høres helt syk ut. skjønner ikke hva det kan være da jeg ikke ser noe som er løst. å alt er godt skrudd å limt å fuga. Avsvivingene er skrudd og limt så det satt bom fast ja.. så du tror det hadde vært bedre med en større port altså? hmm..

Comment

hvor store avstivninger har du brukt? 16mm er ganske tynt til de liter målene du har. har du avstivet alle veier? 1 stk 4" port hørte veldig lite ut på 180 liter burde vel hatt 2, hvis jeg ikke tar helt feil. Kassa skal ikke ligge å vibrere mens en spiller.hehe. du har ikke mulighet til å lime på mere 16mm mdf? 1 lag på hver side hadde gjort susen

mvh kim

Comment

Ah, ja skjønner.
                            Finnes nok noen muligheter.

Ja jeg kjører 2x 4,3" porter på en enkel 15" for å ikke ha blåselyder.
                            Kan være grunnet bruk av 16mm du sliter med flex. (Veldig tynt)
                            Får nok bare prøve å avstive mere.
                            Brukte 22mm spon til min enkel kasse. Den flexxer ikke heldigvis

Men ja, forbedringen med å laste ned ohm'n var vel rimelig stor vel?

Comment

ER bare brukt noe mdf som er skrudd på plass, fra topp til bunn. Jeg har en port til jeg kan sette inn, som var planen. lurer bare på hvor jeg kan sette denne da jeg ikke har plass på samme veggen som den porten jeg har nå står. Den vibrerer ganske så mye, hehe. Har ikke mulighet til det nei.. Da får jeg ikke kassen inn i bilen. Som den er nå går det på millimetrene, jeg må ta den inn dørene bak, ta av seteputene osv får å få den inn desverre..

Comment

Working...
                              X