Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwooferstørrelser og magneter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subwooferstørrelser og magneter

    kan hende jeg begynner å bli dement her...

    begynte å tenke på subwooferstørrelser og magneter, vc osv..

    hvis jeg har 2 subwoofere av samme kvalitet, begge 12" men den ene 500rms og den andre 1000rms.

    den på 1000 rms vil slå hardere og spille høyere, den på 500rms vil spille frekvensene penere.

    men, vil ikke en 12" sub med samme excursjon spille like kjapt om den er 500 eller 1000rms? si begge får sin max effekt tilført og spiller i samme kassa. jeg bare må spørre om en reintroduksjon til dette med effekt og spl for jeg tror jeg har forvirret meg selv her.

  • #2
    Tror du er meget forvirret. Watt har ingen verdens ting med hvordan de låter. Det sier kun noe om hvor mye de teoretisk tåler av effekt over en viss tid.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      så du mener en sub på 200 rms kan spille like bra som en på 1000?

      Comment


      • #4
        Spørs begrepet bra.
        Om det er fint du snakker om, så ja.
        Men tåler ikke like mye effekt selvsagt.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Skinhawk View Post
          så du mener en sub på 200 rms kan spille like bra som en på 1000?
          Hvordan en sub spiller 20hz på har -ingenting- med antall watt "den tåler".

          Hvor musikalsk en sub er ligger 95% hvor bra kassen er tilpasset elementet og rommet kassen skal stå i.
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Originally posted by Skinhawk View Post
            så du mener en sub på 200 rms kan spille like bra som en på 1000?
            "Et måleresultat inneholder en verdi og en enhet. I kapittel 2 har du sett at vi måler tid (svingetid) i sekunder, s, og lengde (bølgelengde) i meter, m. Tid og lengde er eksempler på det vi i fysikken kaller en størrelse. Meter og sekund er eksempler på enheter."

            Kilde: http://romstofftid1.cappelendamm.no/...ec_tid=1111967

            Eller for å snu på din egen argumentasjon: hvorfor skulle ikke en sub på 200w kunne spille like bra som en på 1000?

            Comment

            Working...
            X