Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-subber i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PA-subber i bil

    Jeg begynner snart på et seriøst bilstereo-prosjekt i en celica GT4. Målet er mye lyd og lav vekt.
    I front blir det Focal 165K3P‏, paret med mest sannsynlig en ALPINE PDX-F4. Så må jeg finne subber som holder noenlunde følge.

    Problemet er at typiske subber til bil er tunge. Gigantiske magneter og lav følsomhet; krever svære forsterkere. Jeg leker derfor med tanken om å bruke noen PA-elementer, og gå for membranareal i stedenfor slaglengde. Er det noen som har testet dette før? Noen ulemper?

    Jeg tenker noe slikt:http://images6.thomann.de/pics/atg/a...ecs/169181.pdf
    Last edited by skogs; 31-10-2013, 14:29.

  • #2
    http://www.judysbilstereo.no/subwoof...-designs-dd515
    krever ikke mye den her
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment


    • #3
      PA-elementer kan funke godt i bil, men de krever ofte mye større kasse for å spille optimalt, og da kommer vekt inn i bildet igjen. Om en kasse på 50 liter og en på 150 liter skal bygges like solide/døde, så blir den på 150 liter ganske mye tyngre enn enn den på 50.

      Ser at denne subben du linker til skal ha kasse på mellom 100 og 350 liter, og da må man vel beregne seg en plass fra midten og opp om det er dypbass spesifikt den skal yte på.
      Last edited by Haakon O; 31-10-2013, 18:41.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        IB subwoofer?

        Hvorfor ikke satse på god gammel IB subwoofer instllasjon, 1 eller 2 "billige" basselementer... ingen kasse i det hele tatt,,, tar minimalt med plass, veier mindre enn en stor tung trekasse og spiller fantastisk viss det blir gjort riktig...Bare en ide

        Click image for larger version

Name:	infinitebaf2.gif
Views:	1
Size:	3.1 KB
ID:	297746

        Click image for larger version

Name:	infiniteseat.gif
Views:	1
Size:	3.2 KB
ID:	297747

        Click image for larger version

Name:	IB_subs.jpg
Views:	1
Size:	106.3 KB
ID:	297748

        Comment


        • #5
          Rent vektmessig er nok IB å foretrekke ja. Men Monsieur Johansen mumla noe om B&C 15TBX100 i 54 liters reflekskasse... 5dB høyere følsomhet enn JBL GTi 1500. ikke skremmende stor kasse, og om du bygger med laminert skumplate kan det bli både forferdelig stivt og veldig(!) lett. Divinycell H80 med glassfiber på begge sider for eksempel. Koster endel, men det er uansett ikke noen voldsom mengde man trenger.

          Comment


          • #6
            IB har jeg hatt stort hell med i sedan før, men litt vanskeligere i kupè?

            Forslaget ditt epifant virket veldig interessant, skal sjekke opp i det! Har du noen gode linker på lager?
            Last edited by skogs; 01-11-2013, 12:39.

            Comment


            • #7
              Jeg har tenkt litt på det IB-forslaget, og jeg lurer på om jeg skal teste det. Planen er da å lage en vegg rett bak, og i samme høyde som baksetene. Slik at hattehyllen fortsatt blokker lyd fra bagaserommet selv om setene er slått ned, den vil da bli ekstra lyddempet. Ulempen med dette oppsettet er jo at baksetene må være slått ned, men vi er stort sett maks to i bilen uansett.

              IB krever jo typisk mye membranarealet, så kanskje en slik er løsningen: http://dreamtm.no/shop/vare.asp?vare...t=0&catid=3750

              Comment


              • #8
                Tror bassen kan fungere greit selv om baksetet er på plass har en følelse av det...
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Problemet er klirring, det blir nok et visst trykk der bak.

                  Comment


                  • #10
                    Tør anbefale B&C 15TBX100, har 2 stk selv i mitt prosjekt. Vanvittig lettdrevne elementer, selv om de er 8 ohm så noen stor forsterker kreves ikke
                    Volvo 855: Genesis - Tang Band - Morel - B&C - Pioneer

                    Comment


                    • #11
                      Hvor får jeg tak i dette elementet i norge? Må det importeres?

                      Comment


                      • #12
                        http://www.parts-express.com/pe/show...number=294-670
                        Vet ikke av noen som selger det i Norge. Så må nok bli import ja.
                        Volvo 855: Genesis - Tang Band - Morel - B&C - Pioneer

                        Comment


                        • #13
                          Støttes. Har ikke funnet noen billigere.

                          Et støperør med innvendige mål Ø50 x 31cm veier forresten ikke stort og gir 60 liter volum. Akkurat passe, siden elementet fyller ~5 liter. Lettbygd og billig er det også
                          Last edited by epifant; 07-11-2013, 02:39.

                          Comment


                          • #14
                            Har funnet ut at støperør er veien å gå, takk for at du satt meg på idèen epifant! Ø40cm x 60cm. Da blir det pass til èn 12" og to Ø7,5x50cm bassreflexrør for en tuning på ca 28Hz. Prøver først med en Hertz HX300D siden jeg har to stk liggende. Blir det for slappt bestiller jeg nok en B&C 15TBX100.
                            Last edited by skogs; 13-12-2013, 12:35.

                            Comment


                            • #15
                              Heisann!!! Vil bare si at jeg er med på tankegangen til TS her og slenger meg gjerne med på et evt gruppekjøp av den B&C saken om du skulle ønske å prøve den ut

                              Sleng gjerne ut noen bilder av rør bygget!!!
                              Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                              Comment

                              Working...
                              X