Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken sub skal jeg velge

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken sub skal jeg velge

Hei

Har montert alpine pdx-v9 forsterker og focal ps 165fx i bilen. Men ønsker en bass til, vill at den skal spille rent og pent, samtidig som den har såpass mye futt at jeg kjenner det.

Skal bruke sub utgangen på forsterkeren som levere 500 watt rms i 2 og 4 ohm.

Har sett litt på forskjellige kasser, men er veldig usikker. Har ikke så lyst til å ta hele bagasjerommet.

Har sett på : Focal SB P 25,Focal SB P 30, og FOCAL SB33V1
    Gladen ZERO 12 PRO-SB, ZERO 10 PRO-SB, Gladen SQX 12 og SQX 10

Etter å ha sett litt, så står jeg egentlig igjen med Gladen zero 10 pro-sb, focal sb p25 og gladen sqx 10.

Hører mye bra om gladen sqx 12, men den har en rms på 600 watt. Så den utelukker jeg egentlig.

Gladen sq 10 finner jeg bare i bassrefleks i 36 liters kasse, hvis noen vet om noen som selger den i 22 liter lukket ville det væt supert.

Har mest lyst på gladen zero 12 pro- sb, men den er egentlig langt over mitt budsjett.

Gladen zero 10-pro- sb, kan jeg kanskje strekke meg til, men er den noe bedre enn focal sine ?
    Den er jo tross alt noen lapper dyrere enn focal sine.

Skal sette suben i toyota corolla stasjonsvogn. Må jeg ha en 12" eller større, eller klarer jeg meg med 10 " ?

Noen andre forslag ?

Alle svar tas med et stort takk

Er da ikkje akkurat nøye om rms er på 500 eller 600w ;-)

Og å finne ei lukka kasser, er jo ikkje noko problem. Er da ein del som selger dei

Comment

Hvorfor utelukke SQX 12? Er jo en kjempesub

Comment

Originally posted by Skarstein View Post
        Hvorfor utelukke SQX 12? Er jo en kjempesub

Fordi forsterkeren min leverer 500 watt rms, men sqx er på 600. Eller går det uansett ?

Comment

Det går helt fint. Blir litt på samme måte som at du fint bak bruke dekk på bilen din som tåler 240km/t, selv om den bare går i 200 i toppfart.
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Så ikke noe pris på subwooferen.

Subwoofere som jeg kunne tenkt meg er:
            JL Audio w6
            Image Dynamics Q
            Kanskje en Orion
            Phoenix Gold Ti2, om du trenger liten lukket kasse
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
              Det går helt fint. Blir litt på samme måte som at du fint bak bruke dekk på bilen din som tåler 240km/t, selv om den bare går i 200 i toppfart.
              Men hvorfor sier man at man skal ha forsterker med høyere rms enn høyttaler.

Kan jeg ikke stå i fare for at forsterkeren klipper, sprenger høyttaleren osv

Comment

Det kan man, men det er jo til slutt du som råder over hvor vidt dette skjer
                rett justering og riktig bruk av gain og volum kontroll får deg langt.

Comment

Originally posted by tarski View Post
                  Men hvorfor sier man at man skal ha forsterker med høyere rms enn høyttaler.

Kan jeg ikke stå i fare for at forsterkeren klipper, sprenger høyttaleren osv
                  Om man har ett element som tåler mer enn forsterkeren leverer, og man har ett som tåler mindre enn forsterkeren leverer, hvilket tror du da har størst sjangse for å sprenge?

Effekttåligheten på elementet styrer på ingen måte i hvor stor eller liten grad man kan få forsterkeren til å klippe.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Tror jeg forstår nå.

Hvordan skal jeg justere gainen, slik at den blir riktig da ?

Ser også at gladen anbefaler 32 liter, men vill jeg høre forskjell om jeg bruker enn på 30 liter istede ?

Comment

Originally posted by tarski View Post
                      Tror jeg forstår nå.

Hvordan skal jeg justere gainen, slik at den blir riktig da ?

Ser også at gladen anbefaler 32 liter, men vill jeg høre forskjell om jeg bruker enn på 30 liter istede ?
                      Jeg tror definitivt ikke du hører særlig forskjell på 30 kontra 32 liter i et trykk-kammer kabinett.

Når du setter gain så ville jeg ikke engang tatt i betraktning at elementet er oppgitt til å tåle 100w mindre enn hva forsterkeren er oppgitt til å levere. Jeg bruker forsterkere som kan levere over det dobbelte av hva elementene skal tåle, og tar igrunnen ikke hensyn til det. Viktigere å bruke utstyret med måte! Forøvrig må du ikke glemme at opgitte tall for effekt på komponenter ikke alltid er 100prosent korrekt, eller sammenliknbart.

Når det låter, stygt, forvrenges, klipping eller svidd lukt så spiller du for hardt. Det er iallefall et utgangspunkt å forholde seg til.

Søk rundt eller sjekk her: http://www.the12volt.com/installbay/...TID~85479~PN~1
                      For en grei innføring i å sette gain, det gjøres på forskjellige måter - velg den du ssynes passer for deg .
                      never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                        Jeg tror definitivt ikke du hører særlig forskjell på 30 kontra 32 liter i et trykk-kammer kabinett.

Når du setter gain så ville jeg ikke engang tatt i betraktning at elementet er oppgitt til å tåle 100w mindre enn hva forsterkeren er oppgitt til å levere. Jeg bruker forsterkere som kan levere over det dobbelte av hva elementene skal tåle, og tar igrunnen ikke hensyn til det. Viktigere å bruke utstyret med måte! Forøvrig må du ikke glemme at opgitte tall for effekt på komponenter ikke alltid er 100prosent korrekt, eller sammenliknbart.

Når det låter, stygt, forvrenges, klipping eller svidd lukt så spiller du for hardt. Det er iallefall et utgangspunkt å forholde seg til.

Søk rundt eller sjekk her: http://www.the12volt.com/installbay/...TID~85479~PN~1
                        For en grei innføring i å sette gain, det gjøres på forskjellige måter - velg den du ssynes passer for deg .
                        Den er grei

Det er vell egentlig omvendt for min del da, at forsterekeren er oppgitt til å levere 100 watt mindre rms enn høyttaleren.

Syntes det er litt rart at ikke gladen selger et lukket kabinett i 32 l, og kun 30 l.

Comment

Ingen som har en sqx 12 til salgs eller ? 😊

Comment

Judysbilstereo.no har sqx12

Mvh kim

Comment

har to stk sqx10 nye i eske til salgs!
                              Prosjekt SQ Audi A3

Comment

Working...
                              X