Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av subwoofer box 15" sub.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anbefaling av subwoofer box 15" sub.

Hei har kjøpt en 15" LIB D2 sub på 1500wrms/3000w peak fra lyd i bilen.no.
    Kjøres av en LIB 1200.1.d monoforsterker på 1200wrms.

Hvor stor kasse burde jeg ha? Er ute etter finest mulig bass, gjerne dype basser. Fikk anbefalt 90 liter portet kasse tunet til 32hz.

Har plass til mye større kasse. Hva anbefales?

Subben er 2x2 ohm, hvordan kobler jeg den i 1 ohm? Forsterkeren er stabil i 1 ohm.
    Last edited by keoN; 25-12-2013, 02:11.

Jeg ville værtfall hatt minst 100 liter på denne subben..

Jeg hadde 2 stk av 18" av denne subben.. og 140 liter pr stk ble på kanten for lite til meg, mistet en god del dypbass..

Tror ikke det blir feil om du bygger en kasse på 120 liter eller mer..Men kanskje noen som har program eller noe annen erfaring kunne ha hjulpet deg og regne ut kasse..?
    vil tro det blir mye bedre og regne ut på det.. er mange her på forumet som er flink med det

Comment

Ok, får håpe på at noen har program her til å regne det ut Har ganske så stor plass i bilen. Så plass til opp til 200 liter minst hehe..

Comment

Lyd har rett. 120-140liter volum er greit for det elementet. Jeg har ca 130l pr stk. Tuning på 32hz er også fint til musikk. Sitter på iPad, så får ikke regna på port til deg nå. Du kan evt spørre zsonyx (rett stavet?) her på forumet, han har bygd flere supre kasser til det elementet.
        never enough!

Comment

Ok, får spørre zsonyx Om noen flere har mulighet til å regne ut for meg hadde det vært supert!

Bass-freek, om du har mulighet så hadde det vært supert om du kunne regnet ut port på kassen

Comment

Finner ikke brukernavnet zsonyx

Comment

Originally posted by keoN View Post
              Finner ikke brukernavnet zsonyx

Her: http://bilstereoforumet.no/member.php?u=3085

Comment

Fortsatt ingen som kan regne det ut for meg?

Har prøvd WinISD men klarer ikke å regne ut hvor stor kasse jeg skal ha og hvor stor porten må være.

Comment

I følge winisd så klarer du tuning på 32hz med kasse på ca 60-70 liter, men når du kommer opp i større kasse en det så får du større og større "boost" ved ca 40hz, og går du helt opp i 130-140 liter så blir denne toppen alt for stor mener nå jeg
                  Men nå vet ikke jeg om tallene som står på sidene til LIB stemmer, men det burde de jo. WinIsd "anbefaler" faktisk 55 liter i portet kasse, noe jeg synes høres lite ut...

Comment

Har 90 liter kasse med 6" port på 42cm. Ca. 10 cm klaring på enden av porten til veggen.
                    Er ikke stor plass igjen når jeg har 6" port på 42cm og 15" sub. Såvidt plass til det i en 90 liter kasse.

Her ene dagen så spilte jeg på helt greit lydnivå. Og da blåste jeg bassporten løs fra kassen, er ikke skruehull på røret. Så det må limes på.

Idag så prøvde jeg med sterkere lim (Sikaflex 291) hadde GODT med sikaflex på. Og etter litt guffe på så blååste den ut igjen!
                    Tror jeg skal gå for en ny kasse... 70 liter portet kasse høres ganske lite ut det og, hvor stor port som skal på den da? Størrelse og lengde på porten? Subben er tunet til 32 hz nå, burde jeg gå for 40 hz?

Comment

Så går jeg får la oss si jeg går for 100 liter kasse tunet til 40hz. Vil den spille høyere dog mindre kvalitet på lyden?

Comment

Noen spørsmål du bør svare på før du starter med å bygge ny kasse:
                        Hva slags musikk spiller du mest?
                        Hvilken bil?
                        Hvordan er subkassa plassert?
                        Hva slags forsterker driver du den med?
                        Hordan er det elektriske oppsettet ditt?
                        never enough!

Comment

Hører på det mest, men går mest i rock/hiphop/dubstep.
                          Ford Transit Connect 2006 mod.
                          Subkassen står 10 cm fra skilleveggen, har laget hull igjennom skilleveggen slik at trykket kommer igjennom skilleveggen.
                          Driver LIB 15" subben med en LIB 1200.1.D (1200WRMS Monoforsterker)

Har ikke oppgradert "the big three" enda. Har 53mm2 kabel fra batteriet og hele veien bak til en splittboks som deler 53mm2 kabel ut til 2x 25mm2 kabler (1 til mono 1 til 4kanal forsterker) også har jeg 53mm2 jording splittet til 2x25mm2 kabler.

Batteriet som står i bilen er på 80Ah, men skal oppgradere til 100Ah fra sønnak. Dynamoen er på 120A.

Spilleren jeg har er en pioneer spiller ( helt ny, husker ikke modell )

Fungerer denne kassen? "http://www.bsbildeler.no/?pno=345078"

Comment

Sikaflex har en herdehastighet på 3mm pr 24 timer, så at den blåser ut igjen samme dagen som du har sauset det på er ikke noe overraskelse. La det stå i 48 timer først, så sitter det nok fast.
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Ventet i nøyaktig 24 timer fra jeg tok det på, men godt mulig jeg hadde 5mm og ikke 3mm

Om jeg korter ned lengden på porten, vil hz gå opp eller ned da? Dag J anbefalte 30 hz for SQ og 35 hz for SPL.

Sauset det godt inn, merkelig at det skal løsne så enkelt som det gjorde.

Comment

Working...
                              X