Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av subwoofer box 15" sub.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Om jeg endrer hz osv.. i winISD så blir alle utregninger helt like. Så forstår meg ikke på det programmet.
    La oss si jeg sitter inn 4 stk porter i kassen istedenfor 1 stk 6" aeroport rør på 42cm lende.

Tette igjen der 6" røret har vært også sitter jeg 4 stk porter i fronten på kassen, hvordan får jeg utregning til det?
    Kassen er på 90 liter. Tror det vil passe best med SPL tuning i den bilen siden det er en varebil? Muligens jeg er ute å kjører. Håper på gode svar

Takk for hjelpen så langt

Comment

Gjør ett siste forsøk idag på kassen, får prøve å lime porten fast med tec7 og la det stå noen dager.

Comment

Kan du ikke ta bilde av hvordan kassen står ?

Comment

Bruker du flere rør så skal de være lenger, på samme måte som hvis du bruker et stort rør...
          WinIsd sier 1stk port på 4" x 18,6cm for tuning på 32hz i 90 liter kasse... Bruker du 6" røret, så skal det være 39cm langt for samme tuning. Skal du bruke 4stk rør på feks 4" så skal de være 97cm lange, så lykke til med det, hehe :P

Skulle gjerne lagt ut et bilde av kurven som blir da, så du ser toppen rundt 40hz, men forumet har tilater ikke større filer enn 19kb, så da må du ha kikkert for å se noe på det bildet, hehe :P

Comment

Heheh! Kan ta bilde seinere Har laget hull til skruer på røret nå. Har brukt "http://www.the12volt.com/caraudio/boxcalcs.asp" til å regne ut tuningen på kassen nå.

Kommer frem til at med 6" port så skal det være 39" cm som du sier cossie. Men da er kassen tunet til 35hz.
            Tror jeg går for det oppsettet, da har jeg 14 cm klaring fra enden av porten og til veggen. Kanskje det er for lite klaring fra enden av porten inni kassen til veggen i kassen. Så den ikke får blåst ut nok luft.

Comment

http://bildr.no/view/Q09YQmpE

Her e bilde Men tenker å snu kassen slik at porten blåser gjennom skilleveggen og inni kupè.

Comment

Med 6" rør bør det være nok med 14cm klaring til bakveggen i kassa ja. Hvis du har kommet frem til en annen tuningfrekvens enn cossiemk1 med samme portdimensjoner så har dere kanskje tatt utgangspunkt i forskjellig volum. Det er unsett en rekke faktorer som påvirker hvordan lyden i subben din blir. Egenresonans i bilen, plassering og avstand kassas konstruksjon og stivhet, lydsignalet fra øvrige komponenter, justering i oppsettet ditt og masse annet. Hvis det var lett å få til knallgod lyd - så hadde alle hatt det!
                never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                  Med 6" rør bør det være nok med 14cm klaring til bakveggen i kassa ja. Hvis du har kommet frem til en annen tuningfrekvens enn cossiemk1 med samme portdimensjoner så har dere kanskje tatt utgangspunkt i forskjellig volum. Det er unsett en rekke faktorer som påvirker hvordan lyden i subben din blir. Egenresonans i bilen, plassering og avstand kassas konstruksjon og stivhet, lydsignalet fra øvrige komponenter, justering i oppsettet ditt og masse annet. Hvis det var lett å få til knallgod lyd - så hadde alle hatt det!
                  Lot vær å kappe det ned. Så nå ligger tuningen på ca. 34.5 hz. Blir det for gale så kapper jeg 3 cm av røret.

Hadde ikke godt nok verktøy til å kappe røret nå. Så da blei det til å sitte det sammen 42 cm lang ca.

Skal stå å tørke i noen dager nå, så skrur jeg fast røret til kassen også får jeg høre hvodan lyden blir

Comment

Lest litt på forskjellige engelsk forumer osv..

Ser det at man bør MINIMUM ha porten sin halve diameter ifra enden av porten til veggen.

Jeg har 6" aeroport som vil si at jeg må minimum ha 3"(3x2.54cm=7.62cm)enden av porten til bakveggen.

Har for øyeblikket 9.5 CM klaring fra bakveggen og bort til enden av porten. Så da er jeg vell safe når det kommer til lengden fra port til vegg.

Dog det er anbefalt ha porten sin diameter i lengde fra veggen.

Så får satse på at 9.5 cm holder Kassen er tunet til 34 hz nå. Så skal vell fint klare å spille litt lave toner rundt 22hz og opp til 50/55hz høye basser?

-
                    Last edited by keoN; 30-12-2013, 19:29.

Comment

Working...
                    X