Announcement

Collapse
No announcement yet.

DD 3518 - alternative løsninger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DD 3518 - alternative løsninger?

    Hei,
    Har som noen kanskje har fått med seg begynt å fylle en 2000 Passat sedan med litt forskjellig bilstereo som jeg har liggende. Men jeg støter på litt utfordringer når det kommer til sub.

    Har for øyeblikket en RF T2 12" i en 70-liters kasse, som fungerer greitt, men ikke noe mer enn det.

    Jeg har jo en DD 3518 liggende, som jeg gjerne kunne tenkt meg å bruke, men blir litt rådvill når det kommer til kasse, da den helst vil ha endel liter for å trives.

    Nå er det igrunn ikke størrelsen på bagasjerommet som er problemet, men mest størrelsen på bagasjeluken.

    Kunne tenkt meg å prøvd lukket kasse, for å spare litt plass, men ettersom jeg har lest er ikke denne DD´en egnet til lukket kasse.

    Vil det si at den ikke fungerer helt optimalt i lukket kasse, eller at det ikke anbefales i det hele tatt, som om at elementet kan ta skade av det?

    Har lyst til å tro at generelt vil en 18" i lukket kasse fungere ganske bra, hadde hvertfall vært interresant å prøvd.
    Har forresten en Dynabel 7501 i kombinasjon med 2 x odyssey pc1500, som allerede er installert i bilen.

    Er det ellers noen som har noen gode tips eller innspill for å hjelpe meg litt på vei? Hadde vært kjekt å fått brukt denne DD3518´en, som jeg ellers er veldig godt fornøyd med.

  • #2
    Subber krever større kasse når en skal ha portet kasse, og en sedan er ikke akkuratt så stor om du skal ha en firkantet kasse nedi der.

    Et tips når du bygger i sedan er og utnytte reservehjulsbrønnen. Jeg har vert med på et sånt bygg for ikke lenge siden, og resultatet ble ganske bra. (ligger her på forumet, en Mitsubishi Galant)
    Vi støpte i reservehjulsbrønnen, som totalt ble ca 100 liter. Så lagde vi en flens på støpen til reservehjulsbrønnen og skrudde fast en kasse (90L) på toppen av brønnen. Med andre ord, så er kassa i 2 deler på 190L og den øverste delen kan byttes ut.
    Han skulle ha en 15" i denne kassen. Det som er greit da, er at om en senere skal ha 12" og portet kasse, så er det bare og skru kassen av bunndelen, og legge en plate med porter over bunndelen. Da har man plutselig en 100L portet kasse til en 12".

    Jeg har hatt en 3518 på en 180L kasse, og det spilte ganske bra. Men vil tro at den subben kan gi bra med trykk fra seg i en lukket kasse også. Men kassa bør ha godt med volum selv om den er lukket.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      Nå ga du meg faktisk en god idé, jeg hadde ikke tenkt på at jeg kunne ta i bruk reservehjulsområdet. Har lest om det før, og sett fine ekslempler på det, men tanken har ikke slått inn

      Har ikke sett hvordan det ser ut under bagasjeromsgulvet på denne passaten, men det er klart at jeg får fort noen liter ved å støpe en bunn nedi der, og lage en "topp" over.

      Dette må jeg forske mer på!

      Comment


      • #4
        Har prøvd å lese meg opp litt, og det ser ut til at det til tross for at DDaudio fraråder lukket kasse, så sier jo diverse box-kalkulatorer at elementet vil fungere helt greitt i en lukket kasse, på rundt 100 liter.

        Så da er de foreløpige planene å lage en slik lukket kasse på rundt 100 liter, hvor mesteparten av volumet blir under gulvnivå i bagasjerommet, og elementet liggende.

        Bare selve reservehjulsbaljen er vel grovt regnet en 70-80 liter, så det skal ikke mye til å komme opp i 100 liter.

        Men jeg lurer på et par ting angående støping nedi baljen; jeg ville trodd det var en fordel å dempe hele området (gulv+balje) med dempematter før man tar avstøpning, eller er det unødvendig siden det på en måte blir "på utsiden" av kassa, og at den bør lages såpass "død" at vibrasjoner ikke blir et problem?

        Comment


        • #5
          Ville vel dempet først? Dempemattene vil jo stjele volum og kan dermed føre til at en eventuell ferdigstøpt kasse ikke vil nedi lenger
          Citroen ZX 2.0 16v

          Comment


          • #6
            Ja, jeg er klar over det, men det jeg tenkte var at jeg har sett flere eksempler der det støpes kasser uten at gulvet er dempet i det hele tatt, og da blir det jo ikke plass til demping etterpå.

            Får liksom en følelse av at det å legge en balje av glassfiber rett mot bart metall kan gi endel ulyder, selv om den skrues godt fast. Men det er mulig jeg tar feil.

            Comment


            • #7
              legg dempematter nedi først vi la først fleecepledd nedi brønnen, så la vi presenning og støpte oppå presenningen.
              Fleecepleddet gjør at du får en mikroskopisk klaring slik at du kan få kassa ut uten noe problemer.
              Eneste ulempen er at presenningen kan gi bølger, men med litt tape og vilje så vil den også ligge fint nedi brønnen.

              Vi la polyester rett oppå presenningen og begynte med fiberduk. Når det var ferdig så løftet vi kassa ut, og presenningen slipper lett på polyesteren.
              It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
              Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

              Comment


              • #8
                Takker for gode tips, skal bli spennende å gå i gang med dette. Har alt jeg trenger liggende fra før, så det er bare stabil temperatur og litt ekstra arbeidslyst som mangler

                Comment

                Working...
                X