Announcement

Collapse
No announcement yet.

1x200w vs 2x100/1x4ohm vs 2x2ohm

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 1x200w vs 2x100/1x4ohm vs 2x2ohm

Driver å ser etter en 8" sub, min forsterker leverer 1x200w brokoblet i 4ohm eller 2x100 i 2ohm stereo. Vil det være noe forskjell på å bruke enkelt spolet 4ohm(evt. seriekoblet 2x2ohm) element eller dobbelt 2ohm element i stereo? evt. forklaring på svar hadde vært interessent
    Last edited by volvoekern; 27-03-2014, 22:14.

Originally posted by volvoekern View Post
    Driver å ser etter en 8" sub, min forsterker leverer 1x200w brokoblet i 4ohm eller 2x100 i 2ohm stereo. Vil det være noe forskjell på å bruke enkelt spolet 4ohm element eller dobbelt 2ohm element? evt. forklaring på svar hadde vært interessent
    http://www.the12volt.com/caraudio/wo...igurations.asp

der står det hvordan du kan koble forskjellige spoler 1x4 ohms element kan vel bare kobles til 4 ohm. 2x2 ohm kan paralellkobles til 1 ohm, eller serie koble til 4 ohm.

Comment

Glemte å skrive det, men forsterkeren er kun stabil i 4ohm mono eller 2ohm stereo. Å det er om det vil være noe forskjell på de to jeg lurer på ?

Comment

Ingen kyndige som har et godt svar her?

Comment

Teoretisk sett synker dempefaktoren på en forsterker jo lavere du laster den. Om jeg husker riktig så dobles også elementets BxL ved seriekobling av spolene. Så det meste taler for 4 ohm mono, men om du vil HØRE noen forskjell vet jeg ikke.

Om du kjøper et 2x2 ohms element er det jo bare å prøve begge. Kjøper du derimot et på 1x4 må du leve resten av livet i uvisshet
          Last edited by epifant; 28-03-2014, 00:54.

Comment

Working...
          X