Driver å ser etter en 8" sub, min forsterker leverer 1x200w brokoblet i 4ohm eller 2x100 i 2ohm stereo. Vil det være noe forskjell på å bruke enkelt spolet 4ohm(evt. seriekoblet 2x2ohm) element eller dobbelt 2ohm element i stereo? evt. forklaring på svar hadde vært interessent
Announcement
Collapse
No announcement yet.
1x200w vs 2x100/1x4ohm vs 2x2ohm
Collapse
X
-
Originally posted by volvoekern View PostDriver å ser etter en 8" sub, min forsterker leverer 1x200w brokoblet i 4ohm eller 2x100 i 2ohm stereo. Vil det være noe forskjell på å bruke enkelt spolet 4ohm element eller dobbelt 2ohm element? evt. forklaring på svar hadde vært interessent
der står det hvordan du kan koble forskjellige spoler 1x4 ohms element kan vel bare kobles til 4 ohm. 2x2 ohm kan paralellkobles til 1 ohm, eller serie koble til 4 ohm.
-
Teoretisk sett synker dempefaktoren på en forsterker jo lavere du laster den. Om jeg husker riktig så dobles også elementets BxL ved seriekobling av spolene. Så det meste taler for 4 ohm mono, men om du vil HØRE noen forskjell vet jeg ikke.
Om du kjøper et 2x2 ohms element er det jo bare å prøve begge. Kjøper du derimot et på 1x4 må du leve resten av livet i uvisshetLast edited by epifant; 28-03-2014, 00:54.
Comment
Comment