Announcement

Collapse
No announcement yet.

For stor basskasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• For stor basskasse?

Hei, Kjører en BMW E90 med lukket bagasjerom, har kjøpt meg et brukt anlegg, som består av følgende:

-1stk Ground Zero Nuclear 15 (2500w rms)
    -1stk hjemmelagd 95 liters kasse isolert med glava
    -1stk Rockford Fosgate T10001bd (1000w)
    -35mmm2 strøm og jordingskabel
    -100A sikring med sikringsholder
    -Helix AAC.2 høy/lav nivå adapter
    -Focal elite RCA
    -ground zero 4mm2 høyttalerkabler

Problemet er at når jeg spiller normal "listepop" musikk så spiller ikke subben, eller bare såvidt.
    Mens, når jeg spiller f.eks "Bad boys" av cops har jeg bra med basstrykk, og speilen rister heh

Anlegget er kjøpt brukt, så jeg har ikke laget kassen selv, kan jeg løse problemet med å eventuelt modifisere kassen, eller bør jeg lage/kjøpe ny? i så tilfelle hvordan/hvilken?

Dette kommer nok mer an på andre faktorer. Prøvd å snu fasen på bass? Hvordan er delefilter stilt inn? Bass boost på eller av?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Har prøvd å snu fasen på bassen på 0 og 180 grader, nesten ikke merkbar forskjell. Bass boost har jeg ikke på den monoblokka . Er ganske ny innen bilstereo, med delefilter mener du da Crossover Frequency stilleren (Hz) på blokka? i så tilfelle er den still på rundt 80hz, (om jeg stillte den på over det, ble bassen liksom vrengt.. stilt på mindre en 80hz førte til att bassen ble vekke/dauet vekk på så å si alle sanger).

Om nødvendig tillegsinfo, er elementet 2x2ohm paralellkoblet til 1 ohm ved monoblokka.

Det er også inngang for enn Bassremote på monoblokka, jeg har ikke den, men hadde det hjulpet?

Comment

Vel, først og fremst ser det ut til at kassa di er i overkant stor, siden du ikke skriver noe om noe bassport på den, antar jeg at den ikke har det. Da burde kassa ifølge GZ være på mellom 45-60liter, med Glava i "lures" elementet til å tro den er i en enda større kasse. Dette vil innvirkning på hvordan forskjellige frekvenser låter. Dersom det er bassport i kassa burde kassa være på ca 70liter med 2 bassporter på 4" og 30cm lange.

BAssboosten kan kjøpes løst sr det ut som, vil tro Rockford Fosgate forhandler vil kunne skaffe dette
        http://www.rockfordfosgate.com/products/details/ppb1
        Denne brukes til å justere inn ekstra bass, MEN å bruke denne før man har en mer optimal kasse vil være tilsvarende å prøve å kjøre fortere når dekka holder på å gå i stykker, IKKE GJØR DET, få heller til en kasse som er på den størrelsen den skal være, deretter se om det trengs å justeres inn noe mer.

Crossover Frequency/low-pass filter/delefiler, kjært barn har mange navn... Denne brukes til å justere frekvensen hvor forsterkeren filtrerer bort, i ditt tilfelle filtreres alt over 80hz bort der den står. Med tanke på at dette er en subwoofer er det jo ikke noe vits i at den skal belastes(ikke klarer den det heller) med mellombass og diskant. Justeres inn til der den høres bra ut med resten av anlegget.

Hva med gainen på forsterkeren, har du forsøkt justere noe på denne? Denne er i realiteten "volumkontrollen" på forsterker, så den kan justeres inn i styrke i forhold til de resterene høytalerene.

Jeg vil vel også anbefale å sette "INFRASONIC FILTER" på, denne filtrer bort de VELDIG dype tonene man ikke hører, men som alikevel kan være der og sette utstyret under ganske mye stress.

http://www.gz-usa.com/subwoofers/29/...1256020700.pdf
        Last edited by Razorback; 25-12-2014, 01:35.

Comment

Takker for godt svar! Kassa er portet med en 4" port på ca 30cm.

Gainen på forsterkeren har jeg stilt på fullt, men må nok stille den inn til resten av anlegge. Subben trykker som bare juling ved toner på ca 45hz, men gainen har jeg da satt på fullt (trykker bedre og bedre ved 45hz toner jo mere gain som er på) men likevel om gainen er på fullt og jeg spiller ganske høyt, så skjer det ingenting i "Listepop sanger" osv, er jeg heldig kommer det et lite basstrykk når det er en tone i sangen som er ved 40-45hz rundt der.

Infrasonic filter har jeg vært i tvil med, men setter den på. (takk for innspill!)

Skal ha større monoblokk med tiden, da det er bedre for elemente å ha en blokk som "står i stil" tenkte på en blokk med rundt 2500w rms i 1 ohm(og igjen da 53mm2 kabler og større sikring ofc)

Siden portet kasse er anbefalt på 70 liter, og jeg har 95L med glava i for å "lure" elemente til å tro det er i en større kasse, skal jeg da ta ut glavaen?

Comment

Hmm, den burde hatt to porter på den størrelsen da...
            Merkelig rart at den ikke lager mer lyd når den står og jobber såpass, kan være kassa/port som gjør det(*mulig noen med mer kunnskap kunne beregnet hva som skjer der?)

Høres ut som om elementet godt hadde klart en god del større forsterker enn den ja.
            Hva annet av høytalere har du bilden, da det nok burde oppgraderes for å holde følge(evt forsterker på de også.)

Som jeg har forstått det, så vil det å ta ut Glavaen bedre på da ja....

Comment

Ja er litt rart, under basstester som tester ulike frekvenser, spiller bassen slappt/tregt/rett og slett dårlig helt fram til 45hz tonen kommer, da trykker den så skiltet rister, og kjenner bassen i brystet. Etter delen av sangen som trykker bra er over, spiller den dårlig igjen. Virker som den klipper vekk deler av sangen..

Skal ha større blokk, kansje lib 3500d blokka elns. Resten av anlegge er standard BMW premium sound som spiller ok synest jeg, gidder ikke oppgradere de med de første, så lenge bass probleme blir løst og større blokk så er jeg fornøyd jeg

Skal ta ut glavaen imorga for å se om de blir bedre

Takker for innspill forresten! Kjekt med responsivt forum, til og med på julaften! Goknall

Comment

Vil tro den kassa er tunet litt feil er nok ikke selve størrelsen på kassa som er feil her, men heller portkonfigurasjonen.

Oppgraderte akkurat stereoen i min BMW her om dagen. Spørsmålet jeg stiller meg selv nå er følgende: hvorfor i huleste har jeg ikke gjort DET før? Var som natt og dag
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

For å hente full effekt med en LIB3500 bør du nok inn med et ekstra batteri sannsynligvis. Det er ikke helt sikkert at mer effekt er riktig svar. Men gjør som Tony sier og revurder porten. Du beskriver ganske godt hva som er problemet, og for meg høres det ut som den kassa di er veldig effektiv i et veldig smalt frekvensområde. Hvis du vil være mer presis kan du spille noen sinustoner eller frekvenssveip så får du litt mer eksakt bilde på hvor det låter bra eller ikke bra.
                  Ta gjerne noen bilder av hvordan det oppsettet ditt er i dag, så blir det lettere for folk her inne å gi innspill. Min personlige erfaring er desverre at bass i BMW sedan ofte er litt vanskelig. Ikke så mye lyd som slipper ut avb agasjerommet hvis man bare setter en subwoofer der uten å gjøre så mye mer.
                  never enough!

Comment

Blir mulig oppgradering av resten av anlegge senere.

Blir nok større forsterker med ekstra batteri ja, uansett, for å se hvor mye subben trykker med mere effekt

Jeg spillte av en 40hz test tone på spotify, trykket utrolig bra, men skal forske litt mer for å finne de ut eksakt.

Når det kommer til Porten, bør jeg ha en større port, en ekstra port, eller mindre port? Har ingen anelse hvordan jeg tuner kassen, men har forstått de slik at det er volum og portstørrelse som påvirker det?
                    Hvilken frekvensområde er best å tune til, om jeg vil ha allround bass i normal musikk/listepop osv, og hvordan måler jeg hvilken hz kassa er tunet til?

Ja, har hørt det samme. Får jo nesten ikke noe trykk frem, men vurderer å borre hull i hattehylla i og med at jeg ikke har skiposehull å legge ned.

Skal iløpet av dagen ta en del bilder, for å illustrere

Comment

Her er noen Bilder, fant ut at porten var 15 cm lang med bakstykke.

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Comment

Jeg tok ut glavaen, som dere ser på bildet, det var ikke noe revolusjonerende effekt, men hjalp litt på.

Fylte så kassen med en del treklosser, for å endre kassevolum, det hjalp! Bassen ble strammere/kjappere.

Bassen er uansett ikke helt der jeg vil ha den, det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med porten? skal jeg ha den lengre eller kortere? evt. skal jeg lagen en port til?

Comment

Hvis jeg har leitet opp riktig, så skulle du egentlig hatt to stk som var dobbelt så lange som det du har der nå...
                          Kanskje noen her inne som kan programmene kan regne litt på hvordan den vil oppføre seg med det kassevolumet du har og evt muligheter du har å endre på port/ene der.

Comment

Du kan også prøve å sette kassen så langt mot bakluka som mulig, med elementet mot seteryggen.
                            mail

Comment

Hei!
                              Første prioritet her bør være å gjøre noe med portingen av kassa di!
                              Den er nå tunet til ca. 35Hz . noe som er ganske greit, MEN... En stk. 10cm port er alt for lite areal til å virke som den er ment sammen med en 15"!
                              Tenk at porten skal virke som et membran som "hjelper til" ved frekvensområdet den er avstemt til. Da ser man at en 10cm port vil gi veldig lite output før den går i metning og begynner å lage blåselyder og mister virkningen sin.. På frekvenser under tuningfrekvensen, vil elementet "se" en uendelig kasse, dersom porten er stor nok, men i dette tilfellet vil elementet "se" en kasse med lekkasje.

Enkleste du kan gjøre er å enten montere en stk. 16cm port, eller en 10cm port til...

For 1stk. 16cm port bør lengden være 60cm (lengden er et problem, men dette kan fint løses ved å bruke 90graders bend fra rørleggeren, beregnet på avløpsrør på Ø16cm) Mål da lengden midt i røret, så blir det innafor..

For 2stk. 10cm porter bør lengden på hvert rør være 50cm

Dette vil gi en tuning på rett under 30Hz og vil fungere bra til det meste av musikk!
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Working...
                              X