Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spilt GZNW12X på feil forsterker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spilt GZNW12X på feil forsterker?

Heisann!

Jeg er ganske grønn, men skjønner litt innen bilstereo. Driver fortsatt å lærer!

Har ei kjæreste som har kjøpt seg russebil som har hatt 2x12" fra Ground Zero. Elementene er to GZNW12X på 2000WRMS per stykk. Altså 4000WRMS totalt. Disse er på 4 ohm, for 2x2 ohm betyr vel 4ohm?

Denne kassa ble spilt med en Cadence Zrs7000d monoblokk på 500w i 4 ohm.
    Det jeg ikke skjønner er hvordan denne har klart å dra begge GZ elementene?
    Som jeg har hørt, så burde man alltid ha mer RMS på forsterkeren enn det elementene klarer. Siden det er bedre med mer rms enn for lite rms. Sprenger ikke høytalere med alt for liten forsterker?

Om begge elementene er på 2x2 ohm hver kan de kobles sammen til 0,5 / 2 / 8 ohm om jeg husker rett, så de har sikkert blitt kjørt i 2 ohm (det er da totalt). Så da blir det 900 wrms fordelt på elementene... Blir ikke mye futt på hvert, men det laget nokk lyd
    Ikke skyt meg om jeg tar feil, men når jeg ser på rms på subber ser jeg bare på dette som en pekepinn til å finne forsterker.
    Ta f. Eks ett element på 500 wrms 1000 w peak. Da syns jeg en forsterker på 500 rms er midt i blinken, og skal jeg kjøpe en kraftigere forsterker så kjøper jeg en som er MAX 1000 w rms.

Dette er sikkert helt feil, men har funket for meg sålangt, haha

For å sprenge elementene må du nesten skru gainen opp en god del, og da burde noe si att det kommer til å gå til helvette
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

Comment

Som Ozzt sier så er de nok koblet til 2ohm, eller kanskje tilogmed 0,5ohm slik at de har fått litt mer enn 500w.

Men en forsterker på 1w kan drive hva som helst, det skal veldiig lite til for å oppnå det mange mener er normalt lyttenivå.

Comment

Originally posted by Ozzt View Post
        Om begge elementene er på 2x2 ohm hver kan de kobles sammen til 0,5 / 2 / 8 ohm om jeg husker rett, så de har sikkert blitt kjørt i 2 ohm (det er da totalt). Så da blir det 900 wrms fordelt på elementene... Blir ikke mye futt på hvert, men det laget nokk lyd
        Ikke skyt meg om jeg tar feil, men når jeg ser på rms på subber ser jeg bare på dette som en pekepinn til å finne forsterker.
        Ta f. Eks ett element på 500 wrms 1000 w peak. Da syns jeg en forsterker på 500 rms er midt i blinken, og skal jeg kjøpe en kraftigere forsterker så kjøper jeg en som er MAX 1000 w rms.

Dette er sikkert helt feil, men har funket for meg sålangt, haha

For å sprenge elementene må du nesten skru gainen opp en god del, og da burde noe si att det kommer til å gå til helvette
        Takk for svar!

Hvordan kobler man disse i 2 ohm? Paralellkobling?

Comment

Sjekk rockford sin wiring wizard eller crutchfield subwoofer wiring guide
          Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
          Pioneer
          Digital Designs
          Ground Zero

Comment

Working...
          X