Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt spørsmål om strøm og dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Feil, noen biler har det originalt. F.eks. Celica fra 1990-93: http://www.toyotanation.com/forum/sh...d.php?t=302505

    Det er en av grunnene til at man skal la original kabel være igjen. Andre biler har systemer som sjekker at dynamo er i orden. Fjerner du org kabel da så begynner batteri lampen å lyse.

    edit:

    Jeg er enig at man ikke skal ha hundrevis av sikringer på masse forskjellige steder, men en sikring ekstra på noe som er sikret hos mange biler er like greit.

    Og sist jeg sjekket så anbefaler de fleste at man skal ha to sikringer mellom batteriet foran og bak.
    Last edited by Dammed; 01-05-2010, 21:56.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #32
      Det er slelfølgelig utstyret du sikrer, hva er poenget med å berge kabelen? Sikringa er der slik at du ikke skal kortslutte batteriene hvis feks du har gnag på + kabelen å den går til jord, veldigt logisk, veldi enkelt

      Comment


      • #33
        Dette er klippet og limt, og er ett sitat fra Installbay som eier og driver forumet.

        Hva forsterkeren er oppgitt med ellet til er fullstendig likegyldig hva gjelder sikringsstørrelse.
        VELG ALLTID SIKRING ETTER KABELDIAMETER OG IKKE FORSTERKER!!!!

        Måtte skrive dette med store bokstaver, slik at dere skjønner alvoret i å sikre kabelen med alt for stor sikring. Bruker du en sikring som er for stor så kan kabelen bli varm og til slutt smelte før sikringen ryker. Sikringen som settes på strømførende kabel har ingen ting med å "redde utstyret" å gjøre, den sikrer kabelen mot overbelastning og kortsluttning.
        Nå er det litt utenfor diskusjonen med tanke på hva som bør sikres og hva som ikke bør sikres, men jeg velger å stole på noen som faktisk jobber med dette til daglig, framfor oss vanlige forumbrukere. Jeg mener ikke å stille spørsmål til deres kunnskaper, men jeg har heller ingen referanser på at dere har noe mer erfaring enn hva jeg kan skilte med..
        Sture Vedal

        Comment


        • #34
          Det er jo ikke snakk om å sikre forsterkere her, det er snakk om å sikre batterier
          Du kan jo tenke deg til hva som skjer med batteriet hvis + kabelen går til jord.


          EDIT: Dette med sikringstørrelse er jo noe annet igjen og det var vel det Installbay prøvde å presisere, at du setter ikke en 500a sikring på 50mm2 kabelen sjelv om forsterkeren skal sikres med 500a

          Du velger sikrings str etter kabel diameter
          Last edited by Stianuno; 01-05-2010, 22:37.

          Comment


          • #35
            Ja, hva vil egentlig skje om + fra dynamo går til jord...
            Sture Vedal

            Comment


            • #36
              Originally posted by chin View Post
              Dette er klippet og limt, og er ett sitat fra Installbay som eier og driver forumet.

              Nå er det litt utenfor diskusjonen med tanke på hva som bør sikres og hva som ikke bør sikres, men jeg velger å stole på noen som faktisk jobber med dette til daglig, framfor oss vanlige forumbrukere. Jeg mener ikke å stille spørsmål til deres kunnskaper, men jeg har heller ingen referanser på at dere har noe mer erfaring enn hva jeg kan skilte med..
              det fines også adaptere for forsterkere med 21mm2 inngang slik at du kan bruke 50 kvadrats kabel. Og dermed kan du sikre den til produsentens anbefalinger. Og hvis sikring str'en er større enn 300A så kan du bruke adaptere som gir deg mulighet for å bruke to 50 kvadrats kabler.

              Men ja litt off topic dette.

              Originally posted by Stianuno View Post
              Det er slelfølgelig utstyret du sikrer, hva er poenget med å berge kabelen? Sikringa er der slik at du ikke skal kortslutte batteriene hvis feks du har gnag på + kabelen å den går til jord, veldigt logisk, veldi enkelt
              Og der har dere grunnen til 2 sikringer mellom kabelen til batteriet foran og bak.

              Og når det gjelder sikringen mellom batteri og dynamo, hvis du ikke har ladestrøm på batteriene så er det kun 1 sikring å sjekke. Og det er ingen annen grunn å sjekke den sikringen. Men dere får gjøre som dere vil. Jeg skal bruke en sikring der.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #37
                Originally posted by chin View Post
                Ja, hva vil egentlig skje om + fra dynamo går til jord...

                Hvis det er en 50mm2 så vil batteriet ta kveld før kabelen brenner av. Ganske så sikkert

                Comment


                • #38
                  Den er grei. Men la oss si du har en sikring som beskytter batteriet og at kortslutningen skjer i nærheten av dynamoen (etter sikringen) hva vil egentlig skje med dynamoen da?
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #39
                    Veit egentlig ikke, det er jo mindre strømmer som går fra dynamo, tipper diodene ryker...

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Stianuno View Post
                      Det er slelfølgelig utstyret du sikrer, hva er poenget med å berge kabelen? Sikringa er der slik at du ikke skal kortslutte batteriene hvis feks du har gnag på + kabelen å den går til jord, veldigt logisk, veldi enkelt
                      Jeg skal love deg at det er ett poeng å berge kablen. Om du noen gang har vært borti en smeltet strømkabel så er dette IKKE noe man ønsker å komme borti.

                      Først så smelter plasten på kablen. Deretter smelter den sammen med alle andre kabler som skulle ligge intill den og skape vidre kortsluttninger, gjerne da tynne kabler som lettere tar fyr. Så har man det gående helt til hele kjærra tar fyr

                      Tro meg, jeg er veldig klar over sikkerhetsaspektene når det gjelder kabler og sikring. Poenget er bare som chin sier at jeg er ikke intressert i å "oversikre" meg. Dette skaper fler feilkilder og unødvendig mye jobb. Det er ikke dermed sagt at jeg er ute etter å gjøre enkle og usikre løsninger.

                      Men kan jeg lage ett system som matcher det orginale i bilen, så er det godt nok for meg, da jeg har til gode å høre om biler som har tatt fyr som ikke har blitt tuklet med elektrisk

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by trustno1 View Post
                        Jeg skal love deg at det er ett poeng å berge kablen. Om du noen gang har vært borti en smeltet strømkabel så er dette IKKE noe man ønsker å komme borti.

                        Først så smelter plasten på kablen. Deretter smelter den sammen med alle andre kabler som skulle ligge intill den og skape vidre kortsluttninger, gjerne da tynne kabler som lettere tar fyr. Så har man det gående helt til hele kjærra tar fyr
                        Ver så snill å les hva jeg skriver, man sikrer kabelen slik at batteriet ikke kortsluttes til gods, hadde det ikke vert et batteri i kretsen hadde det ikke vert noe vits med sikring.

                        ja du kan si det at man sikrer kabelen, men det virker som måten dere tenker på er helt feil?
                        "Er ikke utstyre man skal berge"
                        det er det, det er batteriet man sikrer fra kortsluttning!
                        Last edited by Stianuno; 02-05-2010, 06:38.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by trustno1 View Post
                          Sikrng i hver ende er vel ikke nødvendig dersom man bare har batteri i den ene enden? Eller mener du at den skal sikres i fra dynamo også?

                          Uansett så må jeg ha himla store sikringer om den ikke skal ryke ved oppstart da..
                          Har flyttet batteriet bak i bilen flere ganger, men da i biler med motoren foran, slik at det egentlig blir som i din bil (bare motsatt, så klart).

                          Har ikke brukt så enormt store sikringer, men har sikret foran og bak, ja. Om noe kortslutter mens motoren går, så er det greit at dynamoen er sikret. Syns hvertfall jeg. Ikke bare batteriet. Batteriet blir ei bombe, men dynamoen er dyrere. Som regel.

                          Jeg lurer på om jeg hadde 250A sikring foran og bak - hvertfall ikke noe større - da jeg flyttet batteriet i Celicaen jeg hadde. Det var 3S-GTE-motor, dvs. samme motor som i MR2'en din. Gikk helt fint det.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Stianuno View Post
                            Ver så snill å les hva jeg skriver, man sikrer kabelen slik at batteriet ikke kortsluttes til gods, hadde det ikke vert et batteri i kretsen hadde det ikke vert noe vits med sikring.

                            ja du kan si det at man sikrer kabelen, men det virker som måten dere tenker på er helt feil?
                            "Er ikke utstyre man skal berge"
                            det er det, det er batteriet man sikrer fra kortsluttning!
                            Tror det de fleste mener er at sikring er dimensjonert ut i fra tverrsnitt og lengde på kablen, ikke ut i fra hva slags utstyr man har i endene.

                            Men er selvfølgelig med på at det må sitte en strømkilde i kretsen for at det skal være noe vits.

                            Når det gjelder det andre skrev så kan jeg bare gjette, men jeg forsto det slik at noen også plasserte sikring forran forsterker for å berge denne. Det er jeg ikke helt med på da forsterkere har egne protect moduser og somregel interne sikringer til dette formålet.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Har flyttet batteriet bak i bilen flere ganger, men da i biler med motoren foran, slik at det egentlig blir som i din bil (bare motsatt, så klart).

                              Har ikke brukt så enormt store sikringer, men har sikret foran og bak, ja. Om noe kortslutter mens motoren går, så er det greit at dynamoen er sikret. Syns hvertfall jeg. Ikke bare batteriet. Batteriet blir ei bombe, men dynamoen er dyrere. Som regel.

                              Jeg lurer på om jeg hadde 250A sikring foran og bak - hvertfall ikke noe større - da jeg flyttet batteriet i Celicaen jeg hadde. Det var 3S-GTE-motor, dvs. samme motor som i MR2'en din. Gikk helt fint det.
                              Ok, takk for nyttig svar

                              Du brukte da kun batteri bak, og startstrømmen gikk da igjennom sikringene uten problemer?

                              Saken er den at både dynamoen og batteriet mitt sitter slik til at dersom jeg skal sikre denne kablen så er jeg nødt til å legge sikringen utilgjengelig uten å måtte løfte opp bilen. Har nødig lyst til å plutselig stå strandet ett sted pga en sikring som ryker som jeg ikke klarer å skifte ut :P
                              Last edited by trustno1; 02-05-2010, 12:04.

                              Comment


                              • #45
                                Stemmer, kun batteri bak, ja. Hadde 25mm^2 kabel med "alt for store" sikringer i hver ende. Gikk helt fint det. Koblet kabelen på batteripolen i motorrommet.

                                Du er jo ikke nødt til å ha sikring ved dynamoen. Den ved batteriet kommer du jo fint til. Det er ingen sikring mellom batteri og dynamo originalt (dog mindre mulighet for feil også, enn når kabelen ligger under bilen).

                                De motorene er jo så lettstartet at du ikke får kjørt den lenge på starteren om gangen, så en 250A sikring burde holde fint. Evt. kan du bruke 300A. Tror 50mm^2 tåler det.

                                Comment

                                Working...
                                X