Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt spørsmål om strøm og dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Skal jeg ha sikring tilgjengelig forran, må jeg legge kablen en litt omvei. Har forsterkere montert over batteriet, så det er uhorvelig trangt å komme til uten å skru ut forsterkene :P

    Men jeg skal se litt mer på om det er mulig å legge opp kablen tilnærmet slik den er orginalt. Isåfall kunne jeg kanskje lagt sikringen inne i kupeen oppunder fotbrønnen til passasjer siden

    Denne hadde kanskje gjort susen? Mye lettere om den skulle slå ut. Da kunne jeg sikkert hatt en ved dynamoen også, lettere å bare klikke en automat inn igjen enn å skifte sikring der det er trangt.

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/300-A...Q5fAccessories

    Comment


    • #47
      automat sikringer er absolutt ikke dumt. Har selv kjøpt meg automat sikringer som jeg skal bruke i motor rommet og mellom batteriet foran og bak. Du får også slike på elutstyr.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #48
        Spørs nok om det blir en automat eller to isåfall da ja.

        Men først må jeg uansett få tak i dynamo. Er dynamofester somregel nogenlunde standariserte i biler, eller er det mye forskjellig ute å går der? Noen tips til hvor man får kjøpt en 200A+ dynamo uten at det koster skjorta?

        Comment


        • #49
          Originally posted by Dammed View Post
          automat sikringer er absolutt ikke dumt. Har selv kjøpt meg automat sikringer som jeg skal bruke i motor rommet og mellom batteriet foran og bak. Du får også slike på elutstyr.
          Det som kan være kjipt er hvis sikringen er for liten, dvs at starteren trekker mer enn planlagt.
          Litt værre å øke amper'n på sikringene med en automatsikring da vel?
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #50
            Originally posted by trustno1 View Post
            Spørs nok om det blir en automat eller to isåfall da ja.

            Men først må jeg uansett få tak i dynamo. Er dynamofester somregel nogenlunde standariserte i biler, eller er det mye forskjellig ute å går der? Noen tips til hvor man får kjøpt en 200A+ dynamo uten at det koster skjorta?


            Send en mail til Irragi alternator`s: dominick@tds.net
            Han har veldig gode priser

            Comment


            • #51
              Originally posted by ugn View Post
              Det som kan være kjipt er hvis sikringen er for liten, dvs at starteren trekker mer enn planlagt.
              Litt værre å øke amper'n på sikringene med en automatsikring da vel?
              Så lenge man ikke rører de originale kablene så får starteren mer enn nok strøm fra den originale strøm kabelen.

              Og hvis man bruker en 50 kvadrats kabel så er det bare å kjøpe en 250/300A automat sikring så lenge kabelen er en ekte 50 kvadrat kabel. Da er man ganske sikret på at den slipper å slå ut hele tiden.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #52
                Gjorde litt målinger her om dagen. Når jeg dro på en del volum (sannsynligvis ett stykke fra maks)

                Så hadde jeg ett spenningstap bak fra motoren og forran til batteriet på ca 0.5V

                Vet ikke helt om dette er bra eller dårlig, strekket på orginalkablen er noe rundt 2-3 meter.

                Men det jeg også så var at spenningen falt fra rundt 14,5V til noe rundt12,5V bak ved motoren. Dette er vel kanskje tegn på at dynamoen ikke klarer å levere bra nok?

                Jordingskabel fra motorblokk og batteri til karroseri er forresten oppgradert.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by trustno1 View Post
                  Gjorde litt målinger her om dagen. Når jeg dro på en del volum (sannsynligvis ett stykke fra maks)

                  Så hadde jeg ett spenningstap bak fra motoren og forran til batteriet på ca 0.5V

                  Vet ikke helt om dette er bra eller dårlig, strekket på orginalkablen er noe rundt 2-3 meter.

                  Men det jeg også så var at spenningen falt fra rundt 14,5V til noe rundt12,5V bak ved motoren. Dette er vel kanskje tegn på at dynamoen ikke klarer å levere bra nok?

                  Jordingskabel fra motorblokk og batteri til karroseri er forresten oppgradert.
                  Denne målingen, var den målt på tomgang?

                  Comment


                  • #54
                    Ja, tenkte selvfølgelig ikke så langt å dra opp turtallet litt.

                    Skal ta en ny måling

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by trustno1 View Post
                      Ja, tenkte selvfølgelig ikke så langt å dra opp turtallet litt.

                      Skal ta en ny måling
                      Det blir nok en liten forskjell da Er VELDIG skjelden at dynnamoer klarer å lade noe særlig på tomgang

                      Comment


                      • #56
                        Er det forresten noen lure tjuvtriks for å elevere tomgang litt med en bryter eller noe?

                        Jeg har AC på bilen som øker tomgangen noe når jeg slår den på, men tviler på at det er nok til å gjøre det helt store utslaget.

                        Comment


                        • #57
                          hm,. gasspedalen er et greit verktøy for å øke turtallet...
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #58
                            Matador hadde vel et lite triks med litt kjapp lodding, som lurte spenningsregulatoren. Da bør du få mer spenning på tomgang også. Send ham en PM.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Dammed View Post
                              hm,. gasspedalen er et greit verktøy for å øke turtallet...
                              Jøss, det tenkte jeg jammen ikke på. Takk for tipset!

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Miniboom View Post
                                Matador hadde vel et lite triks med litt kjapp lodding, som lurte spenningsregulatoren. Da bør du få mer spenning på tomgang også. Send ham en PM.
                                En ting er vel spenningen, men det er vel gjerne en fysisk begrensing av hvor mye strøm en dynamo kan produsere på lavt turtall?

                                Comment

                                Working...
                                X