Announcement

Collapse
No announcement yet.

Det er lov å være ydmyk og veloppdragen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Det er lov å være ydmyk og veloppdragen.

Enkelte her på forumet uttaler seg slitsomt skråsikkert om ting de bare har litt forvridd basis kunskap om. (Eller ennå værre, litt detalj kunskap tatt ut av sin opprinnelige sammenheng.) Dersom Mr Know-it-all gir spydige svar som antyder at du er dum hvis du setter spørsmålstegn ved gitt svar , så ta signalet. Dette er en fersking som egentlig prøver å overtale seg selv om at han har peiling. Jeg ser sjelden at de som har god basis kunnskap prater totalt svada. Jeg sier ikke at det er skammelig å ta feil en gang iblandt. Selv har jeg plumpet mer enn en gang, og har flere ganger blitt irettesatt av forumets "fagfolk". Jeg har lært mye av flinke folk som Joakim, dag johannesen og matador. De som har peiling her på forumet er stort sett ydmyke og veloppdragene , men jeg begynner å bli mektig lei av endel forumtruser som uttaler seg allvitende orakel-aktig om temaer de har bort i mot null erfaring med.

Mitt råd er : "Vær forsiktig med hvem du lar være mentoren din." Et dårlig svar blir ikke riktig fordi det er sagt på en bastant måte med argumenter i både hue og ræva.

Siden jeg tillater med å klage på ikke navngitte forumtruser her så skal jeg innrømme at jeg selv har uttalt meg nokså sikkert om ting og tatt feil, men jeg håper jeg aldri har kommet med total vranglære eller farlige råd, som enkelte til stadighet gjør her på forumet.

F.eks råd av typen :"Du bør ha en dynamo på minst 300 ampere i en 2 seters sportsbil", er litt slitsomt å lese hvis man vet noe som helst om strøm og effekt.

Er du fersk så husk at det ikke finnes dumme spørsmål.

Liker man å svare på forumet ,så finnes det andre måter å lære på enn å komme med påstander, for så å se hva responsen blir.

Får du svar som antyder at du er dum som spør, så be vedkommende å pelle seg vekk fra tråden din.
    Last edited by melancool; 02-05-2010, 03:54. Reason: bedre tittel

Støtter denne.

Kan vell si at jeg har vært ute og trålet i noen tråder. Men jeg har blitt irettesatt, og tatt det som ny kunnskap

Men så er det jo også slikt at alle kan ikke har fått "basis kunnskapen" fra samme person. Lærer man forskjellig, sier man forskjellig. Og man er litt sikker på det man har blitt lært.
    Last edited by GENEXXA; 02-05-2010, 09:27.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Jeg forsøker selv å la være å trolle i enkelte forum, men jeg går ikke av veien for å stille meg kritisk til enkelte bastante påstander. Jeg nevner absolutt ingen navn, har sett mange komme med rare og ikke minst helt på jordet teite påstander, men har man ikke tyngde selv bak de argumentene man da fremmer, så blir det litt som å helle sprit på bålet..

Det ER lov å oppføre seg og kanskje innrømme at hei, jeg tok visst feil denne gangen, beklager. Men, jeg vet at for mange personer så er den der veeeeldig tung å svelge..
      Sture Vedal

Comment

Har selv måtte innrømme at jeg har tatt feil, i en diskusjon for lenge siden. Jeg beklaget meg for det.
        Folkeskikk har vi vell alle?
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
          (...)
          Folkeskikk har vi vell alle?
          Kommer borti mange mennesker i jobben min, og svaret på spørsmålet ditt er et uforbeholdent "nei, det har IKKE alle".

Til forsvar for de av oss som kan virke som en rasstapp iblant, så kan man jo si at det er fort gjort å skrive et innlegg som ser mye krassere og påståelig ut enn det er tenkt. Kanskje man i tillegg glemmer/ikke bruker smiley e.l., noe jeg vet kan gjøre at mange tolker forfatteren som sur.

Mitt råd til sist, er at dette er et internettforum. De færreste kjenner alle som deltar her, spesielt de nye, og ingen bør ukritisk stole på tips og triks de får på nett. Eller noe annet sted, for den saks skyld.

Det ER selvsagt lov å ikke svare når man ikke vet, men noen er så sikre på at de vet, at de svarer uansett.

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har kommet til en kunde som bastant sier han "vet" hva som er feil - og det viser seg å være noe helt annet når jeg er ferdig. Kanskje 2 av 10 kunder som vet hva han snakker om. Ser ikke hvorfor det skal være annerledes her, etter å ha møtt et par tusen kunder de siste tre årene, vil jeg tro dette er representativt også for resten av befolkningen. Inkludert forumdeltagere.

Comment

I tillegg: Mange her er flinke til ukritisk å sitere det guru'ene inne her sier. Når det blir tatt ut av sin oprinnelige sammenheng, er det ikke sikkert det blir så riktig lenger. Bruk hue litt, og ikke plopp ut med ting du ikke vet stemmer.
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Når det gjelder nettforumer så er det vel aldri lurt å følge disse blindt. Selv så bruker jeg det iallefall bare til å få en pekepin og ulike synspunkter for da selv å gjøre meg opp en mening.

Dette funker nok greit for de som har endel basiskunnskaper fra før, men dersom det er helt nybegynnere som skal ha tips, så kan nettfora være uhyre skumle.

Alt ettersom hva det gjelder, så kan jo missforståelser, feilinformasjon og eventuelle skåsikkerheter i værste fall føre til farlige situasjoner når det gjelder elektriske ting i en bil.

Veldig greit at du tar opp denne tråden melancool, sikkert noe vi alle trenger en påminnelse om i ny og ned

Comment

Her tar du opp noe jeg også har begynt å irritere meg over i det siste. Og det har rett og slett gjort at jeg har brukt mye mindre tid på forumet enn før og ikke gidder å skrive noe her mer.
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Jeg for min del blir bare mer og mer tussete av å se disse "SQ" og "SPL" kranglene.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Føler meg nesten litt truffet her siden det jeg som kom med rådet "Du bør ha en dynamo på minst 300 ampere i en 2 seters sportsbil" som er ikke så vanskelig å knytte "Litt spørsmål om strøm og dynamo" tråden.

For det første så er ikke rådet at man skal bruke en så kraftig dynamo, rådet er at man skal bruke en så kraftig dynamo hvis man spiller på fult volum hele tiden. Rådet var en 200-250A dynamo. Noe som gir bilstereoen ca 150-200A strøm tilgjengelig, siden elektronikken i bilen bruker litt også. Dette er da til en bilstereo som skal kunne trekke dobbelt av det på full volum hvis det har blitt koblet slik at det bruker så mye strøm.

Hvis du syns det rådet er så idiotisk som du skal ha det til, så kan du gjerne si hvorfor du ikke vil anbefale en så kraftig dynamo i den bilen med det anlegget.

Jeg er enig i at man ikke skal ta til seg alle råd uten å dobbelsjekke det andre steder. Det er det som er faren ved å ta til seg informasjon på nettet, alle kan skrive råd og hvis det er 4-5 vranglærte folk som bekrefter hverandre i samme tråd så får man et problem senere.

Jeg selv gidder ikke å sukkerlegge alle råd jeg kommer med. Fordi jeg ser ingen grunn til det, beklager hvis det blir lest som om jeg vet alt, fordi det er absolutt ikke tilfellet. Og som Miniboom over sa, med mangel på diverse smileyer så kan folk tolke innlegg veldig forskjellig.

Det som plager meg mest er folk som på liv og død skal "tolke" ting feil bare for å sette seg mot deg. Det er lov å bruke hodet også når man får råd. Og er du usikker på hva evt personen mener som gir deg råd, så spør og ikke begynn å skrik FEIL FEIL FEIL. Og som du selv skrev, folk klarer å blinkse litt, så det er ikke vits å hisse seg opp hvis man mener at noe en annen skriver er feil. Det er faktisk mulig å holde et høflig tone når man skriver.
                    Mvh. Damir

Comment

Originally posted by username
                      Om noen spør om elektroteniske spørsmål, og jeg gidder å svare(sett at ingen andre har svart, eller det er 1000tråder om det fra før) så legger jeg til beregninger, utregningene som tydelig viser hva som er tatt i betraktning, formlene, gjerne henvisninger og gjerne litt fakta rundt spørsmålet ellers.
                      Jeg pleier ikke å gidde å gå så grundig til verks når noen spør, nettopp fordi så mange har spurt før. Kudos til deg for at du gidder det. Ofte lirer jeg bare av meg noe basert på egen erfaring, så kan de jo bruke tipset om de vil. Ulempen er jo at det hender jeg må utdype senere, men all tid jeg kan spare er høyt verdsatt.

Det burde vært en hurtigtast for å kunne svare på innlegg med teksten: "Bruk søkefunksjonen, noob".

Comment

Er mange av de eldre og erfarne brukerene som skriver innlegg uten bruk av smiley elle noen form for humør booster, syntes ikke den virker krasse av den grunn, og det blir på grensa å antyde at noen er en rasstapp bare fordi de slår ned på ting som er feil, eller feilskrevet.

Dette med at de gamle erfarne brukerene ikke gidder å poste mer på forumet er jo litt forståeligt, er ganske slitsomt å se enkelte skrive 50 innlegg om dagen bare for å vere sosial eller whatever, er mange tråder som blir jævla uinteressante fordi at at det er 10-15-20 poster mellom de gode poengene eller bildene.
                        Det er synd at det blir slik, for det er de erfarne som sitter med mye kunnskap, og jeg setter vertfall stor pris på de

Jeg har vel tråkka i salaten et par ganger sjøl, men det er noe alle gjør mer eller mindre, da er det kjekt at de som har peil skriker ut i stedet for å sitte stille å riste på hodet

Jeg setter stor pris på dette forumet, det er gøy å dele interessen med andre

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                          Det burde vært en hurtigtast for å kunne svare på innlegg med teksten: "Bruk søkefunksjonen, noob".
                          Tror ikke det ville være det beste å skrive Kanskje heller rette de til søkefunksjonen på en hyggelig måte, og så gir du de noen tips om hva de skal søke om

Er ikke alle som vet hvilke søkeord de skal bruke, eller har den kunskapen i utgangspunktet
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Ikke alltid det er like lett å finne det man leter etter med søke funksjonen. Når man søker på et ord kommer det opp en hel haug man må lete gjennom.
                            Må si meg enig med trådstarter at det kan komme mange rare svar på ting man spørr om og mange mener at anlegget du setter inn er bare søppel osv. Er ikke alle som har pengbok til å bruke masse tusen på anlegget. Folk må jo gjerne gi råd etter sine egne erfaringer, men da bør man jo også si at det er egne erfaringer og ikke sånn det SKAL være/gjøres. Så fremst at man ikke vet veldig sikkert at dette er tilfelle. Litt vanskelig å forklare men. :P
                            sigpic

Comment

Jeg ønsker ikke å henge ut noen spesiell.

jeg ser at Damned føler seg litt truffet og det prøvde jeg egentlig å unngå. Jeg skrev ikke mr2, men stortsbil, og tok heller ikke korrekt sitat, fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen. syntes egentlig det ville være bedre å ta kritikken på pm hvis det var sånn at jeg ønsket å forandre på Damned personlig. Jeg mener helt klart trenden generellt. Men riktig observert, jeg brukte rådet om giga dynamo i mr2 som inspirasjon til tråden. Burde kanskje tatt en litt eldre eksempel om jeg ønset å gjøre tråden upersonlig.

Det jeg savner mest iforumet er litt moderasjon av kritikken. Hvis man forstår at trådstarter har gode intensjoner og har noen poenger som kan være verdifullt for andre lesere så syntes jeg det er greit at man bekrefter det som er riktig FØR man kommer med kritikk hvis man har noe vettu å tilføye.(rettelser, nye vinklinger,etc)
                              Hvis man har brukt en halvtime på å skrive noe vettu og egentlig ikke har skrevet noe som er helt feil så syntes jeg det er kjipt om det som blir lagt merke til og blir kritisert er at man ikke har vært detaljert nok eller har foreklet en problemstillig så mye at det ikke lenger er helt korrekt (når hensikten er å gjøre ting lettere forståelig). Jeg er på ingen måte flink med bilstereo på samme måte som de store gutta her på forumet, men jeg føler at jeg noen ganger kan hjelpe spesielt de som er ferske. Men kritikken kommer alltid fra de som kan litt mer enn de ferske og jeg tror egentlig at noen ganger kommer kritikken mest fordi man ønsker å vise at man kan noe og det er litt slitsomt for trådstarter. Derimot ville det være veldig hyggelig for trådstarter om man litt oftere fikk bekreftet at man ikke bare skriver svada. Denne tråden f eksempel er veldig hyggelig lesning for meg. Takk

Beklager Damned , mente ikke å henge ut deg.

Comment

Working...
                              X