Dette er kun et forslag til hvordan man kan starte med innstilling av det aktive filteret, om man ikke har drevet mye med aktiv deling fra før.
Sånn generellt låter det meste av stereo best når man deler diskant og mellomtone så lavt man kan. (min subjektive mening), og hvor steilt filteret skal være er det som er utfordringen. Så lavt som mulig, men hvilken steilhet ? 6/12/18/24/36 dB/oktav.
De aller fleste liker å spille litt høyt i bilen og det nivået er veeeeldig forskjellig fra person til person, men når du har funnet ut hvor høyt som er høyt nok for deg så syntes jeg det er en god ide stille inn hvor lavt man kan dele diskanten og fortsatt spille så høyt som man liker, uten at diskanten ryker. (mellomtone skal selvsagt heller ikke ryke, men mer om det seinere)
Jeg pleier alltid å starte med diskant og sette filteret på 8khz med max db/oktav på filteret og så guffe opp lyden til det er høyt nok pluss litt til.(kun diskantlyd) så holder jeg fingeren på diskantmembranet og senker delefrekvensen til jeg kjenner at det er bevegelse. Når du kan kjenne bass beaten så må man stoppe. Dette er så høyt man trygt kan spille.(Vanskelig å beskrive hvor mye bevegelse man skal kjenne, lytt etter forvrengning, det hjelper ikke at du er lam i fingeren hvis alt vrenger).
Det er ikke så viktig å føle med fingeren hvis du er vandt til å lytte etter forvrengning, men da trenger du kanskje ikke lese mer heller. Dette er førstehjelp og en måte å hvordan bli kjent med og trygg på hvilke energimengder som ligger i forskjellige delefrekvenser ved forskjellige steilhet på filteret
Deretter prøver jeg med lavere db på filteret og gjør samme prosess igjen, og ender da på en høyere delefrekvens før man kan kjenne samme bevegelse på membranen, men tilført energi mengde er bortimot det samme som når man kjenner samme forsiktige bevegelse med max steihet på filteret. Det er det viktige her, energi mengden er den samme med to forskjellige delefrekvenser, og det er energimengden eller for store mekaniskske utsving som tar diskanten din
Fordelen med å gjøre det på denne måten er at man kan velge veldig fritt med tanke på delefrekvens uansett hva man har tilgjengelig eller ønsker av steilhet på filteret,uten at det vil skade diskanten. Fingeren bruker jeg kun som en sikerhet for å vite helt sikkert at diskanten ikke får for mye bass, uansett vilken delefrekvens og steilhet jeg bruker. Mange dB pr oktav (24 db, 36db osv) gir mulighet for lav deling. Få dB pr oktav (6db/12db) gir høyere delefrekvens.
Min erfaring er at de fleste diskanter tåler å spille høyt nok i bil. Det som tar livet av diskanter er effekten som ligger nederst i frekvensområdet rundt delefrekvensen, også under delefrekvensen (spesielt med lav steilhet på filteret.) Men diskantlyd som man ikke kan føles med fingeren på membranet inneholder svært lite effekt og holder også diskanten innenfor x-max (hvor store utsving den tåler)
Et viktig moment man bør ta med i valget av delefrekvens er er at problemområdet for billyd ofte er rundt der vi vanligvis deler mellom mellomtone og diskant. Dette pga noe man kaller kamfilter (summering av direkte lyd og den tidlig reflekterte lyden som kommer via sideruter, tak, rattstamme etc) , med de toppene og dippene dette gir. Typisk vil værefra 2khz til 5khz avhengig av plassering og av elementer og lytteposisjon i forhold til reflektert og direkte lyd. Hvis du setter deg i baksetet, godt foroverlent midt mellom høyttalerne og har side vinduer(foran) åpne, så vil du høre at kamfilter problemet er nesten borte.( fordi versting refleksjonen fra side vindu ikke er der lenger) Nå snakker jeg vel egentlig bare om diskanter plassert på dasj nær sidevindu. (Den vanligste plasseringen?)
Fordi dette ofte er et problem området kan det hende at man ønsker å dempe dette området noe, da det har en tendens til å nærmest kile litt vondt i ørene Det kan derfor være sannsynlig at det er lurt å velge en lav steilhet (6,12,18db) og litt høyere delefrekvens enn å bare velge høyest mulig steilhet på filteret for å få lavest mulig delefrekvens. Diskanten vil da spille litt dempet i problemområdet, hvis man velger en høyere delefrekvens, men har lavere steilhet på filteret.
Det eneste som teller er hvordan man deler akustisk. Hva filteret står på elektrisk er egentlig helt uinteressant (det du stiller på filteret). Det er på ingen måte sikkert at du skal velge samme delefrekvens på mellomtone og diskant. Det er helt greit å stille øvre delefrekvens på mellomtonen til 2khz og diskant til 8 khz. Men, og et stort MEN, har du 24 db steilhet på filteret så vil du egentlig ikke høre noe særlig av frekvensen midt mellom,4khz. Den vil være ca 24db dempet. (eller egentlig ca 21db pga summeringen av diskant og mellomtomne. Velger du derimot 12db på filteret , så vil 4khz være 9db dempet og det kan hende er ok hvis du har store problemer i dette området, i allefall om du liker å spille veldig høyt, for da tåler rett og slett ikke øret ditt de peak'ene som ligger i problemområdet. For spiller du 100db sånn generellt , men har noen topper rundt 3khz som spiller 10 db ekstra så vil du spille 110db ved disse frekvensene.
Det er mest sannsynlig at du ikke skal dempe så mye som 9db heller ,men ikke del etter tallene i displayet, del etter det som høres riktig ut. Personlig foretrekker jeg et halvdårlig anlegg som MANGLER NOE , enn et halvdårlig anlegg som LEGGER TIL NOE som egentlig ikke skulle vært der. Det beste er selvsagt et bra anlegg som spiller akkuratt slik det er spillt inn i studioet, men med litt ekstra i bunnen for underholdningverdien det gir. Lyd skulle jo egentlig vært fysisk, men studioene spiller ikke inn lyden slik den er live, pga problemene dette vil gi for det vanlig stereoanlegg. Samt at for stor dynamikk låter dårlig når man spiller lavt, noe vi svært ofte gjør.
Dette er ikke en fasit ,men kun min subjektive mening om hvordan man kan gjøre det. Mange her på forumet vil være uenige med meg i at dette er måten å gjøre det på, mange vil nok starte med mellomtone og så legge til diskant og bass, men jeg syntes det er så lett å bli lurt til å velge en for høy øvredelefrekvens for mellomtonen, da det gir mer diskant og låter klarere når man kun lytter på mellomtone , men dette er iallefall min måte å gjøre det på.
Sånn generellt låter det meste av stereo best når man deler diskant og mellomtone så lavt man kan. (min subjektive mening), og hvor steilt filteret skal være er det som er utfordringen. Så lavt som mulig, men hvilken steilhet ? 6/12/18/24/36 dB/oktav.
De aller fleste liker å spille litt høyt i bilen og det nivået er veeeeldig forskjellig fra person til person, men når du har funnet ut hvor høyt som er høyt nok for deg så syntes jeg det er en god ide stille inn hvor lavt man kan dele diskanten og fortsatt spille så høyt som man liker, uten at diskanten ryker. (mellomtone skal selvsagt heller ikke ryke, men mer om det seinere)
Jeg pleier alltid å starte med diskant og sette filteret på 8khz med max db/oktav på filteret og så guffe opp lyden til det er høyt nok pluss litt til.(kun diskantlyd) så holder jeg fingeren på diskantmembranet og senker delefrekvensen til jeg kjenner at det er bevegelse. Når du kan kjenne bass beaten så må man stoppe. Dette er så høyt man trygt kan spille.(Vanskelig å beskrive hvor mye bevegelse man skal kjenne, lytt etter forvrengning, det hjelper ikke at du er lam i fingeren hvis alt vrenger).
Det er ikke så viktig å føle med fingeren hvis du er vandt til å lytte etter forvrengning, men da trenger du kanskje ikke lese mer heller. Dette er førstehjelp og en måte å hvordan bli kjent med og trygg på hvilke energimengder som ligger i forskjellige delefrekvenser ved forskjellige steilhet på filteret
Deretter prøver jeg med lavere db på filteret og gjør samme prosess igjen, og ender da på en høyere delefrekvens før man kan kjenne samme bevegelse på membranen, men tilført energi mengde er bortimot det samme som når man kjenner samme forsiktige bevegelse med max steihet på filteret. Det er det viktige her, energi mengden er den samme med to forskjellige delefrekvenser, og det er energimengden eller for store mekaniskske utsving som tar diskanten din
Fordelen med å gjøre det på denne måten er at man kan velge veldig fritt med tanke på delefrekvens uansett hva man har tilgjengelig eller ønsker av steilhet på filteret,uten at det vil skade diskanten. Fingeren bruker jeg kun som en sikerhet for å vite helt sikkert at diskanten ikke får for mye bass, uansett vilken delefrekvens og steilhet jeg bruker. Mange dB pr oktav (24 db, 36db osv) gir mulighet for lav deling. Få dB pr oktav (6db/12db) gir høyere delefrekvens.
Min erfaring er at de fleste diskanter tåler å spille høyt nok i bil. Det som tar livet av diskanter er effekten som ligger nederst i frekvensområdet rundt delefrekvensen, også under delefrekvensen (spesielt med lav steilhet på filteret.) Men diskantlyd som man ikke kan føles med fingeren på membranet inneholder svært lite effekt og holder også diskanten innenfor x-max (hvor store utsving den tåler)
Et viktig moment man bør ta med i valget av delefrekvens er er at problemområdet for billyd ofte er rundt der vi vanligvis deler mellom mellomtone og diskant. Dette pga noe man kaller kamfilter (summering av direkte lyd og den tidlig reflekterte lyden som kommer via sideruter, tak, rattstamme etc) , med de toppene og dippene dette gir. Typisk vil værefra 2khz til 5khz avhengig av plassering og av elementer og lytteposisjon i forhold til reflektert og direkte lyd. Hvis du setter deg i baksetet, godt foroverlent midt mellom høyttalerne og har side vinduer(foran) åpne, så vil du høre at kamfilter problemet er nesten borte.( fordi versting refleksjonen fra side vindu ikke er der lenger) Nå snakker jeg vel egentlig bare om diskanter plassert på dasj nær sidevindu. (Den vanligste plasseringen?)
Fordi dette ofte er et problem området kan det hende at man ønsker å dempe dette området noe, da det har en tendens til å nærmest kile litt vondt i ørene Det kan derfor være sannsynlig at det er lurt å velge en lav steilhet (6,12,18db) og litt høyere delefrekvens enn å bare velge høyest mulig steilhet på filteret for å få lavest mulig delefrekvens. Diskanten vil da spille litt dempet i problemområdet, hvis man velger en høyere delefrekvens, men har lavere steilhet på filteret.
Det eneste som teller er hvordan man deler akustisk. Hva filteret står på elektrisk er egentlig helt uinteressant (det du stiller på filteret). Det er på ingen måte sikkert at du skal velge samme delefrekvens på mellomtone og diskant. Det er helt greit å stille øvre delefrekvens på mellomtonen til 2khz og diskant til 8 khz. Men, og et stort MEN, har du 24 db steilhet på filteret så vil du egentlig ikke høre noe særlig av frekvensen midt mellom,4khz. Den vil være ca 24db dempet. (eller egentlig ca 21db pga summeringen av diskant og mellomtomne. Velger du derimot 12db på filteret , så vil 4khz være 9db dempet og det kan hende er ok hvis du har store problemer i dette området, i allefall om du liker å spille veldig høyt, for da tåler rett og slett ikke øret ditt de peak'ene som ligger i problemområdet. For spiller du 100db sånn generellt , men har noen topper rundt 3khz som spiller 10 db ekstra så vil du spille 110db ved disse frekvensene.
Det er mest sannsynlig at du ikke skal dempe så mye som 9db heller ,men ikke del etter tallene i displayet, del etter det som høres riktig ut. Personlig foretrekker jeg et halvdårlig anlegg som MANGLER NOE , enn et halvdårlig anlegg som LEGGER TIL NOE som egentlig ikke skulle vært der. Det beste er selvsagt et bra anlegg som spiller akkuratt slik det er spillt inn i studioet, men med litt ekstra i bunnen for underholdningverdien det gir. Lyd skulle jo egentlig vært fysisk, men studioene spiller ikke inn lyden slik den er live, pga problemene dette vil gi for det vanlig stereoanlegg. Samt at for stor dynamikk låter dårlig når man spiller lavt, noe vi svært ofte gjør.
Dette er ikke en fasit ,men kun min subjektive mening om hvordan man kan gjøre det. Mange her på forumet vil være uenige med meg i at dette er måten å gjøre det på, mange vil nok starte med mellomtone og så legge til diskant og bass, men jeg syntes det er så lett å bli lurt til å velge en for høy øvredelefrekvens for mellomtonen, da det gir mer diskant og låter klarere når man kun lytter på mellomtone , men dette er iallefall min måte å gjøre det på.
Comment