Originally posted by Legatia
View Post
Spilleren lager "1" støy uavhengig av signalnivå (volumsettingen fra spilleren), så ved å justere opp gain på forsterkeren, vil både signal og støy forsterkes like mye.
Når du derimot justerer opp volumet på spilleren, og justerer ned gain på forsterkeren, vil avstanden mellom støynivå og signalnivå øke ut fra spilleren (m.a.o. man får bedre signal-støy-forhold), og dette vil gjenspeile seg i signalet ut fra forsterkeren.
Føler jeg gjentar meg selv litt.
For å utdype:
Edit: Prøvde å renskrive og forklare bedre:
Si at vi gjør om din "1" støy til "0,1V" støy.
Om det ønskelige utgangsnivået fra forsterkeren er 20VAC, vil man ved 1VAC fra CD-spilleren (enten den ikke klarer å gi mer enn 1V eller volumet er skrudd ned på spilleren til 1V, måtte øke signalet totalt sett med en faktor på 20. Altså signal OG støy forsterkes 20 ganger.
Gjør vi "1" støy om til 0,1V, blir det 0,1x20=2V støy ut fra første forsterker.
I forsterker 2, når inngangsnivået er f.eks. 5 volt fra CD-spilleren mens støyen fortsatt er 0,1V, vil både signal og støy bare måtte forsterkes 4 ganger for å oppnå samme utgangseffekt. Og 0,1x4=0,4V støy ut fra forsterker nr. 2.
Så selv om støygulvet på "1" vil forsterkes like mye i begge forsterkerne, vil det siste eksempelet gjøre at forholdet mellom signal og støy blir bedre, ettersom signalnivået i utgangspunktet er sterkere og dermed ligger "lenger unna" støynivået.
Edit: Helvete, har dårlig tid, og klarer ikke tenke sånn at jeg får forklart det lettvint. Tror det ble bedre denne gangen...
Comment