Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par kjappe spørsmål angående bilbatteriet...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et par kjappe spørsmål angående bilbatteriet...

    1.) Kobler alltid fra batteriet når jeg driver med forsterkerne mine,
    og jeg tar som oftest av minus-batteripolen, men når jeg setter den
    på igjen gnister det alltid veldig. Det er litt irriterende, for det batteri
    polen har tatt litt skade av det (noen stygge merker). Mulig å unngå!?

    2.) Dette er bare noe jeg har lurt litt på en stund:
    Etter batteriet har vært frakobla, uansett hvor lenge,
    bruker bilen ett sekund lenger på å starte neste gang jeg
    skal ut og kjøre (bare første gangen). Hva kommer dette av?



    Takker for svar.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    1.du kan j o bytte ut sikkringen til en automatsikring? slipper du å av med batteripolen
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Originally posted by mustang<3 View Post
      1.du kan j o bytte ut sikkringen til en automatsikring? slipper du å av med batteripolen
      Da må jeg ha to isåfall da? Har en 53mm^2 til monoblokk, og 25mm^2 til frontsett-forsterker...
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Jeg ville også gått for automatsikring. Lettere det...

        Kan være mange grunner til at bilen bruker lenger tid første gang du starter etter at batteriet har vært frakoblet. Husker fra feilsøkingsprosesser på diverse Honda med injection, at ECU (hjernen) "lærer" seg hva som foregår, og hvilke tilstander den skal forholde seg til, på nytt når strømmen har vært frakoblet.

        Comment


        • #5
          Interessant, Jan Rune. Vil helst unngå det, liker ikke at den bruker lengre tid på å
          starte motoren og at klokka o.l. tilbakestiller seg. Egentlig bare "luksusproblem" da.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Sannsynligvis har du lagt kablene slik at strømmen renner ut, da pleier det å ta +/- et sekund før man får fyllt kabelen med strøm igjen.

            Comment


            • #7
              Okei. Hvordan legger man kablene så det ikke "renner ut" da?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Hehehe her tror jeg epifant tuller med deg

                Eneste løsningen jeg kommer på her er å sette sikring på begge kablene. ( noe du egentlig burde ha likevel for din egen sikkerhet siden det ser ut som både + og - går fra batteriet og dritt om noe skulle skjedd og ting tok fyr)

                Setter du sikring på begge så er det bare å ta vekk sikringene på disse kablene når du holder på, så slipper hele strømmen i bilen å bli borte og hjernen og klokke trenger ikke å stilles inn igjen. ( husk å fjerne evt sikring på andre ting du holder på med om det ikke får strøm fra disse kablene, som f.eks cd-spiller hvis den ikke har fått egen tilførsel.)

                Ellers så er det vel ganske vanlig på biler som ikke er veldig gamle at de kan oppføre seg annerledes i noen kilometer hvis strømmen har vært borte en stund, da verdier i selve hjernen til bilen stiller seg inn igjen som tidiligere nevnt.

                Comment


                • #9
                  Ja ok, er 2003-modell forresten, så er ikke den gamleste bilen. Men jeg har jo selvfølgelig sikringer på alle strømkablene allerede, bare ikke automat.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Du kan jo sette en automatsikring bak. Bare som en strømkutter.
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Sannsynligvis har du lagt kablene slik at strømmen renner ut, da pleier det å ta +/- et sekund før man får fyllt kabelen med strøm igjen.


                      Da er det vel bare å legge den i slak oppoverbakke

                      Comment


                      • #12
                        Eller sette på en litt "stor" diode
                        No Windows-crap,just Mac Power

                        Comment


                        • #13
                          Morsomme dere altså!
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Billigste løsningen din her er vel stor-investering av en pol-renser...eller litt sandpapir...så blir merkene borte Men skjønner hva du mener, når ting liksom skal se bra ut da
                            Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                            Comment


                            • #15
                              Jah, men blir nok uansett nytt batteri før vinteren - da dette er det originale fra 2003. Men det er klart
                              ting skal se bra ut, er ikke for ingenting jeg tok en mikrofiberklut og gikk over motorrommet her om dagen...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X