WinISD er jo veldig simpelt, forutsatt at man har lagt inn element med rett parametre:
-> New
-> "Own drivers", og rett element i rullegardinmenyen. Next.
-> Antall elementer og "normal" eller isobaric. Next.
-> Ønsket kassetype. Finish.
WinISD regner ut den flateste frekvensresponsen. Endre volum og tuning, og se hva som skjer... Ved å klikke et sted på kurven, får du se Hz og dB på det punktet.
Jeg syns det er lettest å ha flere prosjekter (kurver) oppe samtidig for sammenlikning, hvorav minst ett er et oppsett jeg har hatt før (i samme bil, om mulig). for å se forskjellene. Har som regel lukket kasse med samme element til sammenlikning om jeg skal se hvordan en portet kasse vil se ut.
Umulig å forutse hvordan en enkelt WinISD-beregning vil låte i en bil, men om man har et oppsett til sammenlikning, kan man vite hvor man trenger mer/mindre bass, og til en viss grad tune den nye kassa deretter.
At de paramterene du har tastet inn ikke stemmer overens.
Det beste er å taste inn ferrest mulig parameter for å få Winisd til å regne ut resten (dette skjer automatisk (blå og grønne tall))
At de paramterene du har tastet inn ikke stemmer overens.
Det beste er å taste inn ferrest mulig parameter for å få Winisd til å regne ut resten (dette skjer automatisk (blå og grønne tall))
Port match har med om du har stor nok port mtp blåselyder(tror jeg)
HZ kurven bør vel være så flat som mulig, med mindre man driver med db drag da.
Port match er korrekt. Må være under 0,16 eller noe. Man får melding om hvilke parametre som trengs for å regne det ut. Edit: Qes/Pe.
Flat kurve er vel og bra, men med en del elementer er det vanskelig å få til uten å ha kjempekasse eller kjempelav tuning. Trenger ikke å være mye hørbar forskjell om man har en peak på x antall dB ganske langt nede i frekvens. Det kan være gunstig også, for å få flatere frekvensrespons helt ned når kassa kommer i bilen. Blir en litt mer "autoritær bass" av det, syns jeg. Sånn for å sitere Lyd&Bilde på en diffus beskrivelse, mener jeg...
Peaker over 3dB i 35-40hz-området og oppover til 60hz, er etter min erfaring ikke noe særlig. Det området blir ofte forsterket av bilens kupé, og resultatet kan bli enda mer peaking i bilen.
Dessuten er det lettere å begynne med passe stor kasse og lav tuning, og heller korte ned porten om tuningen føles for lav.
Comment