Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brokoble?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dag Johansen
    IKKE NOE SOM HETER WATT RMS!
    Om han brokobler, og får lånt et o-scope, så kan han stille inn gain ganske fint. Så behøver man ikke og bekymre seg så altfor mye over volumknappen.

Jeg har en stakkars liten 10" som skal tåle max 350 RMS. Den får ved full pupp ca 700 RMS. Og den lever i beste vellgående ^^
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Offtopic men hvis jeg skulle dempa noe så ville jeg først dempa bagasjerom -> dører -> torpedovegg. Du aner ikke hvor mye motorstøy som faktisk kommer gjennom torpedoveggen. Det kommer selvsagt ann på bilen og hvor voldtatt motoren er, men i golfen jeg kjører så er torpedovegg et must (eller høyt volum )

Når det gjelder brokobling så pleier det stort sett og være fra + på den ene kanalen og - på den andre. hvis det er 4 kanaler så er det kanal 1 og 2 + - som gjelder og 3 og 4 + -. Kommer helt an på hva forsterkeren er laget for selvsagt så sjekk i manualen før du begynner rote med det. Når det gjelder for mye og for lite effekt stemmer jeg alltid for mest effekt for å kunne ha litt og gå samt sleppe å ende opp med å klippe signalet?
      Eneste som gjelder mtp mye effekt er å stille inn gainen i forhold til hva høytalerene dine tåler.

Når det kommer til RMS, jeg stemmer for at det ikke er noe som faktisk heter RMS, isåfall så er du en jævel på å regne ut gjennomsnitseffekt ut fra en forsterker. Men "RMS" ut fra forsterker sier vanligvis litt om hvor mye effekt en amp kan levere konstant over lengre tid uten og bli for varm eller klippe signalet.

nb: Det som er skrevet er bassert på egne erfaringer og meninger.
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

tmolberg, vet dette er fra bil til bil. Men lurer på generelt sett, HVOR vanskelig er det og komme til torpedoveggen/demontere dashen?
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Det er veldig vanskelig men alikevel så ville jeg ha prioritert det for å minimalisere bakgrunnsstøy. Det er en grunn til at jeg ikke har gjort dette i golfen enda... Men skulle ønske jeg hadde det til tider.
          Tor Martin Ølberg

Comment

jeg hadde ikke gjort i mange tilfeller. Jeg liker støyen jeg får fra motorommet. ^^ Så lenge du ikke bygger DB bil så hadde jeg ikke gjort det siden det er så mye jobb å fjerne dashbordet. Hvis det er ikke en gammel amerikaner, da er det enklere å ta ut dashen enn å skru av den ene felgen...
            Mvh. Damir

Comment

Haha Dammed, nå kjører du sportsbil og da... Stor forskjell. Men du sier noe med at det er mye jobb. Men jeg tror det vil betale seg tilbake når det er gjort. Men er egentlig opp til hva enn en gidder.
              Tor Martin Ølberg

Comment

Jeg liker også å høre "gromlyden" (selv med 1.6L og 103hk ) når jeg turer opp til 5000 rpm!
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by tmolberg View Post
                  Haha Dammed, nå kjører du sportsbil og da... Stor forskjell. Men du sier noe med at det er mye jobb. Men jeg tror det vil betale seg tilbake når det er gjort. Men er egentlig opp til hva enn en gidder.
                  Pft, ekte sportsbiler har motoren bak. Og da er det mye enklere å isolere torpedoveggen.
                  Lyden hører man når man drar av taket

Comment

Om man har fire kanaler og trenger to, selvfølgelig brokobler man...

(Og om man har fire kanaler og trenger fire, så brokobler man til to, og kjøper fire til som man kan brokoble til to). :P

Comment

Takk for hjelpen alle sammen!

Hvor forsiktig må jeg være med volumknappen?

Comment

Når du hører forvrengning, skrur du ned. Akkurat som man må gjøre uansett utstyr.

Comment

Takk. Hørtes logisk ut

Comment

-skru gain skruen på forsterkeren helt ned
                            -skru volumet på spilleren helt opp
                            -skru gain opp til det vrenges og så tilbake til lyden er "ren"
                            slik har eg alltid gjort det vertfal, og utstyret lever bra enda
                            Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

Comment

skru volum til 2/3, men ellers en grei tommel-finger metode.
                              Mvh. Damir

Comment

Takk for en fin tommelfinger metode jeg kan bruke.

Comment

Working...
                                X