Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kikker etter nytt SQ element!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Prisklasseeeeeeeeee?

    Comment


    • #47
      Originally posted by Miniboom View Post
      Prisklasseeeeeeeeee?
      Tenker vi setter den på 5500kr.
      Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

      Comment


      • #48
        http://www.bilradiosenteret.no/ har RE XXX-15 til 7 lapper. Du får den sikkert billigere, han har prøvd å bli kvitt den i en evighet.

        Med en kraftig 1 ohms stabil forsterker (eller veldig kraftig 4 ohms stabil forsterker, hehe...) får du i alle fall en ganske sjelden SQ-bass.

        Comment


        • #49
          B&C 15TBX100 eller JBL W15GTi? Du tømmer riktignok ikke budsjettet, men det er vel ingen ulempe?

          Comment


          • #50
            Som sagt utallige merker og velge mellom, og om jeg kjøper en element til 1000kr som spiller "ræva" av en til 5000kr\6000kr gjør meg ingenting

            Ble også tipsa om dette produktet:
            http://www.soundstream.com/AudioProd...-reference.htm
            Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

            Comment


            • #51
              Se litt på følsomheten på det elementet og beregn hvor mye effekt du trenger for å oppnå det samme (i teorien) som et element som har 90-91 dB. (tenkte på 12")
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

              Comment


              • #52
                Originally posted by B2 Audio View Post
                Se litt på følsomheten på det elementet og beregn hvor mye effekt du trenger for å oppnå det samme (i teorien) som et element som har 90-91 dB. (tenkte på 12")
                Det følsomhetsgreiene er vel litt bob-bob på basselementer. Kjenner en som spilte 145dB med 2 stk 10" med 81dB følsomhet (på Term-Lab). Han hadde bare en 2kW forsterker, Helix Dark Blue 1000.2... Kassa var en liten greie han snekret sammen i MDF/spon, med en 6" port, bilen var en eldre VW Polo (tror jeg).

                JL Audio sin 10W7 har 86.2dB følsomhet, og var et av elementene som ga høyest SPL pr Watt i lukket kasse i denne testen:



                RE XXX-12 har 81dB følsomhet eller noe, men en enkelt 12" ristet mer i seter/dører etc. med mindre effekt enn Morel-bassene (Elate SW10) jeg hadde med ca. 90dB følsomhet. Og jeg hadde 3 stk Morel-basser...

                Når det gjelder "punchen" i øvre bassområde var Morel-elementene overlegne (edit: Fortsatt da med samme effekt inn), men jeg liker ikke å ha den øvre "punch-bassen" bakfra.

                Jeg mener ganske bestemt at følsomhet blir irrelevant når man beveger seg under 60-70-80hz. Men hva man føler på kroppen/hører og hva man kan måle er så klart to forskjellige ting. :P
                Last edited by Miniboom; 28-07-2010, 13:28.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Miniboom View Post

                  Jeg mener ganske bestemt at følsomhet blir irrelevant når man beveger seg under 60-70-80hz. Men hva man føler på kroppen/hører og hva man kan måle er så klart to forskjellige ting. :P
                  Stemmer det....Men sjekk litt på PA elementer de både føles og spiller høyere med samme effekten.
                  Ofte når du senker følsomheten er det jo pga selve oppbyggingen av elementet. Og noen ganger kan elementet klare mer effekt og kan i siste ende spille høyere.

                  Men vi må heller ikke glemme at det er like mye korrupsjon ute og går på følsomhetssiden som det er på watt siden. Noen angir nok mer rett enn hva andre gjør.
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

                  Comment


                  • #54
                    ....her aner jeg et nytt avsnitt i "myter og missforstelser"

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      ....her aner jeg et nytt avsnitt i "myter og missforstelser"

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      hvorfor kun ane, når du kan ta og føle på

                      Kan ikke du sende meg nr ditt på pm? Glemte å lagre det sist.
                      Mvh
                      J. Holm
                      www.b2audio.com
                      http://facebook.com/b2audio

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by B2 Audio View Post
                        Stemmer det....Men sjekk litt på PA elementer de både føles og spiller høyere med samme effekten.
                        Ofte når du senker følsomheten er det jo pga selve oppbyggingen av elementet. Og noen ganger kan elementet klare mer effekt og kan i siste ende spille høyere.

                        Men vi må heller ikke glemme at det er like mye korrupsjon ute og går på følsomhetssiden som det er på watt siden. Noen angir nok mer rett enn hva andre gjør.
                        Basser laget for PA-bruk er laget for å flytte mye luft i store rom, ikke for å komprimere luften i en liten kasse, i en liten bilkupé. Det er jo en del PA-elementer som tåler godt over 1000 watt termisk. Men elementer for bilstereo har stort sett mye stivere/dobbel membran, er generelt mer robust laget mtp materialvalg osv, og har lengre slaglengde. Det er oftest prioritert egenskaper som gjør at høyttaleren takler et høyt lufttrykk, noe som gjerne oppstår i en basskasse som passer i en bil, spesielt om kassa er lukket.

                        Siden fysikkens lover gjør at alle høyttalere konstrueres ved å velge mellom "fokusområder" som effektivitet vs maksimalt lydtrykk vs lydkvalitet, regner jeg med at høyttalere for bilbruk ikke er laget slik de er for moro skyld.

                        I mitt hode blir PA-bass vs. Hi-Fi-bass egentlig som å sammenlikne en vanlig vifte (type "propell") med en radialvifte. Førstnevnte kan flytte større luftmengder med samme rotasjonshastighet, men får ikke bygget opp trykk på samme måte som radialvifter kan. Radialvifter kan både lage høyere trykk og tar mindre plass. Med andre ord er de begge gode i hvert sitt bruksområde, men de kan godt brukes om hverandre med brukbart resultat.

                        Det er mye "juks" med følsomhetstall, ja, men vi trenger jo ikke tro produsentens løgn, når vi kan regne ut effektivitet og følsomhet:

                        "n0" (effektivitet) = 9.64 * 10^(-10) * Fs^3 * Vas / Qes
                        SPL (følsomhet) = 112 + 10 * log("n0")

                        Jeg lukter en potensielt lang avsporing, så gidder ikke argumentere mer frem og tilbake med PA vs bil-elementer. Du vet jo selv hva som er best i bil, basert på Team B2s erfaringer osv. Hehe...

                        Edit: Omformulert litt.
                        Last edited by Miniboom; 29-07-2010, 00:47.

                        Comment


                        • #57
                          hehe, kult med litt gøyal off-topic.

                          Er helt enig med deg når det gjelder utsagnet ditt. Derfor nevnte jeg vel også i teorien i min første post.

                          Men poenget var jo snarere å se på 2 "like" elementer hvor det ene hadde en god del høyere følsomhet, da er det jo innen for en viss grense mulig å kunne få mer spl av den med høyere følsomhet ved f.esk 50 watt.

                          Hva som skjer når du tilfører mer effekt er jo en annen sak. Har selv opplevd at elementer som hadde 3 dB høyere følsomhet kun spilte 0.5 dB høyere på måleren med samme effekten.

                          Men ok, den effekten som ble tilført gjorde også at kompresjonen økte gevaldig, men det er jo en annen sak.

                          Hva som funker i forhold til ren SPL, hmm jo har vel en del erfaring der. Men av gode grunner så konkurerer jeg ikke lenger. Men noen små tips her og der kan jeg jo dele ved anledningen.

                          Konklusjonen er vel å bruke litt tid på å studere elementene og finne ut hva som bør funke til sitt bruk.

                          Peace, love and harmony
                          .
                          Last edited by B2 Audio; 29-07-2010, 04:22.
                          Mvh
                          J. Holm
                          www.b2audio.com
                          http://facebook.com/b2audio

                          Comment

                          Working...
                          X