Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte ut eller forbedre standardanlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte ut eller forbedre standardanlegg

    Advarsel: Newbie-spørsmål

    Mange av dagens nyere biler har "innebygde" anlegg, som ikke akkurat er enkle å bytte ut. Er det noen som har tips om hvordan gå til verks for å forbedre dette, uten å måtte bygge om hele dashbordet? Jeg skal nemlig bytte ut bil nå, og har lyst på en Alfa Romeo 166. Midtkonsollen ser imidlertid slik ut:


    Er det i det hele tatt mulig å f.eks. koble til eksterne forsterkere på disse?

  • #2
    Min erfaring med orginalspillere er at det ikke er linjeutgang på dem så det blir vanskelig å koble til forsterker. Løsningen mange velger da er en aktivsub som du kobler til orginalanlegget.

    Comment


    • #3
      Hvor i Drammen bor du?

      Vi kunne jo tatt en prat om hva slags alternativer du har
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Har sendt deg PM

        Comment


        • #5
          Originally posted by AudioCustom View Post
          Min erfaring med orginalspillere er at det ikke er linjeutgang på dem så det blir vanskelig å koble til forsterker. Løsningen mange velger da er en aktivsub som du kobler til orginalanlegget.
          Er det ikke en del forsterkere som har tilkobling for høyttalerkablene? Dvs ikke bruker linjeinngangen på forsterkeren... Og hva er i så fall ulempene med dette? (jeg er nemlig svært sjelden fornøyd med frontsettet i biler, og tipper jeg vil ønske å bytte ut dette, samt sette en forsterker på frontene, men ikke modde stort mer enn kanskje bygge en baffel og dempe litt).

          Comment


          • #6
            Ah, en 166! Nyyydelig bil, du kommer ikke til å angre.

            Om du vil holde den "renraset" finnes det en hel mengde italiensk snacks du kan putte inn; Hertz, Sinfoni, Audison, Celestra, Ciare, Steg, +++. De tre sistnevnte har dog ingen norsk importør dessverre

            Comment


            • #7
              Siden forrige gang har jeg gått til anskaffelse av en AR 166 (2001 2.0 TS), og er helt enig Epifant, det er en aldeles nydelig bil!! Den lyden jeg nyter mest er motorlyden Glitrende lyd, men jeg trenger jo mer etter hvert. Jeg har funnet ut at det faktisk er linjeutgang, så jeg kommer til å bygge ut standardanlegget i tiden som kommer. Planen er som følger:

              - dempe dører. Disse er ganske godt lyddempet fra før av, men det er noe som skrangler inni der. Regner derfor med at jeg kommer til å legge litt diverse av plater (kom gjerne med tips)
              - kjøpe nye høyttalere. Det er 6,5" 2-veis komponent både foran og bak, men det er høyttalerne i frontdørene som er viktigst i første omgang. Regner med å bruke 2-3000 for frontsettet. Hvordan er Hertz sine i denne prisklassen? Har jo litt lyst til å holde det italiensk når jeg først skal bygge. Og hvis jeg har lyst til å bytte ut høyttalerne bak, men ikke har lyst til å legge i like mye penger der, er det noe som går greit? F.eks. HSK 165 foran og DSK 165 bak. Eller blir det bare tull? Baksetehøyttalerne er jo kun når jeg har med andre, og stort sett kjører jeg alene.
              - forsterker. Regner med det kun blir forsterking av frontene i første omgang, siden jeg tar dette svært gradvis. Regner ikke med å bruke mer enn rundt 3 lapper på forsterker foreløpig. Litt usikker på om jeg skal kjøpe 2-, 3-, 4- eller 5-kanalers, siden jeg jo har tenkt til å bygge basskasse baki etter hvert. Men det kan kjapt ta litt tid, så jeg lurer på om det kan være bedre å oppgradere forsterker senere?

              Som sagt, mulig sub etter hvert, men det viktigste i første omgang er å bli kvitt skrangling og få god (bedre...) lyd foran.

              Comment


              • #8
                Blaupunkt har forsterkere for isotilkobling, dvs at du bruker spillerens orginale høyttalerutganger, og denne boksen gir da utganger for forsterkere, front, rear og sub osv...

                Comment


                • #9
                  Som sagt, originalspilleren har linjeutganger, faktisk både front og rear

                  Comment


                  • #10
                    Gratulerer som nybleven alfist! Meldt deg inn på www.cuoresportivo.no?
                    - Demping kjøper du fra Installbay sammen med resten. Generelt anbefales å legge et lag Vibroplast på dørmetallet for å dempe vibrasjoner og et lag SPLEN utenpå for å ta mer høyfrekvent støy.

                    - HSK 165 og DSK 165 hørtes ut som et greit valg. Jeg ville vurdert å kun kjøpe MLK 165 til å begynne med. Baksetepassasjerene dine vil høre musikken uansett, de få gangene du faktisk har baksetepassasjerer...

                    - Jeg ville også konsentrert meg om å få en bra forsterker til frontsettet i første omgang, så kan en eventuell sub+forsterkerkombo komme på et senere tidspunkt. Celestra FA275 er på 2 x 75 watt og koster 2995,-. Og den er italiensk



                    På denne måten kjøper du få, men gode komponenter hver gang, noe som bidrar til at du senere kan bygge ut eller oppgradere uten å måtte selge noen av komponentene fordi de ikke holder mål.

                    EDIT: Audison SRx 3 er også et alternativ, men litt dyrere og i mine øyne ikke like pen som Celestraen. Den har 2 x 75 watt til frontsettet og 270 watt til sub.

                    Last edited by epifant; 21-02-2008, 18:58.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Gratulerer som nybleven alfist! Meldt deg inn på www.cuoresportivo.no?
                      Hehe, har vært medlem siden før jeg kjøpte bilen (dvs. fra jeg bestemte meg for å kjøpe den)

                      Originally posted by epifant View Post
                      - Demping kjøper du fra Installbay sammen med resten. Generelt anbefales å legge et lag Vibroplast på dørmetallet for å dempe vibrasjoner og et lag SPLEN utenpå for å ta mer høyfrekvent støy.
                      Vil det ta ting som "dirrer" inni døra pga bassen i dørhøyttaleren? Høres jo ut som om noe er løst der inne...

                      Originally posted by epifant View Post
                      - HSK 165 og DSK 165 hørtes ut som et greit valg. Jeg ville vurdert å kun kjøpe MLK 165 til å begynne med.
                      Er det stor forskjell på HSK og MLK? Var jo litt dyrere enn jeg hadde planlagt... Og hva med HSK 163 vs. 165? Er det noen i Drammensområdet som selger disse så det går an å høre på dem?

                      Originally posted by epifant View Post
                      - Jeg ville også konsentrert meg om å få en bra forsterker til frontsettet i første omgang, så kan en eventuell sub+forsterkerkombo komme på et senere tidspunkt. Celestras FA275 er på 2 x 75 watt og koster 2995,-. Og den er italiensk
                      Ooooo, den var lekker!! Men nå synes jeg Audison sin ser bra ut og da

                      Takk for tips

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by addey View Post
                        Vil det ta ting som "dirrer" inni døra pga bassen i dørhøyttaleren? Høres jo ut som om noe er løst der inne...
                        Kommer an på hva som forårsaker lyden. Dersom det er et stag e.l. som klirrer mot dørpanelet vil den forsvinne mer eller mindre idet metallet den klirrer mot dempes med matter.

                        Originally posted by addey View Post
                        Er det stor forskjell på HSK og MLK? Var jo litt dyrere enn jeg hadde planlagt... Og hva med HSK 163 vs. 165? Er det noen i Drammensområdet som selger disse så det går an å høre på dem?
                        Forskjellen på HSK og MLK overlater jeg til de som har erfaring med begge, jeg nevnte det kun som et alternativ

                        Originally posted by addey View Post
                        Ooooo, den var lekker!! Men nå synes jeg Audison sin ser bra ut og da
                        Smak og behag såklart. Men etter min menig passer det best med en forsterker litt utenom det vanlige i en bil litt utenom det vanlige. Celestra kontra Audison blir litt som Alfa kontra VAG (okei, kanskje ikke SÅ ille), og det valget har du allerede tatt

                        Har siklet endel på 166 selv, da med 3.0 V6. Høy vil-ha-faktor, men da må jeg enten kvitte meg med Puntoen eller Integralen først. Eller begge

                        Comment


                        • #13
                          Tja, jeg synes nå toliteren min går helt fint, selv om treliteren selvfølgelig er vanvittig snasen! Hadde lugget litt ekstra i lommeboka for en treliter, hadde måttet betale 40-50.000 mer for en to år eldre bil da jeg kjøpte, så valget var greit når toliteren var mer enn bra nok for meg

                          Får sjekke om jeg finner noen som selger, så jeg får hørt på. Må det før jeg kvitter meg med fem lapper for høyttalere...

                          Comment

                          Working...
                          X