Tenkte jeg skulle bygge meg en basskasse, men blir litt forvirra når det kommer til bassporten.. Hva gjør de forskjellige lengdene og har utforminga noe og si?
Takker for all hjelp!
Audi 80 Coupe 1990
1stk - DEH-P88RS-II, 1 stk - Ts-C171PRS, 1stk - PRS-D420,
1stk - Ts-S101PRS, 2stk - PRS-D1200M og 2 stk - Ts-W307D2
allerførst må du finne bredden på porten du trenger for at det ikke skal bli "blåselyder"
så må du ha volumet på kassen, først da kan du finne ut hvor langt røret skal være mtp. hvem tuning frekvenz du skal ha
allerførst må du finne bredden på porten du trenger for at det ikke skal bli "blåselyder"
så må du ha volumet på kassen, først da kan du finne ut hvor langt røret skal være mtp. hvem tuning frekvenz du skal ha
Hvorvidt størrelsen på porten forårsaker blåselyder eller ei, er avhengig av tuningfrekvens også. En 4" port kan f.eks. være grei til et gitt element, med 50hz tuning. Men med 30hz tuning kan 4" bli for lite. Fordi når porten blir lenger, blir også luftmotstanden større (derav lavere tuning).
Hvorvidt størrelsen på porten forårsaker blåselyder eller ei, er avhengig av tuningfrekvens også. En 4" port kan f.eks. være grei til et gitt element, med 50hz tuning. Men med 30hz tuning kan 4" bli for lite. Fordi når porten blir lenger, blir også luftmotstanden større (derav lavere tuning).
Ikke gjør beregning selv om du ikke forstår hva du driver med
En av de vanligste måtene å ødelegge et element på er å tune kassa litt høyt, la oss si 40hz, og så spille masse musikk som inneholder mye info under 40hz. Under port-tuningen har nemmelig elementet ekstremt store utsving fordi det i praksis spiller uten kasse. Eneste måte å spille med en kasse som er høyt tunet er å kjøpe forsterker med subsonic filter (tar bort all lyd under porttuning, stilles på filteret). Fordelen med å tune høyt er mer følsomhet pr watt tilført i det området over tuningen. Fordelen med lav tuning er mer følsomhet i den alller dypeste bassen, med den følsomheten låner man fra "slagbassen". Dette var veldig enkelt forklart og trenger ikke forklares til meg av flinke folk at jeg har ikke tatt med alle forhold her.
Mitt tips er få noen som kan simuleringsprogram til å beregne dette for deg. Hvis du vil gjøre det selv så tune porten til høyest 30hz med mindre du har subsonicfilter. Dynabel beregner muligens dettte for deg om du kjøper porter og kabler der. Litt må du nok betale for servicen.
Comment