Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyttalerplassering og -vinkling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyttalerplassering og -vinkling

    Er litt i spørrehjørnet i dag merker jeg, så håper det er noen andre som er i svarehjørnet

    Jeg har lest en del om høyttalerplassering og sånt, og har sett en masse artige installasjoner. Imidlertid har jeg sett svært lite konkret om vinkling, og da gjerne avhengig av nettopp plasseringen. Går alt på "feeling" og "prøve-seg-fram-metoden", eller er det noen generelle spilleregler? Jeg har sett diskanter som peker direkte mot føreren, eller hvor hver diskant peker mot hvert sitt forsete, eller hvor diskanten peker rett opp i vinduet, osv. osv. Atter andre steder har jeg sett det bli sterkt advart mot å la diskanten peke rett opp i vinduet...

    Det samme gjelder jo for større høyttalere. Når de er plassert i døra, er det da best å peke dem opp direkte mot hodet til den som sitter på andre siden av bilen? Eller mot vinduet på motsatt side? Hva hvis man bygger kickpanels? Peker den da mot stolen på samme side av bilen, eller motsatt? Hva er fordeler og ulemper med forskjellig vinkling?

    Litt masse rotihop dette, men det går kanskje an å komme med noen fornuftige svar? Og jeg håper jo selvfølgelig det går an å si noe annet enn "prøv deg frem og se hva som høres best ut..."

  • #2
    Det er mange grunner til at du ser forskjellige plasseringer og vinklinger.

    - noen har simpelthen ikke peiling
    - andre bryr seg ikke
    - forskjellige bilmodeller, med forskjellige kupèer, dashbord, plass til elementene, vinkel på frontrute, avstand til dashbord/kickpanel, forskjeller i reflekterende/absorberende flater
    - forskjellige høyttalerelement
    - forskjellig delefrekvenser
    - forskjell i personlige preferanser.

    Alle disse faktorene avgjør hvor man plasserer (eller bør plassere) elementene. Visse ledetråder og generelle retningslinjer kan man nok utlede, men ikke før man kjenner til så mange variabler som mulig.

    Noen er ikke fornøyde før bilen er fulldempet og fyllt med kostbare komponenter, andre synes et par 6x9 i hattehylla og løse diskanter i a-stolpene er "da shit"...

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Alle disse faktorene avgjør hvor man plasserer (eller bør plassere) elementene. Visse ledetråder og generelle retningslinjer kan man nok utlede, men ikke før man kjenner til så mange variabler som mulig.
      Og det var jo disse ledetrådene og generelle retningslinjene jeg hadde håpet å få litt svar på (med trykk på "litt" Jeg er jo fullt klar over at biler er svært forskjellige... men det er jo en del likheter og!). Jeg er jo mest vant med hjemmestereo, og der er vinkling rett mot lytter svært ofte noe som gir godt resultat, og om ikke annet et godt utgangspunkt. Dette blir jo vanskeligere i bil, siden man ikke sitter i midten av bilen, og også gjerne vil dele musikken med andre...

      Kanskje noen heller har litt tips om fordeler/ulemper med forskjellig vinkling da? Og et lite tilleggsspørsmål: er det noen som velger usymmetrisk vinkling, sånn at sjåføren sitter i hovedsetet, og resten får ta det de får? Eller har det lite å si, og symmetrisk plassering er greit nok?

      Comment


      • #4
        Originally posted by addey View Post
        er det noen som velger usymmetrisk vinkling, sånn at sjåføren sitter i hovedsetet, og resten får ta det de får? Eller har det lite å si, og symmetrisk plassering er greit nok?
        DET lurer jeg også på... anyone?
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Hvor mye har vinklingen og si når det kommer til aktiv deling?
          Har hørt mye ang. dette her at man "plassere" lyden i bilen.. Ikke at den bare strømmer rundt i bilen?!?.

          Om man plasserer et par med diskanter i speilhusene slik at de peker mot midten av fremsetene, vil da det bli lettere å "plassere" lyden?

          Anyone?
          Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
          Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
          Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

          Comment


          • #6
            De som bygger såkalte "one-seat-wonders", hvor lyden kun optimeres for førerplassen, velger ofte usymmetrisk vinkling bevisst.

            Jeg hadde sannsynligvis valgt samme løsning selv dersom jeg skulle bygget noe som var så kompromissløst som mulig. Som regel er det kun meg i bilen, det er min lommebok som finansierer det hele, og 98% av passasjerene vil være fornøyd så lenge det låter bedre enn originalt

            EDIT: @NeDD: aktiv deling har i og for seg ingen betydning for vinkling og plassering, ettersom de aktuelle delefrekvensene også kan realiseres med passive filtre. Det er bare litt mer tungvint og kostbart.
            Last edited by epifant; 17-09-2007, 13:56.

            Comment


            • #7
              Originally posted by epifant View Post
              De som bygger såkalte "one-seat-wonders", hvor lyden kun optimeres for førerplassen, velger ofte usymmetrisk vinkling bevisst.

              Jeg hadde sannsynligvis valgt samme løsning selv dersom jeg skulle bygget noe som var så kompromissløst som mulig. Som regel er det kun meg i bilen, det er min lommebok som finansierer det hele, og 98% av passasjerene vil være fornøyd så lenge det låter bedre enn originalt

              Og hvor ville du i så fall vinklet?

              Comment


              • #8
                Der det låt best

                Et håpløst spørsmål å svare på over internett med andre ord, spesielt når man ikke vet noe om bilmodell, elementer, ønsket lydbilde (dybde fremfor bredde? Høyde fremfor perspektiv?) osv osv osv.

                Comment


                • #9
                  hehe, lov å prøve seg vel

                  Comment


                  • #10
                    Grunnet utsene så bygger jeg nok symmetrisk Tror ikke jeg hadde hørt forskjell på de ekstra millimeterne tweeterne hadde pekt mot meg

                    Men aktiv deling gir vell bedre lyd, når man bare skal ha et 2 veis frontsett?
                    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by NeDD View Post
                      Men aktiv deling gir vell bedre lyd, når man bare skal ha et 2 veis frontsett?
                      Og nok en gang avslører jeg uten blygsel min inkompetanse: hva er aktiv deling, og hvorfor gir dette i så fall bedre lyd enn passiv (som vel må være motstykket...)?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by NeDD View Post
                        Grunnet utsene så bygger jeg nok symmetrisk Tror ikke jeg hadde hørt forskjell på de ekstra millimeterne tweeterne hadde pekt mot meg

                        Men aktiv deling gir vell bedre lyd, når man bare skal ha et 2 veis frontsett?
                        Aktiv deling er ikke magi sånn uten videre. Aktiv deling vil ikke gjøre lyden bedre sånn uten videre.

                        Fordelen med aktiv deling er at man kan justere delefrekvenser og flankesteilheter "fritt" (ja til en viss grad da).
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          @NeDD: Både nja og tja.. Man må ihvertfall sammenlikne bananer og bananer. La oss si du har et Lotus Reference frontsett delt passivt med de medfølgende filtrene, drevet av en Audison VRx 2.250. Vil det bli bedre å droppe de passive filtrene og kjøpe enda en VRx 2.250? Det er ihvertfall godt mulig, så lenge det aktive filteret du bruker kan tilpasses elementene du bruker.

                          Men prisen vil uansett øke med ca 8000 kroner, og totalprisen vil havne på
                          23.000,-. For de pengene har du endel kremkomponenter å velge blant når pengene bare skal rekke til et 2-veis frontsett og en 2-kanals forsterker...

                          Men om du vil tro du ikke hører forskjell på en bil som er optimalisert til èn lytteposisjon kontra to, vil du vel ikke høre forskjell på aktiv og passiv deling heller?

                          Comment


                          • #14
                            Hehe.. Jeg skrev nå et på millimeter da, ikke en sitteplass i forskjell da

                            Trenger jo ikke kjøpe 2 2 kanalere, kan jo kjøpe en 4 kanaler.. Og vertfall viss 4 kanaleren har de samme målene (LxBxH) som monoblokka. Så kan det se ganske pent ut også

                            Men helt klart, forstår poenget ditt.
                            Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                            Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                            Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                            Comment


                            • #15
                              Jeg bytta ut delefilterene på mitt Fusion Jonah Lomu sett, og plugga det rett på Alpine CDA9855R spilleren min, og det spiller _mye_ bedre syns jeg.
                              det er også mye mer instillingvennlig i forhold til min bil, der midbass elementene står litt langt nede i døra sammenlignet med diskanten.

                              Men jeg må nok over på 4veis deling og få meg en mellomtone, det blir fremdeles litt vel skarp diskant.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X