Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags old school-forsterker ville du tatt med fra USA?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva slags old school-forsterker ville du tatt med fra USA?

Har lyst på en god, gammel, undervurdert (watt) og bombesikker forsterker av amerikansk fabrikat. Noe som får de fleste kjennere til å sikle, men ikke koster skjorta og buksa. Hva foreslår dere? Noen personlige favoritter?

Tenker primært en 4/6-kanaler til en aktiv front-stage og en monoblokk e.l. til en kasse med 3x 10".

Tips/forslag?

phoenix gold, soundstream, ppi, orion, zapco osv. det finnes me gromt å velge i..

Comment

En av de store, gamle Phoenix Gold-forsterkerne. Uten tvil.

Og en kjempekraftig 4- eller 2-kanals klasse AB-forsterker til subwooferne, ikke noe monoblokk!

Comment

US amps USA-800

2x400w i 4ohm
        0.006% THD
        400A sikring
        101cm lang

Også er den helt nydelig!

Comment

PG finnes det jo allerede en god del av her på berget, jeg ville heller ha sett på noe obskurt som for eksempel ZED AUDIO sin Leviathan og en Kronos. Dette er jo ikke old school, men du finner ingen andre med dette oppsette i Norge.

Eller så ville jeg sett på følgende merker:

ZAPCO
          PPI art-series
          McIntosh
          Xtant
          Orion
          Milbert
          a/d/s/ - nei ikke den de selger på Torshov
          Hifonics - noen av disse er lagd av Zed Audio

Comment

nei, PG er ganske "vanlig" her i berget men gamle PPI er feks mer sjelden husker ikke betegnelse nå men det er i samme serien som 2150 (2x150w) men de hadde en større model -den har jeg bare fingret en gang da Strandberg solgte de. Ikke mange som kan måle seg design messig -nå snakker jeg som en elektronikk nerd da..- den hadde spiss teknologi som seinere ble kopiert av mange andre merker jeg har selv prøvd å skaffe gamle PPI men ikke de store modellene desverre. PC serien er nesten like vanlig som andre sjeldne merker = finnes litt

Men som sagt PPI eldre modeller er sjeldne. Disse er forresten uten noen form for delefilter eller andre duppeditter så disse egner seg aller best til aktive systemer og faktisk de første som brukte pseudo balanserte innganger i bilstereo sammengheng...rent diskre komponenter hele veien. Faktisk tom ingen kontrol IC på switch mode power supply men en særdeles spesielt selv svingende transformator løsning som jeg aldri mer har sett i andre merker eller modeller. Jeg assosierer ofte lyden fra PPI med norske Dynamic Precision da kontrolen er helt enorm på PPI.

fant 2300 = 2x300watt husker at den er litt over halv meter langt.
            http://ampguts.com/gallery/showphoto...tside&cat=1464

De hvite var den såkalte "art serie" eller noe sånt med det er bare det som er tegnet på kjøleribben som er annerledes fra de vanlige svarte

den mest "vanlig" model er 250 og 275 som er meget gode til et frontsett system -de jeg greide å skaffe her på berget var i dårlig forfatning desverre...

Det ville du ha skaffet om du var meg....

Ellers har du også gamle Orion som skal være gode, SS måtte vært en særdeles sjelden model = ingen egentlig.... gamle US Amps også -tror engen har en eller annen sjelden USamp model som er neste 1 meter lang. Og ikke minst Adcom.

4/6 kanaler? heller 4 stk 2 kanaler=større headroom -flere kanals forsterkere er bare en dårlig kompromis med få unntak av merker og modeller...
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Har en eldre PPI forsterker(275 mener jeg å huske) liggende en plass jeg, knallbra forsterker...

Comment

Originally posted by matador View Post
                heller 4 stk 2 kanaler=større headroom -flere kanals forsterkere er bare en dårlig kompromis med få unntak av merker og modeller...
                Med frykt for å gå off topic, selv om det strengt tatt har litt med topic å gjøre, kan jeg få spørre om en utdyping?

Jeg kan være enig i at det er et dårlig kompromiss om du har en firekanals forsterker som skal kunne gi 4 x 50W på papiret, men kun har strømforsyning tilsvarende 2 x 50W, og du håper på å dra 2 x 150W ut av den brokoblet. Så klart er ikke det en gunstig løsning.

Men om du trenger f.eks. 2 x 50W til høyttalerne dine, og du har valget mellom å kjøpe en firekanals forsterker som kan gi 4 x 50W eller en tilsvarende tokanals forsterker som kan gi 2 x 50W, hvorfor er det ikke å anbefale å kjøpe firekanaleren og brokoble? Strømforsyningen bør være større på 4-kanaleren enn på tokanaleren som skal gi halvparten av effekten. Dermed mer headroom?

Prisforskjellen mellom de to forsterkerne er stort sett marginal og firekanaleren gir mer fleksibilitet. Gitt at strømforsyningen er dimensjonert for å gi X antall watt (der X er mer eller lik effekt enn du har behov for) så ser jeg ikke hvorfor det skal være en dårligere løsning å bruke en firekanals forsterker?

Jeg er kanskje litt treg når det gjelder dette.

Comment

Jeg husker jeg fikk kjøpe to av hva jeg tror var art-series forsterkere fra Audionord (mor selskapet til Hi Fi Klubben) da jeg jobbet i Hi Fi Klubben i Trondheim på 90-tallet. Den ene var en svær jævel med kabler loddet rett på printkortet i forsterkeren. Den kunne ikke brokobles da den allerede var brokoblet innvendig eller noe slikt. Den andre var en mindre sak som jeg skulle drive frontene med. Angrer som en hund på at jeg solgte dem etter bare 6mnd, men fikk ikke brukt dem og var i pengenød som skoleelev. Husker jeg ikke feil fikk jeg vel 2500 for begge, noe som var latterlig billig i forhold tilhav de kostet nye.

Comment

ja, jeg ble imponert den gangen som fatig student som bare kunne se på avstand slike forsterkere... og reparere de og self -da det kom noen som "ikke lånte seg" å reparere andre steder og Strandberg ikke ville levere service manualer -det var vel slik jeg skaffet meg min aller første PPI da en ikke var vilje til å koste det

Men ja miniboom, jeg er SSSÅÅÅÅ enig med deg: -du er treig når det gjelder dette OG.... men jeg synes du er jævla ålreit uansett hva de andre sier...

men med litt off-topic så er det for det meste -for det meste og ikke alle- som måler effekten i en 4 kanaler med en kanal av gangen eller gjerne med noen få frekvenser. Det ses også i stereo forsterkere men det er mer unntaket enn regelen og dette baseres først og fremst fordi en 2 kanaler har større kjøle areal som kan faktisk hjelpe å holde temperaturen nede når power supply + 2 kanalers jobber maksimalt... De aller fleste 4 kanaler -og igjen: ikke alle- har mindre kjøle areal enn det som tilsvarer 2 stk 2 kanaler...

Ellers er min egen erfaring at 2 stk 2 kanaler gir like mange eller faktisk flere fordeler og muligheter enn en enkelt 4 kanaler. Den mest påfallende "ulempen" med en 4 kanaler er at om en kanal feiler/går i stykker/blir defekt -så dør helle sjuiten faktisk.... det blir som om reserve hjulet punkterer og dette forhindrer deg i å kjøre videre med de andre 4 hjula som bilen står på faktisk...
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Jeg har fremdeles bildet av en sølvgrå BMW M5 tilhørende en engelsk kis. Alcantara i interiøret, separat D/A-konverter og tre enorme 2-kanals forsterkere (Image Dynamics?) i bagasjerommet... Uhyrlig pen layout med de avlange ampene som lå ved siden av hverandre på langs og strakte seg inn under basskassa ved bakseteryggen... Dette var vel tidlig på eller midten av 90-tallet tror jeg. Skulle gjerne gjort noe av det samme selv, bare med 4-kanalere så man hadde nok kanaler til aktiv deling, rearfill, kanskje senterkanal +++.

Men først må jeg få ut fingeren og faktisk få bestemt meg for komponenter...

Mitt valg ville nok vært PPIs 6-kanaler i PC-serien. Eller den største McIntosh 6-kanaleren... Eller...

Comment

epifant, last opp bildet. Jeg ble ganske nysgjerrig på den løsninga
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Har det kun i hodet dessverre, det glemte jeg jo å si... Lurer på om ikke reportasjen stod i Bilsport eller noe slikt. Har selvsagt selvsagt gitt bort hele den digre haugen jeg hadde.

Comment

Du får legge hodet oppå en kopimaskin da :O

Men nok om det :P
                            Ville ikke TS ha et merke som var undervurdert? PPI og PG har vell aldri vært undervurdert?

a/d/s har vell vært undervurdert. Men før i tiden var det jo bra.
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Undervurdert (watt) står det, altså at den yter mer enn den har oppgitt på papiret, ikke undervurdert slik at folk tror den er dårligere enn den egentlig er...

Ta i så tilfelle med en Orion Comcept 97.3 hjem, den er superskjelden, kul og yter "noe" mer enn den halve watten den er oppgitt til i 4ohm Kan også lastes "litt" ned :P

2 x 0.5W @ 4 ohms
                              2 x 1W @ 2 ohms
                              2 x 2W @ 1 ohms
                              2 x 4W @ 0.5 ohms
                              2 x 8W @ 0.25 ohms
                              2 x 16W @ 0.125 ohms
                              2 x 32W @ 0.0625 ohms
                              2 x 64W @ 0.0312 ohms

[URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Working...
                              X