Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårligere mellomtone - hva kan det komme av?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dårligere mellomtone - hva kan det komme av?

    Sist jeg konkurrerte i Drammen fikk jeg mye skryt for mellomtona mi,
    det var det klart beste frekvensområdet i bilen. Men nå fikk jeg mye trekk!
    Lurer på hva dette hovedsaklig kan komme av. Dette har jeg endra på siden sist:

    *Spillerbytte: Alpine 9855r > Pioneer P88RS-II
    *Forsterker: Alpine MRP-F200 > Genesis Stereo 100
    *Vinkling: Sist spilte de rett ut fra døra, nå med litt vinkel
    *Justering: Er blitt gjort mye mer 'tweaking' med spilleren
    *Har blitt lagt en del dempemateriale for høyttalerne bak

    ^ Hvilke av disse faktorene har mest sannsynlig endra på lyden?
    Dommeren forklarte det som at mellomtonen hørtes litt vel varm ut,
    for lite åpen/detaljert "...som om det ligger ett teppe foran høyttaleren"
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Var det samme dommeren da? Siden du lister opp variabler
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Tipper du mangler energi i området rundt 1kHz.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haakon O View Post
        Var det samme dommeren da? Siden du lister opp variabler
        Nei det var det ikke. Åssen det? Fikk 26/30 poeng sist, nå var det bare 18 eller noe - selvfølgelig kan ikke det
        sammenlignes i så stor grad pga. forskjellige dommere, men fikk mye skryt av den sist - men kritikk denne gangen.

        Jeg mistenker kanskje at dempematerialene er synderen,
        men kan det ha noe med forsterker/spiller-bytte å gjøre?

        Originally posted by Legatia View Post
        Tipper du mangler energi i området rundt 1kHz.
        Du tror det? Hva tror du det skyldes? Tony dempa 1.25khz ganske mye, -5 på venstre, og -3 på høyre side. Fikk aldri spurt hvorfor...
        Last edited by TakeTheTime; 11-07-2010, 14:08.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Det er nå jeg helst skal bite meg i underleppa og kanskje aller helst holdt kjeft....
          men..... "varm" mellomtone??
          Hva betyr det?
          Du har listet opp mange variabler, men jeg tror ikke du skal undervurdere hvor forskjellig dommere oppfatter lyd.
          Hva synes du selv da?

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Det er nå jeg helst skal bite meg i underleppa og kanskje aller helst holdt kjeft....
            men..... "varm" mellomtone??
            Hva betyr det?
            Du har listet opp mange variabler, men jeg tror ikke du skal undervurdere hvor forskjellig dommere oppfatter lyd.
            Hva synes du selv da?

            Mvh
            Dag Johansen
            Varm blir kanskje litt feil utrykk, men tror dommeren (Joakim) mente at den var litt bortgjemt/lite detaljert. Skjønner?
            Vel, når jeg hørte etter på et par mannlige stemmer så skjønte jeg etterhvert hva han snakka om...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Originally posted by TakeTheTime View Post
              Varm blir kanskje litt feil utrykk, men tror dommeren (Joakim) mente at den var litt bortgjemt/lite detaljert. Skjønner?
              Vel, når jeg hørte etter på et par mannlige stemmer så skjønte jeg etterhvert hva han snakka om...
              "bortgjemt/ lite detaljert" er et mye bedre utrykk!
              Høres ut som om du mangler nivå i hele eller deler av mellomtoneregistret.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Originally posted by TakeTheTime View Post
                Du tror det? Hva tror du det skyldes? Tony dempa 1.25khz ganske mye, -5 på venstre, og -3 på høyre side. Fikk aldri spurt hvorfor...
                Blir jo skudd ifra hofta, men når du forklarer at det låter varmt og som om det er et teppe foran høyttaleren, så mangler det nok energi i øvre register av mellomtonen.
                Men du kan jo også prøve å dempe nedre registeret av mellomtonen litt. Prøv å dempe 200-600 litt, se om det hjelper.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Ok, da har jeg litt å teste meg frem på - men er fortsatt ganske dårlig til å høre om det hjelper noe særlig...
                  Men altså ingen som tror det kan ha noe at jeg har festa endel slikt inntil ytterblekket bak magneten?
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    vinklingen kan jo ha variert litt, tweekinga kan du jo ha gjort "feil" så resten overdøver etc.
                    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

                    Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

                    Comment


                    • #11
                      tviler på at det har noe med skumgummien bak magneten å gjøre men hadde jeg vert deg så hadde jeg fjernet den da disse trekker til seg vann og kan bli en potensiell rustfare dersom det er rett på ytterblekket.
                      Mvh Tony Andrè
                      Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                      Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er overbevist om at dette utelukkende dreier seg om justering. Siden forrige bedømming har du byttet forsterkere, byttet diskanter, byttet spiller e.t.c. Til og med en annen dommer var på plass. Hva scoren angår er jeg helt enig i poenggivningen

                        Kom deg ut i bilen og lek. Vil du ha erfaring er det eneste veien å gå! Man blir ikke vinner av å kun lese på et forum
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Fryd1lund View Post
                          vinklingen kan jo ha variert litt, tweekinga kan du jo ha gjort "feil" så resten overdøver etc.
                          Mye mulig, skal bytte til 6.5" nå - og da tror jeg at jeg kommer til å la de spille rett ut.

                          Originally posted by Toby91 View Post
                          tviler på at det har noe med skumgummien bak magneten å gjøre men hadde jeg vert deg så hadde jeg fjernet den da disse trekker til seg vann og kan bli en potensiell rustfare dersom det er rett på ytterblekket.
                          Nei, det er to lag med B2-matter under der igjen. Men tror allikevel jeg kommer til å fjerne det etterhvert...

                          Originally posted by Tony View Post
                          Jeg er overbevist om at dette utelukkende dreier seg om justering. Siden forrige bedømming har du byttet forsterkere, byttet diskanter, byttet spiller e.t.c. Til og med en annen dommer var på plass. Hva scoren angår er jeg helt enig i poenggivningen

                          Kom deg ut i bilen og lek. Vil du ha erfaring er det eneste veien å gå! Man blir ikke vinner av å kun lese på et forum
                          Stikker en tur ut nå jeg.
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Hmm.. Nå tråkker jeg sikkert på noen tær, men uansett hvem som leser dette, oppfatt det som konstruktiv kritikk der det trengs please...

                            Jeg skriver normalt sett ikke på forumet om ting som omhandler bedømming av en konkret bil og jeg skal/bør heller ikke gjøre det, men føler jeg må bringe noen ting på bane, for å få frem noen viktige poeng her.

                            -Håper det er greit for deg Simen, at jeg bruker direkte eksempler fra bilen din, siden det er det du spør om.

                            At en deltaker lurer, når han ved en konk får 26/30 på mellomtone og i neste konk får 18/30 er veldig forståelig! Uten å vite hva dommer 1 la til grunn for "26" så vil jeg tørre påstå at det er alt for høyt, selv om det har blitt forandret mye siden den gang. OM man fortjener 26poeng skal det være så nære perfekt som det nesten er mulig å komme og det er ikke bare bare å få til. At det noen ganger gis for høye poeng kan skyldes flere ting, ikke nødvendigvis at dommerne har så forkjellig oppfatning av lyd, men behov for å differensiere mellom biler, eller at man har gitt en bil som låter "dårligere" for høye poeng tidligere i bedømmingen og må sørge for at riktig bil vinner. Det er tross alt viktigst! Vet ikke hva du fikk av score på de andre punktene sist, men aner meg at det generelt lå høyere enn hva jeg ga deg..? En uting som lenge har blitt gjort er at veldig mange dommere gir aaaalt for høye poeng for å slippe "mas" fra deltakere om at scoren er for dårlig bla. Hvis man leser regelboka, så er ikke 18poeng elendig, men faktisk 3 poeng over "average".

                            MEn for å spore inn på bilen igjen:
                            Det er nok mere enn bare litt justering som skal til for å komme til himmelen med 2-veis konfigurasjon med midbassen nede i døra og diskanten oppe på dashen. (tenker da på å få en "26" mellomtone med ditt oppsett)
                            Diskanten du bruker er ikke glad i å deles lavt i frekvens, så det vil lett bli ett "hull" i gjengivelsen i overgangen mellom midbass/diskant som må deles oppe ved 4-5khz. Skal i denne posten holde meg langt unna å anbefale utstyr for det blir feil, men uansett justering vil det aldri bli noe "perfekt" mellomtone uten noe som hjelper den diskanten å møte midbassen bedre.
                            Du har bra komponenter, så det er ikke der den største utfordringen ligger, men sammensetning/kombinasjonen av komponenter er problemet slik jeg ser det. Det er her erfaring og kunnskap spiller en stor rolle og eneste måten å skaffe seg erfaring er ved å "erfare".

                            Anng. bedømmingen i går så spiller diskanten din bra i øvre deler av frekvensområdet, midbassen spiller helt ok og samme med suben, men mellomtonen var "ikke tilstede" slik at det låter tynt i diskant og "hult" i mellomtoneområdet. (hold handa foran munnen og snakk så har man omtrent det jeg mener) Hva det kommer av er nok en kombinasjon av flere parametre, så som at midbass/mellomtone og faktisk også noe av nedre diskantområdet spiller rett i leggen og blir dempet kraftig av det, samt justering av sakene. Noe av dette kan kompenseres for, men man kan ikke justere seg til himmelen om ikke flere parametre ligger i bunnen. Man kan "true" en bil til å spille noe den kanskje ikke er laget for å klare, det vil da låte truet og går på bekostning av andre ting, så det er heller ikke veien å gå. En diskant som klarer å gjengi lavere frekvenser er en vei å gå, eller du kan putte på en mellomtone (3-4") og ha 3-veis, eller du kan montere midbassen din opp. Enkleste er selvfølgelig det første..
                            Viktig å få frem her at det ikke er nødvendig å bygge om hele bilen for å få god lyd! Er ikke det jeg mener, men spørsmålet i denne tråden er hva som kan gjøres eller hva som er årsak.
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Delefrekvens.

                              Mulig at noen har skrevet det før, men delefrekvensen mellom Dskant og melomtone er viktig å tenke på.
                              I et 2-veis oppsett som du har, kan det være bedre å "miste" litt høyde på lydbildet, ved å la mellomtonen spille litt høyere i frekvens, og da diskanten det samme.
                              Husk en dommer bedømmer ikke hvordan din mellomtonehøytaler spiller, men hvordan mellomtone registeret låter (200- 3000Hz).
                              Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                              Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                              post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                              Comment

                              Working...
                              X