Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårligere mellomtone - hva kan det komme av?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Joakim View Post
    Hmm.. Nå tråkker jeg sikkert på noen tær, men uansett hvem som leser dette, oppfatt det som konstruktiv kritikk der det trengs please...

    Jeg skriver normalt sett ikke på forumet om ting som omhandler bedømming av en konkret bil og jeg skal/bør heller ikke gjøre det, men føler jeg må bringe noen ting på bane, for å få frem noen viktige poeng her.

    -Håper det er greit for deg Simen, at jeg bruker direkte eksempler fra bilen din, siden det er det du spør om.

    At en deltaker lurer, når han ved en konk får 26/30 på mellomtone og i neste konk får 18/30 er veldig forståelig! Uten å vite hva dommer 1 la til grunn for "26" så vil jeg tørre påstå at det er alt for høyt, selv om det har blitt forandret mye siden den gang. OM man fortjener 26poeng skal det være så nære perfekt som det nesten er mulig å komme og det er ikke bare bare å få til. At det noen ganger gis for høye poeng kan skyldes flere ting, ikke nødvendigvis at dommerne har så forkjellig oppfatning av lyd, men behov for å differensiere mellom biler, eller at man har gitt en bil som låter "dårligere" for høye poeng tidligere i bedømmingen og må sørge for at riktig bil vinner. Det er tross alt viktigst! Vet ikke hva du fikk av score på de andre punktene sist, men aner meg at det generelt lå høyere enn hva jeg ga deg..? En uting som lenge har blitt gjort er at veldig mange dommere gir aaaalt for høye poeng for å slippe "mas" fra deltakere om at scoren er for dårlig bla. Hvis man leser regelboka, så er ikke 18poeng elendig, men faktisk 3 poeng over "average".

    MEn for å spore inn på bilen igjen:
    Det er nok mere enn bare litt justering som skal til for å komme til himmelen med 2-veis konfigurasjon med midbassen nede i døra og diskanten oppe på dashen. (tenker da på å få en "26" mellomtone med ditt oppsett)
    Diskanten du bruker er ikke glad i å deles lavt i frekvens, så det vil lett bli ett "hull" i gjengivelsen i overgangen mellom midbass/diskant som må deles oppe ved 4-5khz. Skal i denne posten holde meg langt unna å anbefale utstyr for det blir feil, men uansett justering vil det aldri bli noe "perfekt" mellomtone uten noe som hjelper den diskanten å møte midbassen bedre.
    Du har bra komponenter, så det er ikke der den største utfordringen ligger, men sammensetning/kombinasjonen av komponenter er problemet slik jeg ser det. Det er her erfaring og kunnskap spiller en stor rolle og eneste måten å skaffe seg erfaring er ved å "erfare".

    Anng. bedømmingen i går så spiller diskanten din bra i øvre deler av frekvensområdet, midbassen spiller helt ok og samme med suben, men mellomtonen var "ikke tilstede" slik at det låter tynt i diskant og "hult" i mellomtoneområdet. (hold handa foran munnen og snakk så har man omtrent det jeg mener) Hva det kommer av er nok en kombinasjon av flere parametre, så som at midbass/mellomtone og faktisk også noe av nedre diskantområdet spiller rett i leggen og blir dempet kraftig av det, samt justering av sakene. Noe av dette kan kompenseres for, men man kan ikke justere seg til himmelen om ikke flere parametre ligger i bunnen. Man kan "true" en bil til å spille noe den kanskje ikke er laget for å klare, det vil da låte truet og går på bekostning av andre ting, så det er heller ikke veien å gå. En diskant som klarer å gjengi lavere frekvenser er en vei å gå, eller du kan putte på en mellomtone (3-4") og ha 3-veis, eller du kan montere midbassen din opp. Enkleste er selvfølgelig det første..
    Viktig å få frem her at det ikke er nødvendig å bygge om hele bilen for å få god lyd! Er ikke det jeg mener, men spørsmålet i denne tråden er hva som kan gjøres eller hva som er årsak.
    Ja det er selvfølgelig helt greit!

    Takk for en lang og fin forklaring igår, og litt ekstra utdyping på dynabel idag.
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å bytte ut diskanten min, men jeg får teste
    Tang Band 2" på dashen og Polk Audio SR6500 i døra. Da kan jeg hvertfall
    dele mye lavere, og midwoofern vil forhåpentligvis ikke spille "med et teppe
    foran seg" selvom den står litt nede i døra. Skal da kunne gå greit å la den
    spille opp mot maks 1khz? Så får jeg forsøke å "dra det opp" med TB'en...

    Jeg hadde egentlig mest lyst til å bruke fullt SR-frontsett, ikke bare fordi jeg liker Polk
    men også fordi nesten alle (føler jeg) skal ha TB om dagen. Men du klarte å overtale
    meg til å hvertfall PRØVE 2" fulltona, så får vi se hva jeg tror om Tang Band etterpå.
    Skulle jeg brukt Polk-sett så måtte det blitt treveis, med 5.25" og diskant på dashbord
    og SR6500-midwooferen som ren midbasser, montert i døra slik SR5250 står for øyeblikket.
    Alternativt kunne jeg hørt hvordan 6.5" hadde funka sammen med den tilhørende diskanten.
    Skal gå tilbake til ingen vinkling i døra - ikke bare virka det som at det funka bedre uten,
    men jeg fikk også antakelig en refleksjon fra høyre side (via sideruta) pga. dette!

    Men som sagt så får vi se hva det blir til når jeg har prøvd 2",
    kan godt hende jeg ender opp med Polk midbass og TB-fulltone!

    Originally posted by Audio-art View Post
    Mulig at noen har skrevet det før, men delefrekvensen mellom Dskant og melomtone er viktig å tenke på.
    I et 2-veis oppsett som du har, kan det være bedre å "miste" litt høyde på lydbildet, ved å la mellomtonen spille litt høyere i frekvens, og da diskanten det samme.
    Husk en dommer bedømmer ikke hvordan din mellomtonehøytaler spiller, men hvordan mellomtone registeret låter (200- 3000Hz).
    Ja jeg har tenkt mye på det, og prøvd de fleste alternativer.
    Skal prøve å justere mer på det, men hovedproblemet er jo
    at plasseringen av midwoofer på venstre side er for dårlig
    iforhold til å dele den noe særlig høyt - mister detaljer/go'klang.

    Typiske frekvenser jeg har delt ved er 2, 2.5 og 3.15khz,
    men jeg bør ikke presse diskanten så langt under 2khz.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #17
      Men en ting jeg har sett mange plasser, er at du er velig fornøyd med lyden i bilen din. Men du vil ha bedre fordi noen sier det ikke er "bra nokk" for full score.
      En ting som jeg kanskje merker blir litt glemt er at det som faktisk er viktigst er at du er fornøyd.

      Er du ikke fornøyd kan jeg skjønne hvorfor du laget tråden her.
      Mvh Even S. Jensen
      Tlf 41091189
      Digital Designs, nothing is even close!

      Comment


      • #18
        Originally posted by evensvee View Post
        Men en ting jeg har sett mange plasser, er at du er velig fornøyd med lyden i bilen din. Men du vil ha bedre fordi noen sier det ikke er "bra nokk" for full score.
        En ting som jeg kanskje merker blir litt glemt er at det som faktisk er viktigst er at du er fornøyd.

        Er du ikke fornøyd kan jeg skjønne hvorfor du laget tråden her.
        Du har et poeng, Even. Er jo egentlig fornøyd med lyden selv, låter jo absolutt fortreffelig og bra nok for meg.
        MEN, det er ny konkurranse i Drammen om en måned og en uke og jeg vil forbedre det til da - derfor denne tråden.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #19
          Ikke forbedre deg for mye da :P
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Originally posted by tmolberg View Post
            Ikke forbedre deg for mye da :P
            Hehehe. Hvorfor ikke?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #21
              Si det... Da taper jeg. Men bare vent du. Har nok et lite triks oppi ermet. Det forblir en hemmelighet for nå, så skal vi se om planen min går i boks.
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #22
                Originally posted by tmolberg View Post
                Si det... Da taper jeg. Men bare vent du. Har nok et lite triks oppi ermet. Det forblir en hemmelighet for nå, så skal vi se om planen min går i boks.
                Ses i Drammen da! Men all spøk til side, jeg deltar mest for min egen del jeg - ikke for å slå "konkurrenter".
                Forresten så må jeg klare opp i en ting, jeg fikk IKKE 26 poeng på mellomtone sist - fikk 25.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #23
                  Hehe Ser ut som mellomtonen er djevelen som ødelegger for hele gjengen her. Fikk 18 selv men er stort sett fornøyd. Jeg vet hvor problemet ligger og hvordan jeg skal rette oppi dette. Eneste som gjenstår er innkjøp av en stykk forsterker (Har en jeg ser på, holder fremdeles hemmelig ;p) samt kanskje bytte spiller til noe mer eksotisk, 3veis aktiv deling eller lignende, må nesten se det an om jeg skal kjøre ghetto aktiv deling eller skikkelig
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by tmolberg View Post
                    må nesten se det an om jeg skal kjøre ghetto aktiv deling eller skikkelig
                    hva mener du med det? dele på amp eller eksternt filter?
                    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                    Comment


                    • #25
                      Dele diskant + mellomtone (i dashen) på delefilter også ta mellombassen på forsterker også subben på forstker
                      Så det blir diskant + mellontone, mellombass, subbass som blir aktivt. Har ikke spiller som kan dele aktivt 3 veis + sub
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by tmolberg View Post
                        Dele diskant + mellomtone (i dashen) på delefilter også ta mellombassen på forsterker også subben på forstker
                        Så det blir diskant + mellontone, mellombass, subbass som blir aktivt. Har ikke spiller som kan dele aktivt 3 veis + sub
                        Tenkte tanken selv en stund, ulempen er jo da at man ikke får tidskomp mellom diskant og mellomtone. Men nå foreløpig så tenkte jeg skulle prøve fulltoner og droppe diskant

                        Comment


                        • #27
                          Om du har mulighet kan du jo montere mellomtonen først, og deretter montere diskanten der den låter best. I riktig fase, lizm. Trenger ikke tidskomp mellom de elementene da, egentlig. I alle fall ikke i min enkle verden.

                          Comment


                          • #28
                            Her blir det nok 6.5" og 2" + subwoofer i første omgang, gidder ikke no halvveis fireveis deling.
                            Senere går jeg nok over til fullt treveis frontsett, men da skal jeg ha ny spiller og 2-kanaler (Genesis).
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment

                            Working...
                            X