Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om vinkling av diskant+ div. spørsmål

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål om vinkling av diskant+ div. spørsmål

Har tenkt å flytte diskantene opp på dashbordet fra dørene. Vil ikke bruke diskanthusene som fulgte med, har derfor tenkt å støpe og trekke om A-stolpene.

Har et par spørsmål: Hvordan skal jeg vinkle diskantene? Skal begge peke over mot sjøførstolen eller rett ut fra dørtrekket?

Etter at TTT hjalp meg med stille inn anlegget syntes jeg lyden har blitt mye bedre. Da jeg delte passivit syntes jeg at midbassen slo mye hardere. Selv om den er mer presis nå savner jeg den punchen. Hvordan stiller jeg inn dette selv om jeg vil ha god lyd med litt punch samtidig at bassen er presis når jeg skrur opp volumet.

Har sett litt på et sånt kalbreringskit(KTX-100EQ) til spilleren min Alpine CDA-9887R, har lest litt om det også etter å ha søkt litt. Er det verdt det for sånne som meg som ikke har all verden med erfaring med instillinger osv? Vil bassen være tam og presis med et slikt kalibreringskit?
    Last edited by gooner87; 25-07-2010, 13:59.

Tror du kan sikte inn vinklinga så de treffer taket midt over baksetene cirka. Vestre vil da være mye mer on-axis, men det gjør nok ikke noe - du unngår refleksjoner. Angående midbassen så skjønner jeg ikke helt hva du mener, men du kan jo prøve å booste litt med EQ rundt 63 eller 80hz - se om det hjelper? Du kan bare ringe meg så kan jeg guide deg, hvis du ikke vet hvordan du gjør det. Er forresten glad for at du vil flytte diskanten.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
      Tror du kan sikte inn vinklinga så de treffer taket midt over baksetene cirka. Vestre vil da være mye mer on-axis, men det gjør nok ikke noe - du unngår refleksjoner. Angående midbassen så skjønner jeg ikke helt hva du mener, men du kan jo prøve å booste litt med EQ rundt 63 eller 80hz - se om det hjelper? Du kan bare ringe meg så kan jeg guide deg, hvis du ikke vet hvordan du gjør det. Er forresten glad for at du vil flytte diskanten.
      Det jeg mente med midbassen er at jeg vil at den skal slå litt hardere. Vil ha mer trykk fra den. Har trykket litt på spilleren nå for å bli kjent med den Lar det spille som det er nå til jeg får en ny kasse fra Dag Johansen.

Hva syntes egentlig folket om det kalbreringskitet? Noen som vet hvor man får kjøpt det billigere?

Comment

Ja gjør det du. Vi kan sikkert møtes igjen (må jo se kassa ) så kan jeg prøve å justere litt igjen - se hva jeg får til. Men husk at frontsettet må bli innspilt da.

Men du vil mest sannsynelig få litt bedre midbass av det vi snakka om også - det dørtrekket var jo ikke solid.
        Har lært at jo hardere/fastere høyttalerne sitter, des bedre punch og midbass får du fra den.
        Grunnen er jo det at (hele) høyttaleren ikke flytter noe på seg når den "sparker fra seg"
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Ja gjør det du. Vi kan sikkert møtes igjen (må jo se kassa ) så kan jeg prøve å justere litt igjen - se hva jeg får til. Men husk at frontsettet må bli innspilt da.

Men du vil mest sannsynelig få litt bedre midbass av det vi snakka om også - det dørtrekket var jo ikke solid.
          Har lært at jo hardere/fastere høyttalerne sitter, des bedre punch og midbass får du fra den.
          Grunnen er jo det at (hele) høyttaleren ikke flytter noe på seg når den "sparker fra seg"
          Ja, har ikke tørt skru opp for fullt. Har latt det spille i cirka 20 timer nå. Lar det spille seg inn et par timer til.

Skal få dempet dørtrekkene også.

Comment

Kan si meg enig med den å feste høytaleren direkte til dørmetallet med MDF-ring imellom, kan riktig nok anbefales fremfor å feste i dørtrekket ja
            Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

Comment

Originally posted by daywalk3r View Post
              Kan si meg enig med den å feste høytaleren direkte til dørmetallet med MDF-ring imellom, kan riktig nok anbefales fremfor å feste i dørtrekket ja
              Ja jeg har gjort det slik (cirka) - satt rett i døra med en MDF plate,
              også tredde jeg dørtrekket utenpå slik at hullet traff høyttaleren:

Jeg følte også at MDF-plater var mye bedre en sponplater.
              Azhar: Vanskelig å fjerne den braketten på døtrekket ditt?
              Last edited by TakeTheTime; 26-07-2010, 15:57.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Ja jeg har gjort det slik (cirka) - satt rett i døra med en MDF plate,
                også tredde jeg dørtrekket utenpå slik at hullet traff høyttaleren:

Jeg følte også at MDF-plater var mye bedre en sponplater.
                Azhar: Vanskelig å fjerne den braketten på døtrekket ditt?
                Da skal jeg prøve å gjøre det slik jeg også

Vanskelig blir det ikke, tar frem vinkelsliperen og kapper den bort og filer ned kantene

Hvor kan jeg få kjøpt MDF plate eller ringer?

Comment

Snakke med Dag Johansen eller dra til din lokale trevareforhandler og kjøpe MDF. Ringer er relativt lett å lage. Enten med fres (For fin finish) eller med stikksag hvis de ikke skal vises. Anbefaler fres da. Hvis du vil ha ferdiglagte ringer kan installbay hjelpe deg med det, hvis du vil ha custom kan Dag Johansen hjelpe deg med det.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by tmolberg View Post
                    Snakke med Dag Johansen eller dra til din lokale trevareforhandler og kjøpe MDF. Ringer er relativt lett å lage. Enten med fres (For fin finish) eller med stikksag hvis de ikke skal vises. Anbefaler fres da. Hvis du vil ha ferdiglagte ringer kan installbay hjelpe deg med det, hvis du vil ha custom kan Dag Johansen hjelpe deg med det.
                    Takk for svar. Har ikke fres får vel bruke stikksaga da eller prøve en av de lokale bilstereosjappene og se om dem selger noen slike ringer.

Regner med at maxbo selger MDF-plater.

Comment

Originally posted by tmolberg View Post
                      Stemmer det, var Dag som skjærte ut de på bildet faktisk.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Stemmer det, var Dag som skjærte ut de på bildet faktisk.
                        Skal høre med Dag når jeg skal opp til han neste gang

Comment

Var innom Møller for å kjøpe nye deksler for hvor orginale diskanten sitter. Den som sitter på hver dør nå er ødelagt av forrige eier som har brukt sikafix for å støpe diskanthus. Fikk beskjed om at jeg må ha helt nye dørtrekk. Dette er noe jeg tviler på siden jeg har snakket med han samme karen et par ganger og hver gang har han kommet med feilinformasjon. skal til en anen Møller butikk imorgen. Har og sett disse dekselene hos bilopphugger, håper bare at dem passer.

Hvis jeg må ha nye dørtrekk Vurderer derfor å kjøpe dørtrekk hvor jeg kan ha treveis komp.sett istedet. Må jeg da gå over til en 5-kanaler for å dele aktivt?

Comment

Originally posted by gooner87 View Post
                            Var innom Møller for å kjøpe nye deksler for hvor orginale diskanten sitter. Den som sitter på hver dør nå er ødelagt av forrige eier som har brukt sikafix for å støpe diskanthus. Fikk beskjed om at jeg må ha helt nye dørtrekk. Dette er noe jeg tviler på siden jeg har snakket med han samme karen et par ganger og hver gang har han kommet med feilinformasjon. skal til en anen Møller butikk imorgen. Har og sett disse dekselene hos bilopphugger, håper bare at dem passer.

Hvis jeg må ha nye dørtrekk Vurderer derfor å kjøpe dørtrekk hvor jeg kan ha treveis komp.sett istedet. Må jeg da gå over til en 5-kanaler for å dele aktivt?
                            Skal du ha 3-veis frontsett og dele det aktivt trenger du en spiller som greier å dele aktivt, helst da 4 veis siden du vil ha sub i tillegg til 3-veis forran.
                            Går sikkert ann å bruke en spiller som bare deler aktivt 3-veis og bruke no pre-out fra forsterkeren osv osv, men det blir mer "gettoløsning" (Ref.: tmolberg!) enn jeg liker

Du trenger også en effektkanal til hver av høyttalerene, slik at du trenger en 6kanaler til frontsettet, eller 3 stk 2kanalere.. you get teh drift
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Originally posted by ugn View Post
                              Skal du ha 3-veis frontsett og dele det aktivt trenger du en spiller som greier å dele aktivt, helst da 4 veis siden du vil ha sub i tillegg til 3-veis forran.
                              Går sikkert ann å bruke en spiller som bare deler aktivt 3-veis og bruke no pre-out fra forsterkeren osv osv, men det blir mer "gettoløsning" (Ref.: tmolberg!) enn jeg liker

Du trenger også en effektkanal til hver av høyttalerene, slik at du trenger en 6kanaler til frontsettet, eller 3 stk 2kanalere.. you get teh drift
                              Takk for svar.

Da dropper jeg den tanken, har nettopp kjøpt ny spiller og frontsett. Blir fort mye spenn

Comment

Working...
                              X