Announcement

Collapse
No announcement yet.

erfaringer 10" vs 12" vs 15" subber ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• erfaringer 10" vs 12" vs 15" subber ?

hei er ny på forumet, men har lenge lurt på en ting, 10, 12 eller 15 tommers subber i bil ?
    vet dette har veldig mye med hvor mye effekt man putter inn på vær enkelt subb osv.
    har selv ingen bil å ha anlegg i foreløbig, enda noen månder igjen til den store dagen

har hørt at 15 kan bli litt treg på fortslående bass, at den henger etter osv ? noen som har fasit på det?
    er klar over at jo større element jo mer luft flyttes.

men la oss si vi tar power stage 1 serien til rf-audio, så tar vi 3 stk 10" og 2 stk 15" og gir begge så mye watt de vill ha, har optimal kasse til begge, hva vill da spille best ?

kan noen også fortelle fordeler ulemper med 10, 12 og 15 toms subber ?
    hva er lettest å få til å spille dypt ? liker dyp bass

legger med en ilustrasjonsbilde jeg laget i paint. rundingene i (a) er 100%, rundingene i (b) er 120%, og rundingene i (C) er 150% dette vill tilsvare 10",12" og 15" subber, og "basskassen" er nyaktig like stor.

trykk på bilde får større bilde.

takker på forhold får alle svar
    og gleder meg til å bestille anlegg
    | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

Hei og velkommen til forumet!

Originally posted by young-b View Post
    har hørt at 15 kan bli litt treg på fortslående bass, at den henger etter osv ? noen som har fasit på det?
    er klar over at jo større element jo mer luft flyttes.
    Dette er nok feil så lenge forsterkeren klarer å drive subben fullt ut + at kabler osv. ikke er til de grader underdimensjonert.

Originally posted by young-b View Post
    hva er lettest å få til å spille dypt ? liker dyp bass
    2x 15" blir nok best da.
    Hva med en stykk 18"?
    Last edited by TakeTheTime; 29-07-2010, 02:02.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
      Hei og velkommen til forumet!

2x 15" blir nok best da.
      Hva med en stykk 18"?
      Jo takk takk

Var ikke tenkt at de tegningene va får "min" bil, men var bare en "tanke på ark"
      har ikke bil enda, så får se hvor mye plass man har, 18" høres veldig sykt ut ! men e typen til å være "gal" nok

bor ikke i den største byen akoratt, og det er bare 2 forhandlere av bilstereo, så går mye i rf, pioneer, kicker, mtx og litt polk audio. Har selv lyst på noe annet en det alle andre har
      vurderer å bestille forsterkere fra usa (sonicelectronix.com) er vell litt å spare der på det ? noen som har erfaringer ? eventuelt tips om andre sider ?

har siklet på orion sine hcca subber, men har jo aldri hørt eller sett noe fra de, er det å anbefale ?

Comment

Velkommen til forumet
        Jeg kjøpte selv en DD 9518 av Henrik her på forumet og en RF 25001BD fra sonicelectronix.
        Alt dette i en bitteliten Calibra spiller som bare det!. Dyp og høy bass som får de fleste til å gå ut av bilen når jeg cranker opp .
        Så kan anbefale 18" men kan også anbefale orion sine hcca subber som du nevnte over, 2stk 15" spiller godt nok det og
        Roy "Rovdyr" Reppen

Digital Designs + Rockford Fosgate =

Comment

Digital Designs 9518 koster bare 500 kr mer enn 1 stk orion hcca 15" da spiller nok 18" best forhold til pris ?

vurderer denne monoblokka fra alpine
          http://www.sonicelectronix.com/item_...MRP-M2000.html

eller denne monoblokka fra hifonics
          http://www.sonicelectronix.com/item_...+HFi2500D.html

ser begge er "CEA-2006 Compliant" så det er jo en viss sikkerhet får at det ikke bare er jokse watt, har mest løst på alpine, pga har ikke hørt noe serlig om hifonics.. er hifonics bra merke ?

var det mye tull md toll osv når du bestilte ?

Comment

Har alltid likt MRP-forsterkerne fra Alpine. Har hatt en 4-kanaler (F200) og en monoblokk (M650) av den typen og var veldig fornøyd med dem.
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Takk får svar, ble egentlig litt offtopic det her, men skal nok fyre igang en tråd når jeg har kjøpt bil og begynt med anlegget så kan vi diskutere sånt der

Comment

Om du blir og gå for DD 9518, blir de to forsterkerne du linket til, akkurat i minimums banen. Den vil ha litt mer "juice" enn som så den DD'en. Men JEG ville har valgt noe som ikke er så utbredt i Norge. Ville har valgt noe som ikke er så "common".
                Ser det ligger noen 18"ere på det svenske bilstereoforumet, som jeg sikler på. Ene koster ikke mye heller.

Kjører rundt nå med DD 9917 (18"). På en DD M1b som er lastet i 0.5ohm.
                Den klarer og drive den subben helt greit, men føler at den vil ha mer, mye mer.

Til vanlig har jeg 2x8" fra B2 Audio, som jeg er SVÆRT overrasket over! God punch og trykker godt. Eneste jeg savner er dybden. Går ikke helt ned på de nederste tonene. Men det har mest sannsynlig med kassen og gjøre, da den er tunet høyt (39hz).

Før hadde jeg 1x10" fra Image Dynamics, og den gikk DYPT! Og spilte høyt. Svært fornøyd med den subben. Men siden jeg liker og prøve noe nytt, så ble den byttet ut.

Når det gjelder handel over dammen, er www.woofersetc.com og www.parts-express.com gode netshopper.
                Dammed her på forumet har en tråd/innlegg om importhandel her en plass. Bare bruk søkefunksjonen, så finner du det du leter etter helt sikkert.

Og at 18"ere eller generelt, store elementer, er trege. Er bare pølsevev.
                Er i flere tråder godt utbrodert hvorfor.
                Håper Dag Johansen kan ta det i neste avsnitt av "Myter og missforståelser" tråden sin.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Hmm, 18" hvorfor ikke prøve en RS18
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

Comment

Originally posted by B2 Audio View Post
                    Hmm, 18" hvorfor ikke prøve en RS18
                    Hvorfor lokker du fra tid til annen med ting som ikke ligger på nettsidene? Hehe... Er det prototype blowout sale, eller er dere bare trege med nettsidene?

Comment

Jay driver på og lage ny hjemmeside. Så tenker at den gamle ikke blir noe særlig oppdatert.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Working...
                      X