Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av sikringer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til valg av sikringer

Heisann!

Har akkurat laget meg en sikringsboks som gjør det enklere å holde styr på flere sikringer om gangen. Har 2 forsterkere baki, så det er jo to kabler som går bakover, og vi er allerede oppe i 2 sikringer også. I tillegg har vi jo kabel fra dynamo, og snart lader som også skal ha plass på batteriet. Derfor endte jeg opp med en sikringsboks, slik at ting går litt lettere og penere for seg.

Har per idag koblet opp 2 sikringer på 125amp og 60amp. Flere skal det helt sikkert bli, når jeg skal få på lader og dynamo i tillegg.

Hovedspørsmålet mitt er: Jeg vil gjerne ha en automatsikring mellom batteriet og sikringsboksen. Hvor stor bør denne være? Tenker å kjøre to stk 35kvmm fra batteri til sikringsboksen.

Bonusspørsmål: Er det nok med 2x 35kvmm kabel fra batteri til denne boksen?
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

Brenden Consulting:
    - Lager websider

Originally posted by AnaXyd View Post
    Hovedspørsmålet mitt er: Jeg vil gjerne ha en automatsikring mellom batteriet og sikringsboksen. Hvor stor bør denne være? Tenker å kjøre to stk 35kvmm fra batteri til sikringsboksen.

Bonusspørsmål: Er det nok med 2x 35kvmm kabel fra batteri til denne boksen?
    Skal du legge opp en 35kvadrat PLUSS og en 35kvadrat MINUS? Eller to stk pluss?
    Uansett ville jeg sikra hver 35 kvadrat med en sikring på rundt 150A
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Jeg har 200A automatsikringer på lager. 80 og 50A også.

http://www.installbay.no/mab/webshop...ed?p=i&id=4549

50 og 80A er sikrijnger laget av Busman. Noe som betyr ekstrem kvalitet.

200A fra Tsunami er også av meget god kvalitet
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Ketil skei (?) Kommenterte en status til Øivind på facebook. Der han skrev en god forklaring på hvorfor auto sikringer er møkk.
        Kan quote det når jeg kommer hjem. Sitter atm på telefon.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by ugn View Post
          Skal du legge opp en 35kvadrat PLUSS og en 35kvadrat MINUS? Eller to stk pluss?
          Uansett ville jeg sikra hver 35 kvadrat med en sikring på rundt 150A
          Jeg skal legge opp 2x 35kvmm PLUSS pga av mangel på noen større for tiden! Hvor mye bør jeg ha da?

Originally posted by GENEXXA View Post
          Ketil skei (?) Kommenterte en status til Øivind på facebook. Der han skrev en god forklaring på hvorfor auto sikringer er møkk.
          Kan quote det når jeg kommer hjem. Sitter atm på telefon.
          Venter i spenning på dette. Trodde automatsikringer var teh shit, siden jeg har sett at mange av proffene har brukt dette masse. Er jo også meget kjekke, i tilfelle noe skjer, så er det bare å resette de.

Håper på svar her, er litt vanskelig å finne ut av dette!

Brenden Consulting:
          - Lager websider

Comment

Venter i spenning på dette. Trodde automatsikringer var teh shit, siden jeg har sett at mange av proffene har
            Originally posted by Ketil Skjei
            ANL er bedre fordi at de må byttes hvis de går. En automatsikkring som ryker flere ganger vil få spendingsfall. De dårlige er helt håpløse..
            Originally posted by Øivind Sandvik
            har bestilt ANL jeg ja,. ikke bare spenningsfall Ketil, men den vil endre karakteristikk hver gang den løser ut. jeg tror nok ikke min 200amp aut smetter ut på 200 lengre
            Der har du det som ble skrevet på FB.
            Sto litt mer der, men det er dette jeg mente
            Håper du ble klokere. Det ble iallfall jeg, så jeg blir og gå over til ANL selv.

Comment

Hvis du har problemer med at automatsikringen din løser ut stadig, da har du gjort noe feil. Tror mange glemmer hvilket formål disse sikringene har. De skal beskytte kabelen, ikke utstyret
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Har aldri sagt at det er for og beskytte utstyret.
                Har hele tiden vist at det er for og beskytte kabelen.

Jeg har "smullet" av sikringen 2ganger, med det var på db Drag i Tromsø.
                Er ikke til vanlig plaget med at den smeller. Men vil gjerne gå over til ANL, da det neppe blir siste gang jeg deltar på noe sånt.

Comment

Forstår! Det er nok ikke 100% kvalitet over tid nei.. Men jeg har ikke planer om at den skal ryke så ofte, og layouten jeg har laget i sikringsboksen er nå blitt for at en automatsikring skal sitte der..

Så, sikringen skal kun dimensjoneres etter kabelen? Jeg skal strekke 2x 35kvmm PLUSS kabler fra batteripolen til en fordelingsskinne i kobber i sikringsboksen. Totalt blir det ca 0,5m x 2(siden jeg bruker 2stk kabler istedet for 1) med kabel.

Hva slags størrelse bør jeg bruke?

Brenden Consulting:
                  - Lager websider

Comment

dimensjoner etter den tynneste kabelen i kretsen sa tony til meg; dvs, at hvis kabel mellom batteri og jord er 15mm2 så skal det sikres etter den..
                    egentlig ganske logisk men går mange hus forbi
                    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

Comment

Ja, jeg tenker liksom alltid på utstyret når jeg tenker sikringer! Men ser ut som det KUN er kabelen jeg skal tenke på når det kommer til sikringen, så da har jeg kommet frem til følgende:

2x 35mm2 kabler sammenkoblet (à 70mm2 kabel) skal ha en 200 ampere sikring på seg?

Bonusspørsmål: Trenger jeg egentlig en sikring på denne kabelen? Kabelen er ca 1m lang, og er koblet rett på batteripolen og går rett i fordelingsskinna i sikringsboksen min. La ved bilde, så dere ser hvordan sikringsboksen er utformet på innsiden.

Illustrasjon av sikringsboks i tidlig stadie

Brenden Consulting:
                      - Lager websider

Comment

Ja, jeg tenker liksom alltid på utstyret når jeg tenker sikringer! Men ser ut som det KUN er kabelen jeg skal tenke på når det kommer til sikringen, så da har jeg kommet frem til følgende:

2x 35mm2 kabler sammenkoblet (à 70mm2 kabel) skal ha en 200 ampere sikring på seg?

Bonusspørsmål: Trenger jeg egentlig en sikring på denne kabelen? Kabelen er ca 1m lang, og er koblet rett på batteripolen og går rett i fordelingsskinna i sikringsboksen min. La ved bilde, så dere ser hvordan sikringsboksen er utformet på innsiden.

Illustrasjon av sikringsboks i tidlig stadie
                        Hvis du uansett trenger noe koblingstutstyr, kabler, sikringer whatever, så koster en sikringsholder 70 spenn her:

http://lydibilen.no/koblingsutstyr/l...sikringsholder

og sikringer koster typ 30 kroner. Til den prisen så hadde jeg ikke nølt med å slengt på en sikring, en på hver kabel
                        Nå er jeg kanskje litt vel prinsippfast, men hvis den ligger trygt og ikke kan komme i klem eller på noen annen måte i kontakt med jord/chassiet.. tja..

Jeg kjøpte meg i hvertfall 5-6 holdere så jeg har i tilfelle jeg trenger
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

At den ligger trygt, gjør den jo egentlig. Men man veit jo aldri hva som kan skje. Plutselig kan den skli ned og treffe radiatorvifta etc. Vil jo ha det mest mulig driftssikkert!

Så de hadde en ganske billig automatsikring på den siden der til 119kr på 300ampere. Ser at det anbefales 150ampere på 35mm2 kabler, så da må det blir 300ampere på meg som kjører to av de?

Brenden Consulting:
                          - Lager websider

Comment

Det er jo bare å bruke huet... er det fare for at noe KAN komme borti kabelen og skade den mellom sikringsholder og batteri? Når den er en meter lang, så vil jeg påstå at det er en fare for det. Kanskje ikke en overhengende, skummel eller engang særlig sannsynlig fare, men likevel. Jeg hadde brukt sikring der selv, tror jeg.Alternativt prøvd å få hele sikringsboksen nærmere batteriet.

Comment

Det ser ihvertfall sånn ut nå som jeg er ferdig:

Brenden Consulting:
                              - Lager websider

Comment

Working...
                              X