Announcement
Collapse
No announcement yet.
The big three.?
Collapse
X
-
2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -
-
Originally posted by Littlec View PostSå for meg att om man fjernet de orginale og erstattet de med 2 stk 50mm2 så ville det bli bedre, 50 + 50 men, de har da ikke noe hennsikt =)¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III
Comment
-
Korrekt TakeTheTime!
Altså, 50 + 50 er bedre enn 50 + 20, men siden du da skal legge ogg 2 x 50, hvorfor ikke la origibalkabelen ligge, og få 50 + 50 + 20^2?2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -
Comment
-
Originally posted by TakeTheTime View PostMenneh, hvis den originale ser ekstremt råtten ut så kan det være greit å pleie litt med den eller evt. bytte ut hele - 50mm^2 + 50mm^2 bør jo holde.
Comment
-
Det skader jo selvsagt ikke å la de orginale kablene ligge, men det vil bli veldig klumpete på tilkoblingene, særlig dynamo der skruen sjelden er noe særlig for lang med mange kabelsko oppå hverandre.
Og for de som måtte tro det, 50 mm2 + 20 mm2 er ikke 70 mm2. Du kan se på det som to parallellkoblede motstander, der den ene har veldig mye større motstand enn den andre. Dermed vil nesten all strøm gå i den nye kabelen og bare en bitteliten strøm vil gå i den gamle. Etter min mening bør man kaste de gamle kablene til skogs, er mer trøbbel å ha de der enn den nytten de gjør for seg. Blir som regel nok kabler å koble til batteriets plusspol også har jeg sett, så man trenger ikke kabler der som egentlig ikke gjør noe nytte for seg.
Comment
-
Originally posted by KnutR View PostDet skader jo selvsagt ikke å la de orginale kablene ligge, men det vil bli veldig klumpete på tilkoblingene, særlig dynamo der skruen sjelden er noe særlig for lang med mange kabelsko oppå hverandre.
Og for de som måtte tro det, 50 mm2 + 20 mm2 er ikke 70 mm2. Du kan se på det som to parallellkoblede motstander, der den ene har veldig mye større motstand enn den andre. Dermed vil nesten all strøm gå i den nye kabelen og bare en bitteliten strøm vil gå i den gamle. Etter min mening bør man kaste de gamle kablene til skogs, er mer trøbbel å ha de der enn den nytten de gjør for seg. Blir som regel nok kabler å koble til batteriets plusspol også har jeg sett, så man trenger ikke kabler der som egentlig ikke gjør noe nytte for seg.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Comment
-
Originally posted by Littlec View PostOkei takk for hjelpen
Da blir det en tur på biltema å kjøpe inn det å få tak i kabel og gjøre the big three når lønninga kommerMvh
Andreas Moen Sæterbø
Golf mk2
Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX
Comment
-
Originally posted by TakeTheTime View PostHva om man har to jordinger fra minuspolen (til karrosseri/rammeverk), en 10mm^2 som er 40 cm og en 50mm^2 som er over 1 meter?
Formelen for resistans i en leder er: R= ro x (L / A)
ro er lederens resistivitet, for kobber 0.0178. Dette er resistans ved 20 grader. Ganges med 1.2 for å få verdi ved 70 grader som er driftstemp.
L er kabelens lengde i meter
A er kabelens tverrsnitt i mm2
Ferdig utregnet gir dette et spenningsfall på denne 40 cm lange 10 mm2 kabelen på 0.085 volt.
Ved bruk av 50mm2 som er 1 meter lang vil spenningsfallet bli 0.042 volt.
Ved bruk av både 10mm2 og 50 mm2 vil det endelige resultat bli enda litt lavere. Som man ser er dette verider som er neglisjerbare når det gjelder spenningsfall, men man skal huske at en elektrisk krets består av mange meter ledning og mange koblinger, tilsammen blir dette vesentlig mer.
Dette får selvsagt mye større betydning ved større strømtrekk og lengre avstander enn det som var tilfellet her, men dette vil representere "mannen i gata" hva gjelder strømtrekk, tror ikke så mange kjører rundt med over 100 ampere til stadighet.
Mange overdimensjonerer kablene fra batteri til forsterker uten at det egentlig er nødvendig. Man burde heller sett litt på tilstand på batteri og dynamo, samt høy nok ladespenning. Satte nettopp inn ny regulator i går selv, lader 14.9 volt. Da har man et godt utgangspunkt videre syns jeg, i forhold til om man hadde hatt sliten dynamo som lader 13.5 volt når den er varm, og et gammelt syrebatteri som tappes fort.
Originally posted by moeN View PostSist jeg handla kabelsko på biltema så passa ikke 50mm2 skoa til 50mm2 ledninger Men 70mm2 kabelsko passer helt perfekt (ledningsko)
Comment
-
Originally posted by KnutR View PostFerdig utregnet gir dette et spenningsfall på denne 40 cm lange 10 mm2 kabelen på 0.085 volt.
Ved bruk av 50mm2 som er 1 meter lang vil spenningsfallet bli 0.042 volt.
Ved bruk av både 10mm2 og 50 mm2 vil det endelige resultat bli enda litt lavere. Som man ser er dette verider som er neglisjerbare når det gjelder spenningsfall, men man skal huske at en elektrisk krets består av mange meter ledning og mange koblinger, tilsammen blir dette vesentlig mer.
Dette får selvsagt mye større betydning ved større strømtrekk og lengre avstander enn det som var tilfellet her, men dette vil representere "mannen i gata" hva gjelder strømtrekk, tror ikke så mange kjører rundt med over 100 ampere til stadighet.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Comment
-
jess man skal alltid ha minst mulig motstand i en kabel.
mye motstand=mye spenningsfall
lite motstand=lite spenningsfall
mer tversnitt(mm2)=mindre motstand
Comment
-
Originally posted by Toby91 View Postjess man skal alltid ha minst mulig motstand i en kabel.
mye motstand=mye spenningsfall
lite motstand=lite spenningsfall
mer tversnitt(mm2)=mindre motstand
men da jeg så der så virka det som at det ikke var noen bolt. Så nesten ut som at den var lodda rett i rammeverket bare.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Comment
-
Da blir det å finne no bedre kabelsko.. tips.?
De orginale kablene er litt dårlige, så da kommer jeg til å bytte de ut, men var kjekt å få vite de med motstand så da blir de minst mulig motstand =)
Men jeg har batteriet under baksetet så det blir litt lengre kabl en vanlig på the big three, har de noe å si.? på den som går fra dynamo til batteri.?Last edited by Littlec; 11-08-2010, 00:59.
Comment
Comment