Announcement

Collapse
No announcement yet.

PN-kabel i bil, lov?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by tofter View Post
    Litt av en utfordring å strekke feks. en 25mm2 PN gjennom bilen iallefall!
    Egentlig ikke, du kan legge på en 90 gradersbøy med mindre radius enn en dediktert bilstereokabel, og den prøver ikke å bøye seg tilbake heller. Genialt for de som driver med db-drag å kjøpe 100 meter slik kabel, hør med e-verket om spons og du får kanskje kabelen for 10 kroner meteren, terminer skikkelig så varer det. Til vanlig bruk ville jeg nok styrt unna.
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

Comment

Originally posted by spade View Post
      Viss du jobber i E-verket synes jeg det er merkelig at du aldri har sett gul/grønn jording type 25mm2, det er PN. Men jeg regner med at trådstarter mener høyttalerkabler?
      Les det jeg skrev. "Correct me"...

Comment

Viss du jobber i E-verket synes jeg det er merkelig at du aldri har sett gul/grønn jording type 25mm2, det er PN. Men jeg regner med at trådstarter mener høyttalerkabler?
        Gul/grønn jordings kabel SKAL bare brukes til jording... hvis noen bryr seg?
        Øyvind Kalbækken

Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

Comment

Egentlig ikke, du kan legge på en 90 gradersbøy med mindre radius enn en dediktert bilstereokabel, og den prøver ikke å bøye seg tilbake heller. Genialt for de som driver med db-drag å kjøpe 100 meter slik kabel, hør med e-verket om spons og du får kanskje kabelen for 10 kroner meteren, terminer skikkelig så varer det. Til vanlig bruk ville jeg nok styrt unna.
          Hvis det er så genialt, lurer jeg på hvorfor det er så få som gjør det..
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Denne PN kabelen det er snakk om her.. Er det slik kabel som er på jordingen på sveiseapparatene?

Comment

desto høyere spenninger desto minre trenger mann å tenke på kvaliteten av kabelen ( til en hvis grad) jo høyere spenningen er desto mindre økning av strøm trekk blir det ved tapp av spenning.

la oss si at du taper 30volt pga kablen din ved 230vac og det henger en last
              på 200w i enden, da blir strøm økningen på : 1000w/230vac=4,34A
              1000w/200vac= 5A

for å da dra en paralle til en bil. la oss si at du tapper 2volt på grunn av kabelen din. 1000w/13,4vdc = 74A
              1000w/11,4vdc = 87A

mulig dette er tall som er litt på "jorde" men haper at det viser hvilken
              effekt kabel valg kan ha.
              Aleksander Hammernes
              Trondheim (Hitra)
              JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

Comment

Originally posted by tofter View Post
                Hvis det er så genialt, lurer jeg på hvorfor det er så få som gjør det..
                Det er ganske få som driver seriøst med db-drag også. Som sagt, dette er ikke noe for en bruksbil, sparer jo ikke mange kronene heller når det er snakk om 5 meter.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

Comment

er vel noe av det samme tenker jeg. ikke helt sikkert, men veit ikke om det blir brukt så tynne kobbertråder? Tror kanskje det er 70mm2 og jeg. 50-70mm2 i jordinga der..

Comment

er vel NOEN seriøse dB draggere her da
                    www.eirikaspaas.com

Comment

Hvorfor ikke bruke RK da? samme som pn bare med flere tynne ledere..
                      Erik

Alpine CDA-7998R
                      Alpine SPX-177R 6-1/2"
                      Alpine SWR-1222D
                      Alpine MRV-F545
                      Alpine MRD-M1005
                      Alpine 6397CX 6x9''
                      Dynabel BF0804

http://www.bassrace.no/

Comment

Originally posted by Buoyen View Post
                        Har vel ikke noe å si hvilken spenning du har på kabelen. Men som et eks. så kan jeg fortelle deg at på høyspenten og 90mm^2 alu kjører de kanskje opptil 600A og 400A på en 50mm^2 cu...
                        Øjjj... lurer på hvor du har lært om at man kan kjøre 400 amp på en 50 kvadrat jeg? For den som har lært deg det, kan du nok gi et tupp i baken.
                        Om man kunne gjort dette, hadde man ikke behøvd å kjøre på så store kvadrat som man gjør.
                        Det hadde heller ikke vært nødvendig å kjøre opp spenningen på overføringsnettet.
                        kjører man opp spenningen, går det mindre strøm og dermed mindre kvadrat.
                        Hilsen en liten Energimontør som jobber med høyspent til daglig.
                        Street A 151 dB
                        NM 07 Champion
                        Memphis Caraudio MOJO 4 KW
                        Atomic APX 12"
                        TEAM RE-LOUD
                        DreamTm.no

Comment

PN får du i høyere kvadrat enn 25 også... i hvertfall 95 kvadrat, hvis ikke 120 også... fåes i flere farger. løp og kjøp den som ønsker å prøve.
                          men mener du får txxp helt opp i 600 kvadrat. noen som vil prøve å bøye den inni bilen?
                          Seff vil det kunne levere masse strøm, men hvor praktisk er det egentlig med en dønn stiv kabel når man skal legge denne i kriker og kroker i bilen?
                          Da ville jeg nok heller ha bøyd til og lagt ei tykk isolert kobber-skinne gjennom kupeen. da kan vi trekke strøm da.
                          Street A 151 dB
                          NM 07 Champion
                          Memphis Caraudio MOJO 4 KW
                          Atomic APX 12"
                          TEAM RE-LOUD
                          DreamTm.no

Comment

Vel, kan se en positiv ting med stive kabler om man har nok av de
                            40-50 strekk under gulvtrekket festet med patentbånd burde vel stive av gulvet heftig? heheheh
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by yosh_jt View Post
                              PN får du i høyere kvadrat enn 25 også... i hvertfall 95 kvadrat, hvis ikke 120 også... fåes i flere farger. løp og kjøp den som ønsker å prøve.
                              men mener du får txxp helt opp i 600 kvadrat. noen som vil prøve å bøye den inni bilen?
                              Seff vil det kunne levere masse strøm, men hvor praktisk er det egentlig med en dønn stiv kabel når man skal legge denne i kriker og kroker i bilen?
                              Da ville jeg nok heller ha bøyd til og lagt ei tykk isolert kobber-skinne gjennom kupeen. da kan vi trekke strøm da.
                              TXXP 300mm2 CU er ille nok å bøye med håndmakt, 500mm2 klarer du ikke uten verktøy
                              Alpine
                              Audison
                              Hertz
                              Soundstream

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                                Vel, kan se en positiv ting med stive kabler om man har nok av de
                                40-50 strekk under gulvtrekket festet med patentbånd burde vel stive av gulvet heftig? heheheh
                                Sement?
                                Mvh
                                Rolf Try Nygård

Comment

Working...
                                X