Originally posted by epifant
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
PN-kabel i bil, lov?
Collapse
X
-
Originally posted by Tommen View PostMen hvis da PN f.eks er en fantastisk kabel for å bruke i bil, så skulle jo ikke de kablene, som er på markedet nå, ha vært til salgs..
Det sier seg sjøl, når det er marked for noe så er det jo alltid noen som skal selge for å tjene penger..
Comment
-
Originally posted by Tommen View PostMen hvis da PN f.eks er en fantastisk kabel for å bruke i bil, så skulle jo ikke de kablene, som er på markedet nå, ha vært til salgs..Alpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Fant denne tråden interessant i sin tid, da jeg mener hypen som bilstereosjappene driver med angående de overprisede kablene sine er helt latterlig, så jeg vekker den til live igjen.
95 mm2 fleksibel flertrådet sveisekabel: http://www.nexans.com/eservice/navig...1678&CZ=Norway
Denne er utrolig billig, og 95mm2 koster under 70,- eks. mva.
50mm2 sveisekabel koster ned mot 30,- eks. mva.. Tilsvarende tverrsnitt fra f.eks. Installbay ligger på 349,- inkl. mva.
RK 50mm2 sort koster under 50,- eks. mva.
Radox 50mm2 sort(dobbeltisolert) koster ca 80,- eks.mva.
Disse kablene er tilgjengelig gjennom hvilket som helst elektrikerfirma, men da gjerne med noe påslag.
Sveisekabelen er på vei ut, men de fleste grossister har de fortsatt på lager.
Comment
-
Originally posted by Buoyen View PostHar vel ikke noe å si hvilken spenning du har på kabelen. Men som et eks. så kan jeg fortelle deg at på høyspenten og 90mm^2 alu kjører de kanskje opptil 600A og 400A på en 50mm^2 cu...
Det er derfor man kan mate en hel bydel, med strøm, via de tynne høyspentkablene du ser henger lufta.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
[QUOTE=Opprinnelig postet av Buoyen
Har vel ikke noe å si hvilken spenning du har på kabelen. Men som et eks. så kan jeg fortelle deg at på høyspenten og 90mm^2 alu kjører de kanskje opptil 600A og 400A på en 50mm^2 cu...[/QUOTE]
HEHE:P det dere ikke vet er at Høyspentledningene har en sikringsstørelse på 16 amp å i den gata
går ikke 600 amp på 22KV:P
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostSpenningen har alt å si i forhold til hvor mye strøm skal lede.
Det er derfor man kan mate en hel bydel, med strøm, via de tynne høyspentkablene du ser henger lufta.
Mvh
Dag Johansen
Det er derimot en "ørliten" effektforskjell ute å går herAlpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Originally posted by NoZ_87 View Postbruker RK 50mm2 til ampen min jeg, NEI , det er ikke noe farlig eller noe problem, JA den leder ikke så mye strøm som en mangetrådet ledning kan lede..
trenger ikke å bruke dobbeltisolert,Alpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Jeg har testet 50mm2 RK mot Mangetrådet bilstereokabel, til vanlig bruk på relativt små forsterkere er det ikke veldig stor forskjell. Mens på en 2200w rms forsterker så hadde vi ca 1 volt mer spenningsfall på RK'en. Testet litt frem og tilbake for å se at det faktisk stemte, og igjen til vanlig bruk er ikke dette så krise.
Men det som utgjør en vesentlig faktor er isolasjonen på en RK kabel vs en Bilstereokabel, der skiller det ca 50-70%
Dvs at sjansen for at kabelens isolasjon gnisses gjennom er mye større på en RK kabel enn på en kabel beregnet for bilstereo.
Og igjen som flere her prøver å presisere, er ingen grunn til at en 50mm2 RK skal lede noe mindre strøm enn en 50mm2 Bilstereokabel, men spenningsfallet vil nok være større på en RK ved store trekk..
Og i ett 400/230v anlegg er jo ikke akkurat 10volt ett kjempekritisk spenningsfall, mens 2-3 volt i ett bilstereoanlegg er veldig kritisk spør du meg..
Vi opplevde også mye mer irring på en RK vs en Bilstereokabel, men dette kan nok variere fra produsent til produsent, bilstereokabelen til biltema irrer jo den også lissom.
Comment
-
DEt finnest da ikkje noke lovverk om PN i bil, eg har/hadde sjøl PN som remote i bilen,er jo ikkje noke problem,
Men skal du ha til strømkabel så kjør RK.Tor Even -
Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.
Comment
-
Originally posted by spade View PostJeg har 10mm2 PN som remote, det bør holde--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett
Comment
-
Originally posted by spade View PostHvorfor skal ikke RK-kabelen lede like mye? 50mm2 er da 50mm2 om det er solid-core eller mangetrådet.
Comment
Comment