Announcement

Collapse
No announcement yet.

PN-kabel i bil, lov?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PN-kabel i bil, lov?

    For det første, er det lov? For det andre, funker det? Eller blir kablene ødelagt på grunn av for mye bevegelse?
    Last edited by Buoyen; 01-10-2007, 18:22. Reason: leif
    R-Design

  • #2
    tror du med lettehet styrer una den kabelen ja!!.....
    det virker ja! men den ledder dårlig med strøm.
    grunnen til at det brukes strøm kabler med mang fine tynne leder er at
    disse leder strøm langt bedre en f.eks pn.
    desto flere fine tråder det er i kabelen desto bedre er det
    Aleksander Hammernes
    Trondheim (Hitra)
    JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

    Comment


    • #3
      Øhh, hvid PN leder strøm så dårlig lurer jeg på hvorfor El-verkene bruker bare av denne typen?
      R-Design

      Comment


      • #4
        fordi det er snakk om høyspent vekselstrøm, høy spenning lav strøm, i bil er det likestrøm med lav spenning og veldig mye høyere strøm

        Comment


        • #5
          stapp det i bilen og sjekk om det funker bra da.. er ikke værre
          www.eirikaspaas.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by autod View Post
            fordi det er snakk om høyspent vekselstrøm, høy spenning lav strøm, i bil er det likestrøm med lav spenning og veldig mye høyere strøm
            Har vel ikke noe å si hvilken spenning du har på kabelen. Men som et eks. så kan jeg fortelle deg at på høyspenten og 90mm^2 alu kjører de kanskje opptil 600A og 400A på en 50mm^2 cu...
            R-Design

            Comment


            • #7
              ok, bare bruk den du spenningen er nok kansje ikke det mest avgjørende, men strøm.. for all del vil du få lyd med den kabelen, men den er ikke spes godt egnet i bil..

              Comment


              • #8
                Så det er lov å bruke PN i bil? Etter hva jeg kan se, er det eneste minuset med tykke kordeler er at du får en mindre overflate å "fordele" ladningen på - om det har noe å si vet jeg ikke da.
                R-Design

                Comment


                • #9
                  kontaktflatene blir ikke spes gode, men det varierer litt utifra hva slags terminaler, husker tidligere var e det veldig hot å fortinne endenen av kablene før man skrudde de fast i forsterkern, men det ble ofte veldig dårlig kontakt over tid.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ville heller bruke kabler med flere og tynnere kordeler, da disse er mye mer "samarbeidsvillige" når du skal legge de!
                    Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

                    Comment


                    • #11
                      Litt av en utfordring å strekke feks. en 25mm2 PN gjennom bilen iallefall!

                      Også lurer jeg på hvor Buoyen har sett "El-verket" kun bruke PN..?
                      Bmw e34 520:
                      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                      Comment


                      • #12
                        Nei, var kanskje litt kjapp der. Skulle vært "hvorfor bruker el-verket så mye PN hvis det leders strøm dårligere..."

                        Vet at det blir problem å strekke gjennom bilen, var bare nysgjerrig på hvorfor ingen brukte det egentlig.
                        R-Design

                        Comment


                        • #13
                          spenningen har noe å si.. det er det som dytter strømmen så jo lavere spenning jo mer tap.. derfor tykkere kabel i bil og helst med meget god lede evne.
                          PN blir brukt med 220-240volt og har mye mindre problemer med tap. PN er godt nok til hjemmebruk, ikke til bilbruk.. el-verket bruker da ikke unødvendige penger for å ha bedre lede evne.. spare penger.. det burde du ikke gjøre i bilen din.

                          edit: issolasjonen på PN er heller ikke egnet til det harde miljøet som er i bilen
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #14
                            PN er ikke noe værre å legge i bilen egentlig. men om du ikke veit forskjell på PR og PN, så er det en stor foskjell.. "El-verket" bruker ikke PN, da dette som EA sier blir brukt med 220-240 V Innendørs, Skjult anlegg. Legg en 240mm2 TFXP i bilen din du. det tenker jeg duger ! veier også bare 3,6kg pr M.... Jobber forresten i "El-verket" Men PN får du ikke i større enn 6mm2 ? Correct me.. Og det blir for lite for strømtrekket i bilen din..! Da brenner det sikkert opp etterhvert.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Henning- View Post
                              PN er ikke noe værre å legge i bilen egentlig. men om du ikke veit forskjell på PR og PN, så er det en stor foskjell.. "El-verket" bruker ikke PN, da dette som EA sier blir brukt med 220-240 V Innendørs, Skjult anlegg. Legg en 240mm2 TFXP i bilen din du. det tenker jeg duger ! veier også bare 3,6kg pr M.... Jobber forresten i "El-verket" Men PN får du ikke i større enn 6mm2 ? Correct me.. Og det blir for lite for strømtrekket i bilen din..! Da brenner det sikkert opp etterhvert.
                              Viss du jobber i E-verket synes jeg det er merkelig at du aldri har sett gul/grønn jording type 25mm2, det er PN. Men jeg regner med at trådstarter mener høyttalerkabler?
                              Alpine
                              Audison
                              Hertz
                              Soundstream

                              Comment

                              Working...
                              X