Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp med bass i audi a4 sedan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hjelp med bass i audi a4 sedan

Hei driver å skal bygge stereo i min audi a4 sedan 1995 mod.

Hertz 13cm komponentsett http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=706

Pioneer cd spiller modell ikke helt bestemt

Men problemet er bass. Hva burde jeg bruke i bagasjerommet? 2x10 ? 2x12? noen som har noen erfaringer? evt bilder..

kom gjerne med forslag til elementer og monoblokk ( skal ikke bruke veldig mye penger på dette, så trenger ikke komme med det dyreste)

lurer også på hvordan kassa burde bygger for best mulig lyd? `
    Lukket eller ikke??

skal bruke minst mulig av bagasjerommet siden dette blir en bruksbil..

Har tenkt på en kasse som står helt innerst med magneten på elementene mot sete ryggen..
    Last edited by bjørneseth; 08-03-2007, 16:39.

Ingen som har bygget i a4, eller veit noe om dette? evt sider som regner ut volum

Comment

Jeg vet hvertfall at Volum= L x B x H Dette er noe du greier selv. Noen mener at 10" er best, andre sier at 12" er best. Litt vanskelig å si, men hvis du skal bruke så liten plass som mulig i bagasjerommet og du skal ha 2 elementer, så vil jeg anbefale å kjøpe 2 x 10" og lage en lukket kasse. Da trenger du bare ca. 30 liter pr. element. Men dette varierer fra element til element, så det burde du sjekke opp før du kjøper noe. Innvendig demping av kasse hjelper godt på lydbildet, du får penere og strammere bass ved å lime noe profilert skum på bakvegg og sidevegger. Noe ALA dette som du får kjøpt hos bilstereoforhandlere. (F.eks. www.ljudia.no)

Comment

Bagagerommet på en A4 Sedan er vell samme som på de fleste Sedaner, POPPE tett. Eneste som funker der er vell båndpasskasse. Har kjørt både lukket og bassrefleks i min egen Vectra B Sedan, og ikke blitt særlig impontert over elementene. Men denne gangen holder jeg på å montere en båndpasskasse til mine 2 stk Hertz HX300D. Litt mer med en båndpasskasse enn med lukket/bassrefleks, men lyden skal bli noe bedre også.
        Til subber vil jeg anbefale Hertz eller f.eks Soundstream. På www.engenaudio.com så finnes det en god del tilbud nå på Soundstream 10" og 12" sammen med en SoundStream lil'wonder 1.350 som du kan se på, billig er det også
        VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Originally posted by Christian87 View Post
          Innvendig demping av kasse hjelper godt på lydbildet, du får penere og strammere bass ved å lime noe profilert skum på bakvegg og sidevegger. Noe ALA dette som du får kjøpt hos bilstereoforhandlere. (F.eks. www.ljudia.no)
          Har du testet dette? Og hørte du virkelig noen forskjell? Lukket, bassrefleks eller båndpasskasse du teset i? Hvilke elementer?
          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Det ble faktisk en utrolig forskjell! Jeg er ingen ekspert, men det ble rett og slett en helt annen lyd med den matta innin kassa Det ble fin bass samt at det spiller høyere nå, enn da jeg ikke hadde noe i kassa. Før var det mer bråk, samt at det hørtes ut som lydbølgene ikke var helt i orden i kassa liksom...

Det er en Rockford Fosgate P2 12" sub, i en original RF kasse på 47 liter med to bassporter. Jeg monterte skum-matte på bakvegg, og watt (bomullslignende greier kjøpt hos jysk) på sideveggene i kassa. Lydbildet ble utrolig forbedret

(Bilen det står i er en carisma sedan med nedfellbart baksete, samt to små hull i hattehylla.)
            Last edited by Christian87; 09-03-2007, 19:09.

Comment

kjøp deg 2 stk JBL gt4-10 og en liten monoblokk, 1x400-500w er nok. bygger du en bånnpasskasse til disse blir det mye bass for lite penger. har prøvd dette i flere sedaner, like vellykket hver gang.
              Jon Ola, team dynabel
              78 mod golf1 db-bil
              92 mod golf3 bruks bil

Comment

Jeg personlig har et anlegg i en A4 sedan, jeg syns bassen fungerer bra, mye bedre enn jeg først hadde ventet. Selvsagt er den best med seteryggene nede. Prøv først med god demping av hattehylla(skrangler fælt) og fjern skiposeluka(hvis du har den).

Comment

Originally posted by dynabelgolfen View Post
                  kjøp deg 2 stk JBL gt4-10 og en liten monoblokk, 1x400-500w er nok. bygger du en bånnpasskasse til disse blir det mye bass for lite penger. har prøvd dette i flere sedaner, like vellykket hver gang.
                  Støtter den med GT4 bassene. Får vel ikke så mye bedre for de pengene. Tror de er de råeste bassene jeg har hørt til under 1500,- Lette å drive er de også.
                  Mvh
                  Stig Johansson

Comment

takker for alle svar.. har ei vanlig rektangel kasse med 2x10 liggende.. om det ikke fungerer noe særlig får jeg prøveå bygge en bånnpasskasse

Comment

jeg har montert subwoofere i et par sedaner, og min erfaring er at det ikke er noe problem å få trykk/lyd inn i cupeen, faktisk har jeg problemer med å høre forskjellen med seteryggen oppe kontra seteryggen nede

på kjellmyra står det en civic sedan med 2x 10" soundstream picasso subwoofere i lukket kasse drevet av en lil'wonder monoblokk, noe jeg syntes funker utmerket dyrt er det heller ikke, så det kan jo være et alternativ

Comment

Vi snakker om selveste odd erik jansen da? får vell vell ta meg en tur og høre litt der en dag

Comment

hehe, stemmer, må da gå ann å få en prøvelytt hos han

Comment

Picasso elementene er glimrende i forhold til prisen, spesiellt med den prisen de går for nå om dagen.
                            Mvh
                            Lars Engen

Comment

ok.. har no 10" ukjent merke liggende.. skal prøve de først, men blir nok bedre elementer etterhvert.. har ikke all verden av penger om dagen

Comment

Working...
                              X