Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mtx T9500

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mtx T9500

Har sett litt på disse elementene. Men lurer litt på hvor stor/hvilken forsterker jeg bør ha for å drive disse "greit"?

Oppfølgingsspørsmål: Hvis forsterkeren er litt mindre enn det som er "greit", kan det da lønne seg å bare kjøpe 1 element istedet for å kjøre 2 på "tomgang" (hvis jeg f.eks. ikke klarer å skaffe mer enn ~15-2000W til sammen)?
    R-Design

Hva vil du oppnå med det hele? En forsterker på 1500 watt yter ikke 1500 kontinuerlig, bare når du gir absolutt full spiker. Virker som om det er mange som glemmer det.. Når du lytter på "normale" nivåer er du ikke i nærheten av å bruke 1500 watt, selv når du tar headroom med i beregningen...

Først av alt må du jo se på hva som er målet ditt. Om du skal ha noe som kan gi deg nok trøkk i bunn på normale nivåer og kunne gi på av og til for å imponere kompiser vil ett element være mer enn tilstrekkelig. Skal du delta i db-drag kan det nok være en idé med to elementer, men da må du samtidig sørge for nok saft til å drive dem "to Xmax and beyond".

Overkill er kanskje tøft, men det er samtidig unødvendig dyrt... Å kjøpe seg 500 hk Supra for å pendle 45 minutter i kø frem og tilbake til jobb er vel ikke akkurat spesielt fornuftig.

Comment

Originally posted by epifant View Post
      Overkill er kanskje tøft, men det er samtidig unødvendig dyrt... Å kjøpe seg 500 hk Supra for å pendle 45 minutter i kø frem og tilbake til jobb er vel ikke akkurat spesielt fornuftig.
      Det ekke spess behagelig heller kan jeg tenke meg.

Iallefall ikke med racingclutch
      Mvh
      Rolf Try Nygård

Comment

Hovedmålet er full peis i 14 dager Men skal brukes både før og etter under mer normale omstendigheter da. Grunnen til at jeg vil ha akkurat disse elementene er at de ser så brutale ut!

Vil en forsterker på 1500W til hvert av dem være passende? Ser de er oppgitt til 1000w rms.
        R-Design

Comment

de trenger stoooor forsterker for å fungere skikkelig,har brukt rf t2000bd,fikk ikke skikkelig trøkk da,den yter vel ca 2000w.
          byttet så til pg zpa 0,5,da ble det trøkk,men sliter maks med for lite strøm,så da må man også oppgradere alt av kabler i motorrom,større batteri
          volvo s60
          vw golf 4 gti,girkassedritt*solgt
          Member of VW Audi Club Norwegen

Comment

Originally posted by Buoyen View Post
            Hovedmålet er full peis i 14 dager Men skal brukes både før og etter under mer normale omstendigheter da. Grunnen til at jeg vil ha akkurat disse elementene er at de ser så brutale ut!

Vil en forsterker på 1500W til hvert av dem være passende? Ser de er oppgitt til 1000w rms.
            Først og fremst kan jeg si at et element er ikke oppgitt til noe som helst. Dem er angitt å tåle 1000W termisk belasting.

Når det er sagt, tåler disse elementene godt med juling, men det er heller ikke noe problem å få dem til å spille med en god 400-500 Watter. 1500W er helt ok, om du har behov for å bråke litt i blandt.
            Glenn Solie

Frittstående konsulent

Comment

Originally posted by neptyr View Post
              Det ekke spess behagelig heller kan jeg tenke meg.
              Iallefall ikke med racingclutch
              Jeg har racingclutch på Integralen, så akkurat det vet jeg endel om. Men jeg pendlet ikke i kø hver dag da.. (Kristiansand - Mandal)

Comment

Noen som vet hva følsomheten er på disse?

Fant 91dB ved 2,83V og 1m en plass, blir det 85dB på 1W/1m da?
                Er det mest logisk at 12" eller 15" har mest følsomhet?

Forresten, leste en test en plass på nettet, at 12" versjonen ga seg på 3500W (mechanical failure, eller hva det var). Lover vel bra det
                Last edited by Buoyen; 09-10-2007, 21:42.
                R-Design

Comment

Effektiviteten (1W/1m) står faktisk i manualen!
                  87,1 dB for 15"
                  84,71 dB for 12"

Comment

Aleksander Wik

Comment

Da må jeg ha 15". Fant det faktisk på sidene til MTX og etterhvert..

Ang. kasse er det noen som har tips der? Eller skal jeg bare gå for det MTX anbefaler? Portet *må* det vel være?
                      http://www.mtx.com/caraudio/products...a_T9515-44.pdf

Skal forresten inn i en van, så har masser av plass. Kan det lønne seg å bygge større?
                      R-Design

Comment

Idiotisk test...
                        Betyr ikke noe som helst hvilken spenning de klarer å oppnå.
                        Det er effekten som kan sammenlignes, og da må man også ha strømmen.
                        Strømmen blir gitt av impedansen, evt. omvendt...

Impedansen på disse elementene er/kan være ganske ulike.
                        Kicker er dual 2 eller 4 Ohm og kan kobles i 1 ,2, 4 eller 8 Ohm
                        JL er dual 3 Ohm og kan kobles i 1,5 eller 6 Ohm
                        MTX er dual 4 Ohm og kan kobles i 2 eller 8 Ohm

Så uten at vi kan vite noe sikkert kan de ha koblet Kicker i 1 Ohm, JL i 1,5 Ohm og MTX i 8 Ohm...
                        140 V i 8 Ohm gir bare 2450 W.

Comment

Blir det mange watt i 2ohm da?
                          Aleksander Wik

Comment

9800W om jeg ikke har regnet feil?

P = U^2/R
                            R-Design

Comment

Kasse

Synes denne kassen var skikkelig kul:
                              http://youtube.com/watch?v=fO79hmdVO...elated&search=

Dette som kalles båndbass?
                              Vanskelig å bygge en (bra) sånn? Passer det å bygge en sånn kasse til 9500? Eller skal jeg heller safe med en portet kasse?
                              R-Design

Comment

Working...
                              X