Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på lydkvalitet fra biltema signalkabler til noe profft merke?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Erik André View Post
    skjerming skal være koblet på minus på den siden av kabelen som lyden kommer fra.. ikke i andre enden, derfor en skjermet signal kabel har retnings bestemmelse
    for å utdype litt mer det EA forklarer er mest teorien rundt symetrien i en kabel der impedansen endrer seg med frekvensen men innenfor det hørbare område er mest minimale -men som sagt: ingen skjede er sterkere en sin svakeste ledd...

+ og - signalen skal være omgitt av en felles skjerm som er tilkoblet signal kilde, slik at den pseudo balanserte inngangen i forsterkeren har en nøyaktig likt impedans i signalen på + og - inngangen. Dette er ved bruk av pseudobalansert kable

En "standar" kabel har en signal leder omgitt/skjermet av en flettet kabel rundt signal lederen. Dette gir en usymetrisk impedans i forhol mellom lederne som "bærer" signalen. Derfor skal det være bedre med den første nevnte

Beste fordelen ved pseudo kabel: den skjermer mye bedre mot støy.... FORDI begge de bærende signal kablene er omgitt ev en skjerm -det som mange blander med trippel skjermet der det faktisk er 2 stk skjermer der den ene er over den andre igjen -da har man ikke likt symetri for signal lederne
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Jeg er også av den oppfatningen av at skjermingen er det som er det som er viktig for signalkabel i bil, i tillegg til at isolasjonen på kabelen må tåle omgivelsen den skal befinne seg i. I så måte er dette en genial kabel som oppfyller begge disse kravene: http://www.audiospares.com/product.p...&cat=39&page=1

Dette er en proff mikrofonkabel som er laget for å tåle masse juling til bruk på scener o.l. Den er uterminert, men om man ikke er redd for å ta loddebolten fatt, så får man en meget bra kabel til en rimelig penge. Her er en RCA-plugg som jeg har veldig gode erfaringer med: http://www.audiospares.com/product.p...&cat=88&page=1

Prisene på frakt er litt dyre, men så lenge varene holder seg under 200 NOK, så slipper man mva. Man kommer unna med rundt 130-150 kr per par av denne, og får spesialtilpasset lengden til akkurat sin bil.

Litt OT, men det er i alle fall et innspill ift. billige kabler

Comment

Jeg vil anbefale de aller fleste til å lage signalkablene sine selv. Da kan man få overdrevent god skjerming OG pluggene til en billigere sum, enn en ok signalkabel fra den lokale sjappa.

Hvis du vil kjøpe av de billigste rca-pluggene:
        1. etter lodding kan du sprøyte litt silikon. hele innsiden kan godt dekkes (ETTER du har sjekket at det ikke er noe kontakt mellom -/+). dette vil gi litt skjerming. men det er ikke ment for å "holde lederne på plass".. hvis det trengs; lodd på nytt!
        2. hvis ikke selve pluggen (pinnen som stikker ut?) er delt i midten, så kan du ta en tang og klype litt. det du faktisk gjør er at du sørger for best mulig kontakt fra plugg til spiller. pluggen skal sitte godt, men skal være enkel å få ut igjen, selvfølgelig.
        3. krympestrømper kan både brukes som skjerming og for å vise hva som er +/-.. (med andre ord må du ikke ha ulike plugger)
        4. kabelstrømpe kan brukes for å unngå slitasje på kabel, om nødvendig.

Nå er det lenge siden jeg har gjort dette, så gjerne rett på meg hvis jeg tar feil, eller har glemt noe.

Comment

Vel, jeg må si jeg merka forskjell på BilXtra's billigste kabler og de litt dyrere kablene. Har funnet ut at
          Ground Zero's kabler er kurrante, synes 200,- er en fin pris for ett par. Fra disse og oppover (dyrere)
          jeg ikke noen forskjell i "lydkvalitet". Bruker 'high end' kabler fra Dynabel på diskant, men liten forskjell fra GZ...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Kan jo bare poste min favoritt når det kommer til forklaring på hvilken innvirkning kabler har på lyden: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Comment

haha... finner du ingen ledd der miniboom? bruk fantasien...

men ang topic så er det også bedre med phono plugger som er helt i metal da dette er en del av skjermen. Mange phono plugger i plastik er faktisk ikke skjermet i overgangen fra kabel til plugg nemlig
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by matador View Post
                haha... finner du ingen ledd der miniboom? bruk fantasien...

men ang topic så er det også bedre med phono plugger som er helt i metal da dette er en del av skjermen. Mange phono plugger i plastik er faktisk ikke skjermet i overgangen fra kabel til plugg nemlig
                Dette viste jeg ikke

Må kaste linjekablene mine nå
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Stephen Mantz fra Zed Audio Corp er også glad i kabeldiskusjoner

http://www.zedaudiocorp.com/Technical/Cables.htm

Comment

Working...
                  X