Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo i Mercedes C180

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bilstereo i Mercedes C180

Hei,

Jeg er på utkikk etter ny bil, og kommer antageligvis til å handle en C180 i dag hvis alt er bra. Jeg har i lengre tider planlagt å investere en del penger i lyd når jeg fikk neste bil, og skulle opprinnelig handle en annen bil som var Combi fremfor en sedan.

Det gikk ikke som planlagt, så jeg spør derfor dere om hjelp. Så vidt meg bekjent så er bagasjerommet helt tett i en Mercedes C180. Både seteryggen og hattehyllen er dekket med en metallplate. Jeg kan derfor se for meg at det er vanskelig å få til noe lydtrykk inne i bilen.

Jeg har snakket kort med Jay fra B2, og er veldig klar for å kjøpe to AC12 elementer, med en B2 Monoblokk, men hvis jeg ikke klarer å få lyden inn i bilen så er jeg heller ikke villig til å bruke 12-13k på en sub heller. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med å bygge i denne bilen, og hvilke resultater dere har fått til? Min første tanke er å kappe hull i seteryggen hvor midtarmlenet er, men hvordan fungerer dette i forhold til bilens konstruksjon? Vil dette ha noen innvirkning på stivhet, og i verste fall godkjenning av bilen?

Det øvrige anlegget er forsåvidt ikke så viktig, da jeg regner med dette bør være på lik linje med en hvilken som helst annen bil.

Takk på forhånd for eventuell hjelp!
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

Du sier ikke noe om hvilket karosseri det er snakk om, men mine erfaringer nedenfor er med W202.

Jeg hadde en C180, men rakk aldri å bygge noe i den. Men siden du ikke har kjøpt bil ennå, så kan du jo se om du klarer å få tak en som allerede er utstyrt med hull for ski. Skiposen som sitter i der er bare å hekte av. Dermed slipper du hele problemstillingen med å sage.

En liten tilføyelse: Min C hadde i alle fall utskjæringer i hattehylla for 6 1/2" høyttalere. Disse var blokket igjen med noen ganske kompakte skumblokker, men disse tar du enkelt ut. Da får du enda mer åpning mellom bagasjerom og kupé.
    Last edited by BillyIdle; 15-09-2010, 13:12.

Comment

Ja, det er en 1994 modell, og dette er vel W202 så vidt meg bekjent?

Jeg har ikke kjøpt bilen enda, så det er fortsatt åpent for vurdering. Skal kikke på den etter arbeid i dag. Men forutenom en eventuell mangel på hull for ski så virker dette som et veldig godt kjøp. Prisgunstig, pen, kjørt lite, godkjent for to år og står samtidig ganske nærme hvor jeg bor.

Hvis det er utskjæringer i hattehyllen for 6 1/2" høytalere så regner jeg med at det er et deksel her som ville ha skjult hullene fra å fjerne disse skumblokkene? Det er i så fall positivt.

EDIT: Jeg er i hovedsak ute etter løsninger for å få mest mulig av lyden inn i coupén fremfor at suben rister bagasjelokket i filler og ingenting annet. Jeg lurer derfor på hva folkens har gjort, og hvordan resultatet ble sammenlignet med for eksempel en åpen combi/stasjonsvogn?
      Last edited by Jan-Erik123; 15-09-2010, 13:41.
      Ford Mondeo '04

Comment

Det er en W202 da, ja. Siden denne modellen fins med hull for ski, så vil jeg uansett tro at det skal være trygt å ta hull bak armlenet, men det er det kanskje andre som vet bedre enn meg.

De hullene som er i hattehylla er skjult under høyttalergitter, så det blir ikke noe stygt når du åpner der.

Når det gjelder direkte erfaringer, så får andre ta over stafettpinnen her, da jeg ikke har testet dette selv.

Comment

beste løsningen (lydmessig) er og skjære vekk halve hattehylla. og om du lager til dette på en respektabel måte blir det mest sannsynlig ikke oppdaget i noen kontroll
          er også mange som lager hull i hattehylla til en 6" aeroport og setter bare conen nedi.
          men eneste måten og få lyden skikkelig frem på uten og kødde for mye med hattehylla er og bygge båndpass.
          If electricity comes from electrons, does morality come from morons?

Comment

Så lenge det ikke er noe problem med godkjenning i etterkant, altså lovlige problemer, så skal det være overkommelig å gjøre tilpasninger på seterygg/hattehylle. Det er helst det at bilen skal være lovlig i etterkant, slik at ettersalg når den tid er inne faktisk er mulig.
            Ford Mondeo '04

Comment

Bare et lite tips...
              Du sier at ikke resten av anlegget har noe å si, men uansett bør du legge av kroner i budsjettet til å dempe og forsterke dørtrekk og annet rakkel om du skal ha c-klasse. Har sjeldent eller aldri vært borti en tysk bil som er så skranglete i interiørdetaljer som nettopp denne!
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                Bare et lite tips...
                Du sier at ikke resten av anlegget har noe å si, men uansett bør du legge av kroner i budsjettet til å dempe og forsterke dørtrekk og annet rakkel om du skal ha c-klasse. Har sjeldent eller aldri vært borti en tysk bil som er så skranglete i interiørdetaljer som nettopp denne!
                Sant, vi putta en fi btl 18 i en kompis sin c180, aldri sett så stor dørfleksing noen ganger jeg..
                Mvh Even S. Jensen
                Tlf 41091189
                Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Hehe ja. Som sagt så har jeg planlagt å investere en del penger i lyd når jeg får neste bil, og da er demping av dører/bagasjerom o.l med i planene. Derfor jeg skrev at det øvrige anlegget ikke er så viktig for dette ville jeg gjort uansett bil..

Et spørsmål til deg evensvee: Hvis dere putta et fi btl element i en c180, gjorde dere da noen modifikasjoner på bagasjerommet i den bilen, eller lot dere alt stå originalt? Fikk dere noe av lyden inn i bilen, eller ble det bare til at bagasjeluka ristet og flekset seg selv i filler? Eller var det kanskje en stasjonsvogn?
                  Ford Mondeo '04

Comment

Med en slik sub og rett kasse så ble det nokk lyd ja...
                    Gjorde ingen mods med bilen, kun fjerna plastikken i skiluka.
                    Veit bare at han kjører rundt å gliser eier`n iallfall xD
                    Det var en sedan, fikk akurat skvisa inn en kasse på 180 liter...
                    Mvh Even S. Jensen
                    Tlf 41091189
                    Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Jeg har W202, med det er C280. Hvilken utstyrsklasse er det du skaffer deg da?
                      C280 Elegance som jeg har, der er det nedfellbare seter, altså ingen hel stålplate.
                      Men på delebilen min som er en C280 Sport, der er det hel plate bak seteryggen.

Men igjen så har begge bilene 4stk 6,5" hull i hattehylla, og begge bilene har hull gjennom med armlenet bak.

Selv kjører jeg Focal 33V2, og bare gode erfaringer, veldig bra lyd, og godt trykk inn i bilen.
                      Men som noen her nevner så er det endel ting som vil skrangle litt ja, men ikke så gale.
                      Itillegg bør du dempe dørene, spessielt framme, da det flekser såpass mye at med tid og stunder vil det ruste rundt listene da disse ligger å klirrer/rister.

Og for all del, sett vekk 5-6k ++ til et bra frontsett og grei forsterker til disse, da orginalt er noe skikkelgi drit.

Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

Comment

C180 Elegance - 1994

Hei!

Jeg har også en C180 model som brukes daglig og har hatt div. anlegg i den og fått prøvd meg på div. monteringer i den.

Syns det er en super enkelt og lett bil å bygge stereo-anlegg i. Beste bilen så langt, hatt tidligere kun MB 190E!

Dashbordet kan jeg demontere på under 20 min.

Jeg tok å kjøpte en strøken pent brukt original dasbbord fra en C180 - 97 model hos høggeren og leverte den for tilpassing av 6.5" elementer der orignale diskantene sitter.

SÅ har tatt vare på den orignale som satt der før jeg begynte med ombygging.

Jeg ville NOK latt være å bygge om dørene , har aldri demontere en hel dørtrekk på denne modellen , men en kamerat har gjort og det er neste umulig å få tilbake på normal-vis. Vil aldri bli like bra som før.

Mitt oppsett er slik :

Diskanter i A-stoplene
                        6,5" i dasbordet
                        Bassen spiller gjennom ski-luka

Mer enn dette trenger DU IKKE , mer enn nok med komplett 2veis frontsett + basser. Funker helt fett spør du meg og man får lyd-bilde veldig høyt opp etc..

JA, er en stor fordel å skaffe en C180 med ski-luke da har godt forskjell på med & uten. Ikke noe verre enn å f.eks skaffe en løs seterygg med armledd/ski-luke med riktig sete-mønster hvis man ikke har model med denne løsningen.

Basskassen har jeg fått bestilt gjennom Dag. Den er bygd etter mål som passer perfekt i bagasrommet. Uten å ta bort for mye plass. Bruker en 15" i lukket kasse på 65liter.

I hatthylla har jeg aldri hatt noen form for høyttalere , kun noen elektronikk-styring etc , hadde en tidligere en svær 4 kanal``s forsterker der.

PS! har en extra dashbord som passer til C180 som er ferdig ombygd for 6.5" , dempet skikkelig under etc. , også klar for kunne montere inn f.eks spiller der normalt kald-luft kanalen sitter i midten liggene som aldri kommer til å få brukt!

Den passer "bra" , men MÅ modda litt for å kunne passe så si 100% siden denne dash`n kommer fra en 99 model med klima-anlegg.

Må nok legge på nytt trekk/skinn. Dashbordet har tidligere vært eid/bygd av Jan Roger (husker ikke etternavnet). Kjører en rå ombygd Audi A4 sak

Selger den billig hvis noen kommer å henter den.
                        Last edited by Soundboy; 17-09-2010, 06:48.

Comment

Jan Roger Grøtbekklien heter han
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Stein! View Post
                            Jeg har W202, med det er C280. Hvilken utstyrsklasse er det du skaffer deg da?
                            C280 Elegance som jeg har, der er det nedfellbare seter, altså ingen hel stålplate.
                            Men på delebilen min som er en C280 Sport, der er det hel plate bak seteryggen.
                            Nedfellbar seterygg har nok ikke noe med utstyrsklasse å gjøre, da jeg også hadde Elegance, der det kun var skiluke. Så det er nok som med alt annet på MB - det kunne leveres mot ekstra kostnader

Comment

Min bil har nedfellbar seterygg... kjekt å ha

lett å komme til bassen etc..

Comment

Working...
                              X