Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porttuning, størelse på kasse samt portet vs lukket

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Porttuning, størelse på kasse samt portet vs lukket

Hei,

Har sittet og tenkt en del og lurer på HVORFOR portet kasse spiller høyere enn lukket? Hva er det som faktisk gjør at en portet kasse har mulighet til å spille så overdrevent mye høyere enn lukket? (En grundig forklaring hadde vært toppers)

Samtidig så lurer jeg på hvorfor portuningen forandrer seg med lengden på selve porten?

Håper på å få noen skikkelig og grundige svar her på hva og hvorfor.

Takk i forveien.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

hvorfor spurte du ikke Jonas i går? hehe:P er ikke noe flink i å forklare så du får sikkert svar av noen som kan
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Si det, er ikke alt en har lyst og mase om heller + det er greit om forskjellige synspunkter også.
      Tor Martin Ølberg

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
        Hei,

Har sittet og tenkt en del og lurer på HVORFOR portet kasse spiller høyere enn lukket? Hva er det som faktisk gjør at en portet kasse har mulighet til å spille så overdrevent mye høyere enn lukket? (En grundig forklaring hadde vært toppers)

Samtidig så lurer jeg på hvorfor portuningen forandrer seg med lengden på selve porten?

Håper på å få noen skikkelig og grundige svar her på hva og hvorfor.

Takk i forveien.
        Det enkleste svaret, som også er ganske bra er at man bruker begge sider av membranen.
        En membran beveger seg ut og inn i kassen, når membranen beveger seg innover skaper den trykk i kassa.
        Dette trykket kommer ut igjennom porten noe forsinket (fasevridning) og vil skape trykk sammen med membranen når den er på vei ut igjen.

Er porten kort (høy tuning) vil forsinkelsen være liten og kun hjelpe til ved høyere frekvenser.
        Er porten lang nok, vil den i kombinasjon med riktig kassestørrelse fungere i bra tandem med elementet.
        Da snakker vi om en passe avveining mellom amplitude (forsterkning), båndbredde (utstrekning i frekvens) og impulsrespons (evnen til å takle transienter)
        Man kan tune enda dypere og vil da oppnå enda bedre transientrespons, men det vil da gå på bekostning av amplituden. (nærmer seg funksjonen til lukket kasse pga. stor luftmotstand i porten)

Mv
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

De to kassene du har nå Tor Martin, de er lukka ikkesant? Men du vurderer å porte dem, evt. så har du bare lurt litt på dette?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

De er lukket og nei jeg vurderer ikke å porte dem. Var noe jeg bare generelt lurte på til eventuelt morrobygg i 92" russens russebiler. Er noen kompiser av meg som skal ha anlegg til 20k-30k så da tenker jeg portet kasse for maks windowflexing

+ Skal jeg først vite noe så ønsker og grave så dypt som mulig. Syns det er intresant og vite hva som faktisk skjer med luften inni kassen siden en portet kasse spiller høyere.
            Tor Martin Ølberg

Comment

Yep yep... Men Dag, når vi først er inne på dette (), hva skjer med trykket som oppstår i en lukka kasse? Det vil da "hjelpe" membranet's punch på en måte?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Working...
              X