Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytte batteri, spenningstap?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytte batteri, spenningstap?

    Vil man oppleve mye spenningstap ved å flytte batteriet baki bilen?
    Er ikke mye plass framme i en eldre Polo

  • #2
    Handler mye om kabler da, har du tjukke nok kabler og gode koblingspunkter + bra jording, så vil nok det gå fint. Polo er jo ikke den lengste bilen heller.
    Hvordan batteri skal du anskaffe? Du skal ikke ha ett lite startbatteri framme, f.eks. Stinger SPV44, og ett større til anlegg osv. baki? F.eks. SPV69. Dynabel har...
    Last edited by TakeTheTime; 19-09-2010, 13:28.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Er snakk om et Ritar AGM batteri på 120Ah, gruser prisen på de kjente merkene (1995kr inkl frakt).
      Indre motstand på 4mΩ så skal funke greit til bilstereo..

      Comment


      • #4
        Originally posted by Johan View Post
        Vil man oppleve mye spenningstap ved å flytte batteriet baki bilen?
        Er ikke mye plass framme i en eldre Polo
        Spenningstap ved å flytte batteriet bak? Nei?

        Mulig jeg missforstod, men hvis du flytter batteriet bak - ditt forsterkeren din er, så vil den ha batterikraften enda næmere. Men dynamoen er fortsatt like langt unna, er der kraften kommer ifra.

        Du bør nok ha min. 35kvadrat (jeg ville gått for 50 kvadrat) siden starteren trenger en god del strøm de få sekundene den skal dra igang motoren, midt på kaldeste vinteren.
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          Det blir brukt 53mm2 kabel fra lydibilen hele veien (også oppgradert framme).
          Originale kabler beholdt men strømblokker der de originale batteripolene er nå..

          Comment


          • #6
            Originally posted by Johan View Post
            Det blir brukt 53mm2 kabel fra lydibilen hele veien (også oppgradert framme).
            Originale kabler beholdt men strømblokker der de originale batteripolene er nå..
            Da ser jeg ikke noe problem i å flytte batteriet bak.
            Husk å sikre kabelen.
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              Enig ugn, ser ikke noe problem om du bruker 53mm^2 overalt - kjør på du.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Spenningsfall får du kun om du bruker for tynne kabler, og en endel kabel-skøyter.
                Men siden du skal bruke 53mm2 kabel hele veien og en sikring på kabelen (maks. 30cm fra batteri) så skulle du ikke få noe spenningsfall i det heletatt, men istedet få litt høyere/jevn spenning inn på forsterker.

                En annen fordel ved flytting av batteri er at du endrer vektfordelingen på bilen litt. På f.eks. BMW E30 320i så blir vektfordeling så å si 50-50, noe såm forbedrer kjøre-egenskapene på bilen litt
                Last edited by TDK; 19-09-2010, 14:48.
                - 94' VW Passat 1,9TDK
                (Sony Xplod CDX-GT430U, Fusion EN-SW15 (250wrms), Fusion RE-AM45020 (2x90w (brokoblet til 1x250w), 4x Fusion EN-FR6530 (2-veis 6,5" - 55wrms)
                På utkikk etter nytt!

                Comment

                Working...
                X