Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokon som har forslag/innspel til nytt anlegg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Lars-Oddvar View Post
    Vil dykk anbefale eitt 3-vegs kompsett framme i staden for to stk 2-vegs?
    Med tanke på monteringsmulighetene i en primera, så hadde jeg gått for et 2veis-sett.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #17
      mener du vrikelig at en dynamo på 60/90A kan lade batteriene tilfredsstillende og holde spenningen oppe når man bruker 2000W+ rms daglig?

      Jeg går selvsagt ut ifra at man bruker forsterkeren man har kjøpt og ikke kjører den på 5% av effekt kapasiteten.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #18
        Originally posted by neptyr View Post
        Med tanke på monteringsmulighetene i en primera, så hadde jeg gått for et 2veis-sett.
        Den plata der det er gitter for dei originale høgtalarane i dørene, blir modifisert.
        Kjem til og flytte høgtalaren heilt ut. Og då er det ikkje problem og ha ein ekstra høgtalar bak.

        Men litt usikker på om det er best med 2 stk 2-vegs eller 1 stk 3 vegs..

        Comment


        • #19
          Originally posted by neptyr View Post
          Ta å overbevis meg nå, og gjør det skikkelig, om hvorfor man skal bytte dynamo.
          Med mindre man har ett eller to AGM batteri av bra størrelse som man kan bruke som strømreserve mellom oppladningene, ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal gjøre det. 60 amperes dynamo som lader 13 volt er dessverre ikke uvanlig i en del biler. Mener du virkelig dette holder til å fore en forsterker på 2500 watt, og som koster 15000 kroner? Går videre ut ifra at man ikke kjøper en slik forsterker for å drive en 150 watts subwoofer. Og at man derfor er nødt til å ha skikkelig med strømreserver. Utstyr til anlegget for gjerne 30-40 tusen skal man ha, men kan ikke bruke en 3-4 tusen på ordentlig batteri og kanskje større dynamo?
          Har sett nok eksempler på ELENDIG strømopplegg til anlegg, og de følger det får for bilen og utstyret.
          Du gjør selvsagt som du vil, men jeg for min del kommer nok alltid til å dimensjonere med tilstrekkelig strøm til mitt anlegg. Så får andre bare gjøre som de vil

          Comment


          • #20
            Mener dere virkelig at den forsterkern leverer 2500rms konstant?
            Legg opp skikkelige kabler til dynamo osv (TB3).
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #21
              Skal køyre 50 mm^2 kablar over det heile (TB3) og mellom monoblokk (, kondensator) og batteri.


              Ang. dynamo til Primera er det ikkje akkurat noko voldsomt stort utval. Er berre ein dynamo som passar den bilen.
              Sjølvsagt går det an og ta i frå ein annan bil og laga til fester så alt vil passe.

              Dykk trur at to stk Maxxima 900 DC batteri blir for lite straum?

              Comment


              • #22
                eg har fire maxima batteri i bilen min. men kunn 90 amp dynamo. kjører 11000w rms
                http://www.youtube.com/user/lappis22
                Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

                Comment


                • #23
                  Originally posted by KnutR View Post
                  Med mindre man har ett eller to AGM batteri av bra størrelse som man kan bruke som strømreserve mellom oppladningene, ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal gjøre det. 60 amperes dynamo som lader 13 volt er dessverre ikke uvanlig i en del biler. Mener du virkelig dette holder til å fore en forsterker på 2500 watt, og som koster 15000 kroner? Går videre ut ifra at man ikke kjøper en slik forsterker for å drive en 150 watts subwoofer. Og at man derfor er nødt til å ha skikkelig med strømreserver. Utstyr til anlegget for gjerne 30-40 tusen skal man ha, men kan ikke bruke en 3-4 tusen på ordentlig batteri og kanskje større dynamo?
                  Har sett nok eksempler på ELENDIG strømopplegg til anlegg, og de følger det får for bilen og utstyret.
                  Du gjør selvsagt som du vil, men jeg for min del kommer nok alltid til å dimensjonere med tilstrekkelig strøm til mitt anlegg. Så får andre bare gjøre som de vil
                  Ta å døtt inn en forsterker på 2500watt, også måler du hvor mye strøm den egentlig bruker når du spiller høy _musikk_.
                  Så begynner det kansje å demre.

                  Selvfølgelig, når man gjør som Hifonic og har en 20-30-40k watt rms, så trenger man litt ekstra batteri. Men om jeg ikke husker feil, så bytta han aldri dynamo i puntoen.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by neptyr View Post
                    Ta å døtt inn en forsterker på 2500watt, også måler du hvor mye strøm den egentlig bruker når du spiller høy _musikk_.
                    Så begynner det kansje å demre.

                    Selvfølgelig, når man gjør som Hifonic og har en 20-30-40k watt rms, så trenger man litt ekstra batteri. Men om jeg ikke husker feil, så bytta han aldri dynamo i puntoen.
                    Har brukt et anlegg selv, besto av en 4-kanaler på 4x75 watt, og en monoblokk som ble lasta i 4 ohm (600 watt). Denne sprengte en sikring på 140ampere til stadighet, så det skal ikke store anlegget til før man trekker en del strøm. Husk at de effekter det snakkes om her er uteffekt, inneffekt vil naturligvis være en del høyere, siden effektiviteten er typisk rundt 80 %. Hvis du står her og sier at en fyr som skal ha inn forsterkere på samlet uteffekt opptil 3000 watt, og at han ikke trenger verken nytt batteri, dynamo eller store kabler, og samlet strømtrekk vil bli maks 30-40 ampere "fordi musikk er dynamisk, ja da vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Vil hvertfall ikke høre på det du sier når jeg skal montere mitt anlegg. Har sett nok av eksempler på hva dårlig strømforsyning og elendig lave spenninger gjør med utstyret i kjøretøy. Brente kretskort er en av dem, og det skal faktisk ikke så veldig mye til for at det skjer. Men hey, du gjør selvsagt akkurat som du vil

                    Comment


                    • #25
                      kan dette være noe for deg? bra SQ oppsett..

                      http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11771

                      Alpine + JL Audio + inkl 3veis frontsett..
                      PM meg hvis du skjønner noe mer info..

                      Comment


                      • #26
                        Vel jeg hadde 100a på strømledningne til forsterkerene. Den ene var brokoblet og leverer 1100w samt en 4 kanaler på 4x150w. Den sikringen gikk ikke.....
                        Last edited by Judys Bilstereo; 17-10-2010, 20:19.
                        Ole Petter Holelien
                        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                        Comment


                        • #27
                          Men KnutR, hvor mye av de 3000wattene tror du blir brukt ved og spille musikk?
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by GENEXXA View Post
                            Men KnutR, hvor mye av de 3000wattene tror du blir brukt ved og spille musikk?
                            Spørs jo litt selvsagt. Men vet av sanger der subben må gå omtrent på full guffe hele tiden, og da går det jo jevnt mye strøm over en periode på kanskje 5 minutter på hver sang (fest i bilen )

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by KnutR View Post
                              Spørs jo litt selvsagt. Men vet av sanger der subben må gå omtrent på full guffe hele tiden, og da går det jo jevnt mye strøm over en periode på kanskje 5 minutter på hver sang (fest i bilen )
                              Ta å få deg et tangampermeter som kan måle gjennomsnitt, så ser du hvor mye amp som går når du spiller disse festsangene. Tenker du blir litt overraska.

                              Og seff smeller du 140amp sikringer når anlegget går for max, om sikringa ikke er riktig dimensjonert.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment


                              • #30
                                Vart ikkje så klok på diskusjonen ang. straum, men har bestemt meg for høgtalarmerke.
                                Kjem til å gå for Focal.

                                Comment

                                Working...
                                X