Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av basskasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av basskasse

    Hei

    har bestilt meg anlegg fra bilradiospesialisten og fikk tegning over å bygge en basskasse,men jeg er sikker
    på at jeg har gjort det helt feil .
    Målene som kassen ska være er:
    bredde=30 cm
    Høyde=19 cm
    Dybde bunn=30 cm
    Dybde topp=30 cm.
    Er det altså slik at kassen skal være 30 cm bredde og 19 cm høy innvendig målt eller?.
    Det jeg har gjort er jo å ha skjært ut ei topp/bunnplate på 30x30,og
    4 plater på sidene som er 30x19,regner med det er helt feil?,for målene stemmer overhodet ikke .
    Det skal være en lukket kasse,med en 8" rockford fosgate p2d48 sub.
    Subben skal monteres i hatt hylla.

  • #2
    Sett opp ei tegning over kassa, denne som du skisserer her er rektangulær uten noen form for vinkler annet enn 90 graders i hver retning.

    Når du så skal sage ut dette, så vil jeg anbefale at topp og bunn er like, og så trekker du tykkelsen på materialet fra når du skjærer til de fire sidene, dvs bruker du 22mm mdf, så trekker du 22mm fra 190 dvs du sitter igjen med 168 mm som da blir høyden på sidene som du skal skjære til. Så trekker du fra 22x2 på hver av sidene, slik at du setter sideplatene inni mellom front og rygg. På denne måten, vil du nå få en perfekt kasse som du ikke trenger å gjøre noe mer med

    Har du en overfres, så bruker du denne til å jevne ut kantene med på slutten hvis du ikke har vært helt heldig med sagingen.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Ok,ikke helt sikker på om jeg forsto det helt riktig,men skal de målene som jeg fikk oppgitt av bilradiospesialisten være ferdige mål utvendig?diverse at 19 cm i høyden fra bunn til topp og 30x30 cm utvendig ferdig mål?
      Vis det stemmer,så blir jeg litt glad.for jeg synes at den kassa jeg nå bygget ble altfor stor.
      Finnes det noen gode tips til og trekke på stoff utpå kassa,ble så sykt stygt når jeg gjorde de sist gang,så egentlig bare bra vis jeg må bygge ny kasse

      Comment


      • #4
        Fin bruksanvisning på å trekke en kasse

        http://www.youtube.com/watch?v=SHKOtUPKwME

        Comment


        • #5
          Endelig ble basskassa bra ..Takk for den linken der,kommer godt med når jeg skal få trekt kassa

          Comment


          • #6
            Ja, det er rett slik du har skissert, høyde fra bunn til topp er 19cm. Så om du har saget og kappet til plater slik at det skal bli slik, så har du gjort det rett. Det er sjelden, med visse unntak, at produsenter oppgir indre mål, da vil de i tilfelle operere med net volum eller noe slikt, som tilsier den plassen subben bør ha for å operere opp mot sitt beste..
            Sture Vedal

            Comment

            Working...
            X